Digitale transformatie
Meebewegen met een veranderend en steeds digitaler publiek, dat is de kern van digitale transformatie. Maar hoe doe je dat in een culturele organisatie? Op deze pagina leer je wat digitale transformatie is, wat je ermee kan bereiken en hoe je dit succesvol onderdeel maakt van je strategie. Zo bouw jij aan een weerbare en wendbare organisatie waarin het publiek centraal staat.
Wat is digitale transformatie?
We leven steeds digitaler: we ontmoeten elkaar online, bekijken de wereld door onze telefoon, en alles is binnen handbereik. Bijna alle sectoren ontwikkelen door van fysiek naar digitaal of zoeken een hybride vorm. Dat noemen we digitale transformatie. Tijd voor de cultuursector om in te stappen, vinden we bij DEN. Verken de definitie van digitale transformatie en ontdek wat jij ermee kunt bereiken.
Start de digitale transformatie
Wat moet je weten om digitale transformatie in gang te zetten? En waarom is het zo belangrijk? Deze kennis- en inspiratieartikelen helpen je op weg.
Digitale transformatie: waar begin je?
Inspiratie: 5 keer digitale transformatie in de cultuur
In 4 stappen naar een digitale strategie
Workshop digitale strategie: hier begin je!
Met jou en jouw collega’s duiken we in digitale transformatie en wat dit voor jouw organisatie kan betekenen. Zo bouwen we samen een basis waarop jullie een digitale strategie verder kunnen uitrollen.
Op aanvraag
Doe de Digitale Transformatie Scan
Digitale transformatie is nodig om het publiek van de toekomst te blijven bereiken. De Digitale Transformatie Scan geeft inzicht in waar jouw organisatie op dit moment staat in de digitale transformatie. Op basis van jouw uitkomst worden concrete vervolgstappen aangeboden op weg naar een integrale aanpak. De scan duurt ongeveer 10 minuten. Neem je tijd en ontdek waar de kansen liggen voor jouw organisatie.
Duurzaamheid in digitale transformatie
Digitalisering is nodig, maar heeft ook impact op het milieu. Ga groen de digitale toekomst tegemoet door je digitale activiteiten zo duurzaam mogelijk in te richten. DEN verzamelt kennis en inspiratie over dit thema. Lees hier hoe je je bestaande voetafdruk verkleint en hoe je dit onderdeel maakt van je digitale strategie.
Toegankelijkheid en inclusie
Er liggen grote kansen voor het vergroten van de toegankelijkheid van cultuur als culturele organisaties digitaal transformeren en innoveren. Kunst en cultuur zijn voor iedereen. Digitale middelen kunnen drempels wegnemen zodat je een diverser publiek kunt bereiken. Laat je inspireren.
Succesvol digitaal transformeren
Om de digitale transformatie écht succesvol te maken, moet het onderdeel zijn van je strategie. En daar komt veel bij kijken. Denk bijvoorbeeld ook aan auteursrechten bij het maken van online aanbod, cyber security, de AVG en het gebruik van AI. Hier vind je hoe jij de basis legt voor een succesvolle digitale strategie.
Digitisering, digitalisering of digitale transformatie?
Digitisering, digitalisering en digitale transformatie worden vaak door elkaar gebruikt Toch is er een verschil tussen digitiseren, digitaliseren en digitale transformatie. Digitseren is enkel het digitaal maken van analoge informatie, digitalisering optimaliseert een proces. Digitale transformatie reikt veel verder: het is een continue verandering van de gehele organisatie, waarbij je aan de hand van digitale technologieën op zoek gaat naar een nieuw, toekomstbestendig businessmodel. Door naast digitalisering na te denken over digitale transformatie weet jij jouw publiek beter blijven bereiken. Meer weten over de verschillen en waarom je juist in moet zetten op digitale transformatie?
Digitale transformatie: aan welke thema's kun je denken?
Digitale transformatie gaat al snel over AI, VR of de metaverse. Natuurlijk zijn dit voorbeelden van digitale technologieën die onze wereld veranderen. Maar het zijn vaak niet de meest gemakkelijke aanpassingen binnen je organisatie. DEN daagt je uit om te kijken naar de mogelijkheden van digitaal binnen wat je doet. Hoe kan digitaal je helpen om de publieksbeleving te verrijken, waarde te creëren, processen te optimaliseren en creatie te stimuleren? Verdiep je eens in het publiek van de toekomst, datagedreven werken, digitale cultuureducatie en innovatief werken.