Knowledge & inspiration
AVG-proof werken: wat komt daarbij kijken?
Welke publieksdata mag je als culturele instelling verzamelen? Op welke manier mag je publieksdata inzetten om het publiek te bereiken? Hoe kun je dat veilig en dus AVG-proof doen? Zijn alle medewerkers op de hoogte van de juiste richtlijnen? En zo zijn er nog veel meer vragen rondom de AVG. Waar begin je? DEN helpt je graag op weg!
Tastbaar digitaal: Wat schermloze technologie kan betekenen voor de ervaring van de cultuurbezoeker
Digitale middelen vormen een sterke en niet meer weg te denken aanvulling op cultuureducatief aanbod van culturele organisaties. Online of in de klas bieden deze middelen veel kansen om je inhoud rijk en boeiend aan jong en oud over te brengen. Toch zijn er ook geluiden van educatoren die het (ook) anders willen. Zij zijn op zoek naar tastbare ervaringen die meerdere zintuigen prikkelen en een gedeelde sociale cultuurbeleving ondersteunen.
Auteursrecht en naburig recht in de podiumkunsten: wie beschermt wat?
Achter elke theatervoorstelling, elk dansoptreden of concert schuilt een wereld van intellectueel eigendom. Dit artikel werpt licht op het auteursrecht en de naburige rechten in de podiumkunsten, en legt uit hoe deze rechten de creatieve inspanningen van makers en uitvoerders beschermen.
Wat is auteursrecht?
Iedereen die iets oorspronkelijks creëert verkrijgt auteursrecht op ‘het werk ‘dat is ontstaan. Auteursrecht omvat het alleenrecht van de maker om te bepalen of een werk openbaar gemaakt mag worden, bijvoorbeeld publicatie in een tijdschrift of op een website. En of het werk verveelvoudigd mag worden, bijvoorbeeld door posters van een foto te maken, of door een film uit te brengen op dvd.
Nieuw onderzoek: het potentieel van online cultuur
De wereld wordt steeds digitaler. Dat is al jaren zo en die ontwikkeling zal alleen maar verder doorzetten. Ook in het culturele domein zien we steeds meer vormen van digitale en online cultuur. Maar wat zijn nu daadwerkelijk de wensen van het publiek als het gaat om cultuurbeleving? En hoe kunnen culturele organisaties hierop inspelen? DEN onderzocht het samen met Motivaction.
Derecho di outor pa kreadó: kon bo ta regl’é ònlain?
Dit artikel is een vertaling in het Papiamentu van het artikel Auteursrechten voor makers: hoe regel je het online?
Ora abo komo kreadó pone bo trabou disponibel ònlain, bo por alkansá un públiko grandi i tin biaha un públiko ku bo no a ferwagt. Un bunita oportunidat ku ta trese algun reto tambe kuné. Por ehèmpel tokante derecho di outor. Kon bo ta regla esaki korektamente? Nos ta splika bo!
Het raakvlak van digitale cultuureducatie en het vak burgerschap
Hoe kan digitale cultuureducatie worden ingezet voor het vak burgerschap? In dit artikel geven wij je taal en handvatten voor als je wilt onderzoeken hoe jouw aanbod bijdraagt aan burgerschapsonderwijs. Met een aantal voorbeelden laten we zien hoe digitale cultuureducatie op verschillende onderwijsniveaus dit leergebied kan raken.
DEN + TwynstraGudde = training Digitale strategie voor culturele organisaties
Adviesbureau TwynstraGudde ontwikkelde samen met DEN een raamwerk voor culturele organisaties voor de ontwikkeling van een digitale strategie. Wim is partner bij van TwynstraGudde en adviseert organisaties bij de ontwikkeling van hun (digitale) strategie, organisatie-inrichting en besturing. We vroegen hem waarom een strategie op dit gebied zo belangrijk is. Ook geeft Wim tips voor het goed ontwikkelen van een succesvolle digitale strategie.
Al 23 jaar bij DEN: Else Laura Rademaker
DEN bestaat 25 jaar. In het kader van ons jubileum laten we je graag kennismaken met de mensen uit onze organisatie. Bijvoorbeeld Else Laura Rademaker, onze adviseur Duurzaamheid. Zij werkt al ruim 23 jaar voor DEN. In dit interview deelt ze wat ze doet en hoe ze duurzaamheid binnen de cultuursector op de kaart zet.
Sinds maart '24 in dienst: Helen Goossens
DEN bestaat 25 jaar. En in het kader van ons jubileum laten we je graag kennismaken met de mensen uit onze organisatie. Bijvoorbeeld Helen Goossens, een van onze adviseurs. Sinds maart dit jaar zet zij zich onder meer in voor het Digitale Daadkracht leerprogramma. Haar streven? De drempel voor digitale ontwikkelingen binnen culturele organisaties zoveel mogelijk verlagen. Grote veranderingen beginnen klein, juist digitaal.