5 inzichten voor het bepalen van je online doelgroep

Wanneer is een online cultuurbeleving een volwaardige beleving? Hoe vind je de balans tussen online en offline? Tien culturele instellingen onderzochten de publieksbeleving rondom hun digitale aanbod. Wij begeleidden dit traject en delen hier de vijf inzichten die jou helpen om grip te krijgen op je online doelgroep.

4 min. lezen

Vijf inzichten uit het online publieksonderzoek van tien culturele instellingen:

  1. Online data helpt om nieuw publiek te leren kennen

    Erfgoedfestival Gooi & Vecht ontdekte uit hun websitestatistieken dat het aantal bezoekers niet alleen steeg tijdens het festival, maar ook dat het om nieuwe bezoekers ging. Daarnaast konden ze zien hoe de genderverdeling was, welke leeftijd de bezoekers hadden en uit welke provincies ze kwamen. Dit helpt bij het bepalen van je doelgroep. Deze inzichten kun je ook verkrijgen via een online ticketsysteem.

  2. Met publieksonderzoek kan je aanbod optimaliseren

    Wat zoeken de bezoekers van jouw website? Het Brabants Historisch Informatie Centrum wilde weten wat hun gebruikers zochten in de collectie verhalen, foto’s en films over de verschillende gemeenten. Via een microsurvey ontvingen ze 2000 reacties die de interesses van bezoekers weergeven. Dit helpt ze om het aanbod af te stemmen op de doelgroep.

Publieksonderzoek geeft inzicht in behoefte en beleving. Daarmee maak je online aanbod dat aanslaat!

  1. Formuleer één duidelijke onderzoeksvraag

    Door focus aan te brengen in je onderzoeksvraag, levert je onderzoek de meest concrete en bruikbare resultaten op. Maak (online) publieksonderzoek vast onderdeel van je proces om continu door te ontwikkelen.

  2. Online bezoekers hebben een andere drijfveer dan fysieke

    Online bezoekers kunnen zeker een waardevolle ervaring beleven, maar ze hebben soms een andere motivatie voor hun bezoek. Dit bleek uit de onderzoeken van het Literatuurmuseum en het Nationaal Museum voor Wereldculturen: “Inhoud is een belangrijke drijfveer voor online bezoek, het sociale aspect is bij livebezoek belangrijker.” – Nationaal Museum voor Wereldculturen.

  3. Online aanbod biedt kansen voor inclusie en impact

    Bezoekers die een ticket kochten voor online aanbod van Theater De Schalm zeiden dat het een úitkomst was en dat ze anders niet waren gekomen. Online aanbod biedt dus een kans voor mensen om vaker cultuur te beleven, bijvoorbeeld als ze verder weg wonen of niet in staat zijn om er op locatie bij te zijn. “We vinden online aanbod ook inclusief. Het gaat ons niet alleen om de inkomsten, maar ook om betekenis voor de doelgroep.” – Theater De Schalm.

Zo onderzoek je jouw (online) publiek

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Anna Elffers, onderzoeker en extern adviseur bij het kennistraject. Met dank aan: Brabants Historisch Informatiecentrum, Fries Museum, Literatuurmuseum, Regionaal Archief Alkmaar, Samenwerkende Musea Gooi & Vecht, Stedelijk Museum Schiedam, Theater de Schalm, Toneelgroep Oostpool, Tryater en Nationaal Museum voor Wereldculturen.

Deel dit artikel

Ontdek de laatste digitale trends in de cultuur sector

Ontvang iedere maand onze nieuwsbrief met tips, kennis en inspiratie over de digitale transformatie in cultuur.