Digitale Daadkracht

DEN lanceert dit najaar het, in het VK succesvolle, programma Digitale Daadkracht. In deze eerste Nederlandse editie staat het thema 'Bouwen aan Online Succes' centraal.

In dit programma breng je met je collega's een lopend of nog te starten vraagstuk of project aan. Coaches en (internationale) vakexperts helpen je gedurende 8 maanden om dit project tot een succes te brengen. Ook leer je van de andere deelnemende organisaties; alle projecten vallen binnen het gedeelde thema 'Bouwen aan Online Succes'.

Vergroot je Digitale Daadkracht

Digitale Daadkracht is een nieuw jaarlijks terugkerend praktijkgericht leerprogramma voor medewerkers van culturele organisaties. In een traject van acht maanden werk je binnen een gedeeld thema aan een eigen concreet vraagstuk of project, en je hebt ook workshops samen met de andere deelnemende culturele organisaties.

Kies een van je collega's uit die ook nauw betrokken is bij het project én invloed heeft op de uitkomst, en samen gaan jullie werken aan het concrete project dat leeft binnen jouw organisatie. DEN helpt jullie in dit traject met professionele coaching en (internationale) vakexperts om het project tot een succes te brengen. Via talks van vakexperts uit binnen- en buitenland en tijdens live- en online groepssessies, leer je ook van de andere deelnemende culturele organisaties en hun projecten en doe je inspiratie op. Een unieke kans dus die je niet mag missen!

Bouwen aan Online Succes

Het gezamenlijke thema van deze eerste editie is 'Bouwen aan online succes'. Wat betekent Online Succes voor jouw organisatie en welke manieren heb je om succes te meten? Als we succes definiëren kijken we naar drie dingen: wat betekent succes voor jou, je organisatie en je publiek.

Het is vaak moeilijk een duidelijk beeld te hebben van wat succes werkelijk betekent. Rapportages en analyse tools zijn meer gericht op commercieel succes dan op maatschappelijke impact, dit maakt het vaak lastig om succes voor culturele organisaties goed te begrijpen en te meten.

Wist je dat het Digitale Daadkracht programma in het VK in 12 jaar al meer dan 670 organisaties heeft geholpen? Culturele organisaties als V&A Museum, Battersea Arts Centre, Bodleian Libraries, the British Museum en The National Gallery gingen je voor. Lees meer over de achtergrond van het programma.

Werken aan een eigen vraagstuk of project

Veel culturele organisaties worstelen met vraagstukken op digitaal gebied en missen begeleiding bij het oplossen hiervan. 
Denk hierbij aan: 

  • Hoe kunnen we de inkomsten uit e-commerce / onze webwinkel vergroten?
  • Hoe worden de afdeling programmering en marketing betere gesprekspartners en welke data kunnen we hiervoor gebruiken?
  • Wat kunnen we doen om ons online aanbod beter aan te laten sluiten bij ons offline aanbod? Wat is voor ons een manier om gedeeld online/offline aanbod te maken?
  • Hoe kunnen we publiek dat we al op een manier aanspreken ook interesseren voor ander aanbod?
  • Hoe bereiken we meer publiek met onze digitale middelen (website, socials) en hoe meten we dan succes?

Heb jij een soortgelijk vraagstuk en ben je enthousiast geworden? Geef je interesse aan via het formulier. Er is dit jaar plek voor 12 organisaties.

Opzet programma

  • Vier live workshops op verschillende locaties in Nederland met (internationale) digitale experts uit de culturele sector en daarbuiten.
  • Online workshops om van experts en van andere organisaties verder te leren en jouw project te inspireren.
  • Online coaching (gedurende 6 maanden) om jouw project te ondersteunen en keuzes te maken die het project en je organisatie verder brengen.
  • Community platform om ervaringen uit te wisselen met de andere deelnemers van Digitale Daadkracht.

Het Digitale Daadkracht-programma richt zich op de Nederlandse culturele sector. Workshops, lezingen en coaching zijn voornamelijk in het Nederlands. Coaching kan in overleg ook in het Engels plaatsvinden. Enkele sprekers bij workshops zullen Engelstalig zijn.

Deelname aan Digitale Daadkracht

Inschrijven samen met een collega is een vereiste voor deelname. Kies een van je collega's uit die, wellicht vanuit een andere rol of afdeling, ook nauw betrokken is bij het project én invloed heeft op de uitkomst, en samen gaan jullie werken aan het concrete project dat leeft binnen jouw organisatie. 

Digitale Daadkracht werd onder de naam Let’s Get Real ontwikkeld in het VK door The Audience Agency (voorheen Culture24), waar zij nu hun 12e succesvolle jaargang doorlopen. DEN werkt in de opzet en uitvoering van dit programma nauw samen met The Audience Agency.

Digitale Daadkracht: Bouwen aan Online Succes

Wil je meer weten over dit programma? Mail ons gerust!

Deel deze training

Ontdek de laatste digitale trends in de cultuur sector

Ontvang iedere maand onze nieuwsbrief met tips, kennis en inspiratie over de digitale transformatie in cultuur.