Creativiteit op afstand: Interactief samenwerken met BUCK
Digitaal verbindt creatief talent met elkaar. Los van tijd en plaats. Hoe? Dat bespraken Vincent Lammers (directeur van BUCK Amsterdam) en Maaike Verberk (directeur DEN) tijdens de DEN Conferentie. Ze praatten over animatie als kunstvorm, het groeiende aantal kanalen voor makers, interactie met publiek en de toekomst van cultuur en tech. Vanuit vier tegenstellingen verslaan wij het gesprek.
Mens of machine
Technologie is een hulpmiddel, geen doel. Die visie ondersteunt Vincent. “Wij denken na over wat er nodig is om iets uit te drukken en daar vervolgens op door te bouwen.” Dit kan in beeld, geluid en in illustratie. “Animatie combineert al die dingen, dat vindt ik er zo mooi aan. En het is digitaal,” zegt Vincent. Toch vindt hij mensen belangrijker: “Het draait om de mensen, zij maken onze organisatie.”
Digitaal maakt het voor sommige mensen wel makkelijker. “Introvertere mensen kunnen juist opbloeien met afstand. Voor extraverten is dichtbij elkaar zijn vaak belangrijk, zij zoeken die interactie.” Het mooie van digitaal is dat het een middel voor iedereen kan zijn, je kunt het inzetten op het moment dat past bij het doel en de persoon met wie samenwerkt.
Publiek of eigen visie
Wie bepaalt wat je maakt? Jij of je publiek? “Betrek altijd je doelgroep in wat je doet,” adviseert Vincent. “Niet iedereen ziet dezelfde waarheid en niet alles kun je langs dezelfde standaard houden. Bekijk dus vanuit verschillende perspectieven naar je idee en wat je wil bereiken.” Een divers team helpt hierbij, maar ook je publiek kan een stem hebben. “Voer gesprekken met je doelgroep, stel ze centraal. We moeten ons continu afvragen of we nog van belang zijn, dan blijf je ontwikkelen.”
“We moeten ons continu afvragen of we nog van belang zijn.”
Voorwerk of uitvoering
Waar heeft digitaal een plek? Is dat in de voorbereiding of het uiteindelijke resultaat. “Beide is mogelijk,” vindt Vincent. “Maar, je moet bedenken wat je doel is.”
Digitale ontwikkelingen beginnen vaak met een kopie van het fysieke. Kijk bijvoorbeeld is naar Microsoft, alles wat nu op je digitale bureaublad staat, is wat je vroeger in papieren stapels op je bureau vond. “Bij artistieke creaties heeft digitaal pas meerwaarde als het nieuwe lagen creëert. “Het wordt juist interessant wanneer je op een plek komt in die ontwikkeling, in dat medium waarop je iets nieuws kunt creëren wat daarbuiten niet kan. Of dingen kan combineren. Je ziet die fases in ontwikkeling: het begint met een digitale vertaling van het fysieke, maar groeit uit tot nieuwe belevingen die eerder niet mogelijk waren. Het digitale concert van Gorillaz bijvoorbeeld, waarin de artiesten zo groot zijn als de gebouwen.”
Benieuwd naar het AR-concert van de Gorillaz? Bekijk de video.
Digitaal samenwerken
In samenwerking, zeker internationaal, kan digitaal veel tijd en kosten besparen. Of daarmee creativiteit verloren gaat? Vincent denkt van niet: “Sommige medewerkers nemen korte filmpjes op om hun artistieke ideeën te presenteren of ze pitchen een idee waar iedereen meteen digitaal op door kan bouwen. Het is een andere insteek, maar het resultaat is niet minder.”
Sommige dingen blijven wel fysiek, ook dat heeft waarde. Denk bijvoorbeeld aan een theatervoorstelling of dansgezelschap. In het voortraject kun je een aantal dingen zeker digitaal doen, van het maken van afspraken tot de eerste set-ontwerpen. “Maar uiteindelijk wil je elkaar fysiek treffen, samen repeteren en uiteindelijk performen. Het mooie is, dat kan ook allemaal.”
Resultaat of experiment
“Er moet altijd ruimte zijn voor experiment en fouten. Dat wil niet zeggen dat fouten maken het doel is.” Volgens Vincent moet het doel altijd liggen bij het raken van je publiek. Dat er onderweg dingen mislopen, is niet erg, zolang falen geen doel op zich wordt.
Vaak wordt er gedacht dat experimenteren vooral veel tijd en geld kost en weinig oplevert. Daar denkt Vincent anders over: “Experimenteren kan ook leiden tot efficiëntie. Hetzelfde geldt voor reflecteren. Je experimenteert met een nieuwe werkwijze en evalueert het resultaat. Daarmee ontdek je soms binnen een project een nieuwe werkmethode die ook veel winst oplevert binnen andere projecten. Dat creëert ruimte.”
Wat is er nodig voor experiment?
“Ruimte en interesse. Bij ons is er een Slack-kanaal waarin een aantal medewerkers iedere vrijdag een experiment doen, bijvoorbeeld met AI. Dit stimuleert hun creatieve geest en is daarnaast ook heel leuk.” Digitaal maakt het bieden van die ruimte voor experiment en enthousiasme laagdrempeliger. Er bestaan allerlei tools om binnen een kwartiertje weer nieuwe input te genereren waaruit creatieve ideeën kunnen ontstaan. Dat draagt bij aan een lerende organisatie.
Workshop Innovatief werken
De digitale transformatie zorgt voor snelle veranderingen in de sector. Om bij te blijven zijn innovatieve werkprocessen vereist. Geïnspireerd door het verhaal van Vincent? Leer in de workshop Innovatief werken van de DEN Academie hoe je een organisatiecultuur ontwikkelt waarin ruimte is voor vernieuwing.
Interactief samenwerken in beeld
Live-tekenaar Jessamijn deed verslag: bekijk hier een visuele samenvatting van de sessie. Hieruit haal je tips en inspiratie voor digitale innovatie binnen jouw team.