Via digitale innovatie je publiek blijven bereiken

Je kunt er niet omheen: de wereld wordt digitaler. Dus, hoe haak je hier op aan? Digitale innovatie is de oplossing om publiek te blijven boeien. Maak innovatief werken en digitale technologieën onderdeel van je organisatie om je doelen te bereiken. Een digitale innovatie strategie maakt jouw organisatie klaar voor de toekomst.

6 min. lezen

Wat is digitale innovatie?

Waar moet je aan denken bij digitale innovatie? Technieken, werkmethodes, technologieën en producten, digitale innovatie zit overal. Het is een proces waarbij je met digitale middelen en technieken je bedrijfsvoering verbetert. In de culturele sector is digitale innovatie een manier om bestaand en nieuw publiek te blijven binden. En dat met behulp van digitale ontwikkelingen. Bijvoorbeeld:

  • Je fysieke product, bijvoorbeeld een voorstelling, tentoonstelling, collectie of choreografie, voorzien van een digitaal element. Denk aan: digitale publieksbegeleiding en hybride voorstellingen, maar ook aanvullend online aanbod
  • Je fysieke product makkelijker bereikbaar maken via digitale middelen, zoals online kaartverkoop, aanvullende uitleg op je website, online marketing
  • Je werkprocessen optimaliseren met digitale toepassingen, bijvoorbeeld een expositie-opzet uittekenen in een digitale maquette van je fysieke ruimte, op afstand samenwerken met collega’s en externen, je doelgroep inzichtelijk maken in een digitaal CRM-systeem (CRM staat voor customer relationship management)

Digitale innovatie creëert een toekomstbestendige organisatie

Waarom inzetten op digitale innovatie? Digitale innovatie is nodig om de uitdagingen van een veranderende wereld voor te blijven of daarin mee te groeien. Het stimuleert je om te blijven vernieuwen en daarbij je publiek centraal te stellen. Hun verwachtingen en verlangens veranderen immers mee met de wereld om hen heen. Juist door hier op continue basis aandacht voor te hebben, creëer je een organisatie die zowel nu als in de toekomst waarde heeft.

Innovatief werken is de sleutel

Digitale innovatie én digitale transformatie hebben baat bij innovatief werken. Dat zorgt er namelijk voor dat je continu kansen signaleert, nieuwe methodes adopteert en vooral ook experimenteert. Toekomstbestendigheid is afhankelijk van wendbaarheid. Innovatief werken leert je hoe dit omarmt en toepast binnen je huidige organisatiestructuur.

Veel organisaties houden vast aan werkwijzen die al lang niet meer werken. Wil jij het anders aanpakken? Innovatief werken is wendbaar blijven in een veranderende wereld.

Digitale vaardigheden: het wat en waarom

Doordat onze samenleving steeds verder digitaliseert, zijn digitale vaardigheden essentieel om te kunnen innoveren. Om als organisatie toekomstbestendig en innovatief te zijn, is het belangrijk dat je medewerkers, collega’s en teams zijn opgeleid in de juiste vaardigheden. Zoals SEO en data-analyse, klantreizen en digitaal denken. Maar ook (digital) storytelling, AVG en online gebruiksgedrag. Uiteenlopende kwaliteiten, waarmee je samen sterker staat in de digitale transformatie.

Digitale transformatie én innovatie zijn mensenwerk. Investeer daarom in vaardigheden.

Welke vaardigheden je precies nodig hebt in de digitale transformatie hangt af van de strategie die je kiest. Om te voorzien in een integrale aanpak, is het wel van belang dat je zoveel mogelijk diverse vaardigheden in huis hebt. Ga bijvoorbeeld eens aan de slag met het DEN Focusmodel en bedenk welke vaardigheden van pas komen in elk kwadrant. Bij proces kun je denken aan ICT-vaardigheden om bijvoorbeeld collectiebeheersystemen of CRM-data optimaal te benutten. Voor publieksbeleving is inzicht in storytellingstechnieken en het publiek van de toekomst weer belangrijker. Zo zijn er voor elk kwadrant specifieke vaardigheden te ontdekken, die het best tot hun recht komen wanneer ze worden gedeeld en ingezet door de hele organisatie.

Zo ontwikkel je een digitale innovatie strategie

Digitale vaardigheden geven houvast in een veranderende wereld. Voor al het digitale geldt dat het constant in beweging is. Hoe publiek met bepaalde content interacteert kan van dag tot dag verschillen. Wat vandaag werkt, kan morgen doodslaan en data wordt continu verzameld. Doordat alles steeds meer op korte termijn of zelfs real time inzichtelijk is, is het verleidelijk om van de hak op de tak te springen. Maar, hierdoor verlies je de lange lijnen uit het oog.

Naast digitale vaardigheden, is strategisch inzicht dus van belang. Hoe ga je om met plotselinge veranderingen in data? Wanneer kijk je een aanpak nog even aan en wanneer is het wél tijd voor een radicaal andere insteek? Die kaders kun je binnen je organisatie scheppen. Wat daarbij helpt zijn handvatten rondom iteratief en agile werken. Dit zorgt ervoor dat je op projectbasis kunt bijsturen, zonder het strategische einddoel te verliezen. Onze workshop Innovatief werken reikt je deze handvatten.

Volg een workshop innovatief werken

Deel dit artikel

Ontdek de laatste digitale trends in de cultuur sector

Ontvang iedere maand onze nieuwsbrief met tips, kennis en inspiratie over de digitale transformatie in cultuur.