Nieuws
Podcast ‘Cultuurshift’ neemt je mee in de successen van digitale cultuurpioniers
Hoe beleven we cultuur in de toekomst? Hoe helpen we cultuurpubliek beter? En met welke vernieuwingen trekken we jonge generaties aan? Het zijn vragen die centraal staan in onze nieuwste podcastserie ‘Cultuurshift’. In de podcast – die vanaf vandaag te beluisteren is – nemen Anic van Damme en Splinter Chabot je mee in de opvallendste voorbeelden van buitenlandse innovaties in de cultuur.
Digitale transformatie in de Cariben versterkt
De culturele sector op Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint-Eustatius en Sint-Maarten ondergaat een digitale transformatie. Daarbij leeft de wens om te investeren in digitale middelen, kennis en vaardigheden. In opdracht van DEN en Cultuurloket DigitALL is daarom een inventarisatie gemaakt door Shahaila Winklaar, met advies van Margo Groenewoud, van de digitale wensen en behoeften van deze organisaties.
Zet de eerste stap naar jouw digitale strategie met het DEN Academie combi-pakket
Wil jij een digitale strategie ontwikkelen en de eerste stappen zetten in de uitvoering? Maak dan nu gebruik van een voordelig pakket waarbij je een digitale strategie gaat ontwikkelen, onderdeel wordt van een community en een vervolgworkshop kan volgen bij de DEN Academie. Met ondersteuning van Werktuig PPO, krijg je hiervoor wel 75% vergoed. We hebben alles al voor je klaargezet, de offerte en de informatie om het aanvraagproces binnen 5 minuten te doorlopen.
Persbericht: DEN lanceert CyberVeilig Check voor culturele organisaties
20 jun 2024
De afgelopen 3 jaar hebben 3 op de 10 culturele organisaties te maken gehad met een cyberincident. Dat is gebleken uit een breed onderzoek dat DEN, aanjager van digitale transformatie in de cultuursector, in 2023 liet uitvoeren onder musea, poppodia, festivals, bibliotheken maar ook erfgoedinstellingen. Ook de Cyber Security Raad stelt in een recent advies dat kleine en middelgrote bedrijven achterlopen met de cyberveiligheid. Het onafhankelijke adviesorgaan adviseert dit te verbeteren door o.a. de samenwerking te bevorderen tussen sectorspecifieke organisaties en de bestaande kennisinstellingen op het gebied van cyberveiligheid.
Publieksdata in de cultuursector op de EU-agenda
Digitale transformatie en in het bijzonder het belang van publieksdata zijn in de afgelopen maanden, tijdens het voorzitterschap van België, stevig op de EU-agenda gezet. “We zijn daar als Taskforce Publieksdata ontzettend blij mee. Samen met het ministerie van OCW hebben we ons hier sterk voor gemaakt”, zegt Maaike Verberk, directeur van DEN en voorzitter van de Taskforce.
Jubileum: 25 jaar digitale transformatie met DEN
In februari 1999 werden de statuten getekend: DEN was een feit. Dat betekent dat we deze maand precies een kwart eeuw bestaan. Al 25 jaar dragen we bij aan de toekomstbestendigheid van cultuur via digitaal. Hier willen we aandacht aan geven! Met een terugblik én een blik op de toekomst.
DEN onderzocht wensen en behoeften van online cultuurpubliek
We weten al dat digitale transformatie een langdurig proces is, waarbij veel stappen te zetten zijn. Veel culturele organisaties zoeken houvast in deze zoektocht: waar kunnen zij hun publiek online het meest mee raken? DEN deed onderzoek naar de wensen en behoeften van diverse doelgroepen bij online cultureel aanbod.
Vanaf 2025 ticketshops verplicht digitaal toegankelijk
De culturele sector zet zich steeds meer in om de toegankelijkheid en inclusiviteit van de sector te vergroten. Met een goede redenen, want kunst en cultuur moeten er voor iedereen zijn! Dat gaat ook op voor de digitale middelen die worden ingezet. Met een toegankelijke website of app sluiten we niemand buiten. Bovendien gaat vanaf 28 juni 2025 de wetgeving op het gebied van toegankelijkheid in (de European Accessibility Act).
DEN en Taskforce Publieksdata dragen bij aan EU-conferentie over datagedreven publieksbereik
Het onderwerp publieksdata staat centraal tijdens de EU-conferentie op 8 en 9 februari 2024. Onder Belgische EU voorzitterschap wordt onder de noemer 'Empowering the Cultural and Creative Sectors in Data-driven Audience Development’ twee dagen lang dieper ingegaan op publieksdata en digitale transformatie. DEN en Taskforce publieksdata zijn aanwezig om kennis te delen en op te halen.
BIS 2025-2028: Digitale strategie voor het eerst onderdeel van concept aanvraagformulier
In oktober werd het concept aanvraagformulier voor BIS subsidie 2025-2028 gepubliceerd. Vanaf 1 december 2023 kunnen culturele organisaties hun aanvraag indienen (tot 31 januari 2024). Het hebben van een digitale strategie is dit jaar voor het eerst onderdeel van de voorwaarden. Om je hierop voor te bereiden en te helpen bij het opstellen van het meerjarenplan voor jouw organisatie biedt DEN de gratis module Hoe schrijf ik een digitale strategie.