News

Digitale transformatie in de Cariben versterkt

De culturele sector op Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint-Eustatius en Sint-Maarten ondergaat een digitale transformatie. Daarbij leeft de wens om te investeren in digitale middelen, kennis en vaardigheden. In opdracht van DEN en Cultuurloket DigitALL is daarom een inventarisatie gemaakt door Shahaila Winklaar, met advies van Margo Groenewoud, van de digitale wensen en behoeften van deze organisaties.

Nieuws

Zet de eerste stap naar jouw digitale strategie met het DEN Academie combi-pakket

Wil jij een digitale strategie ontwikkelen en de eerste stappen zetten in de uitvoering? Maak dan nu gebruik van een voordelig pakket waarbij je een digitale strategie gaat ontwikkelen, onderdeel wordt van een community en een vervolgworkshop kan volgen bij de DEN Academie. Met ondersteuning van Werktuig PPO, krijg je hiervoor wel 75% vergoed. We hebben alles al voor je klaargezet, de offerte en de informatie om het aanvraagproces binnen 5 minuten te doorlopen.

Nieuws
Nieuws

Publieksdata in de cultuursector op de EU-agenda

Digitale transformatie en in het bijzonder het belang van publieksdata zijn in de afgelopen maanden, tijdens het voorzitterschap van België, stevig op de EU-agenda gezet. “We zijn daar als Taskforce Publieksdata ontzettend blij mee. Samen met het ministerie van OCW hebben we ons hier sterk voor gemaakt”, zegt Maaike Verberk, directeur van DEN en voorzitter van de Taskforce.

Nieuws

Jubileum: 25 jaar digitale transformatie met DEN

In februari 1999 werden de statuten getekend: DEN was een feit. Dat betekent dat we deze maand precies een kwart eeuw bestaan. Al 25 jaar dragen we bij aan de toekomstbestendigheid van cultuur via digitaal. Hier willen we aandacht aan geven! Met een terugblik én een blik op de toekomst.

Nieuws

DEN onderzocht wensen en behoeften van online cultuurpubliek

We weten al dat digitale transformatie een langdurig proces is, waarbij veel stappen te zetten zijn. Veel culturele organisaties zoeken houvast in deze zoektocht: waar kunnen zij hun publiek online het meest mee raken? DEN deed onderzoek naar de wensen en behoeften van diverse doelgroepen bij online cultureel aanbod.

Vanaf 2025 ticketshops verplicht digitaal toegankelijk

De culturele sector zet zich steeds meer in om de toegankelijkheid en inclusiviteit van de sector te vergroten. Met een goede redenen, want kunst en cultuur moeten er voor iedereen zijn! Dat gaat ook op voor de digitale middelen die worden ingezet. Met een toegankelijke website of app sluiten we niemand buiten. Bovendien gaat vanaf 28 juni 2025 de wetgeving op het gebied van toegankelijkheid in (de European Accessibility Act).

Nieuws

DEN en Taskforce Publieksdata dragen bij aan EU-conferentie over datagedreven publieksbereik

Het onderwerp publieksdata staat centraal tijdens de EU-conferentie op 8 en 9 februari 2024. Onder Belgische EU voorzitterschap wordt onder de noemer 'Empowering the Cultural and Creative Sectors in Data-driven Audience Development’ twee dagen lang dieper ingegaan op publieksdata en digitale transformatie. DEN en Taskforce publieksdata zijn aanwezig om kennis te delen en op te halen. 

BIS 2025-2028: Digitale strategie voor het eerst onderdeel van concept aanvraagformulier

In oktober werd het concept aanvraagformulier voor BIS subsidie 2025-2028 gepubliceerd. Vanaf 1 december 2023 kunnen culturele organisaties hun aanvraag indienen (tot 31 januari 2024). Het hebben van een digitale strategie is dit jaar voor het eerst onderdeel van de voorwaarden. Om je hierop voor te bereiden en te helpen bij het opstellen van het meerjarenplan voor jouw organisatie biedt DEN de gratis module Hoe schrijf ik een digitale strategie.

Ontdek de laatste digitale trends in de cultuur sector!

Ontvang iedere maand tips, kennis en inspiratie over de digitale transformatie in cultuur.