Themamiddag: Werken aan Publiek

9 april 2025, 11:00-16:00

Wil jij je kennis over publieksbereik verdiepen? Leren van experts en inspirerende voorbeelden uit de culturele sector? En sparren met collega’s over hoe je jouw doelgroep nog beter bereikt? Kom dan op 10 april naar de themamiddag: Werken aan publiek!

De rode draad van de middag is het Culturele Doelgroepenmodel. Aan de hand van praktijkvoorbeelden, interactieve sessies en een inspirerende keynote ontdek je hoe je publieksdata effectief inzet en je culturele instelling sterker verbindt met je bezoeker

Programma

12.00 – 13.30 uur: Lunch

Er staat een vegetarische lunch voor je klaar. Je hebt alle tijd om in gesprek te gaan met collega’s en coördinatoren van het Culturele Doelgroepenmodel over het bereiken van de juiste doelgroep.

13.30 – 14.00 uur: Trends & inspiratie

Welkom door onze host van deze middag: Yuki Kho, programmamaker, interviewer en eindredacteur bij VPRO Nooit Meer Slapen en Een Uur Cultuur op NPO 1.

Kim van den Brink, die een serie workshops over de Customer Journey verzorgde, en Mariska van Elsen van Rotterdam Festivals blikken terug op de workshops en kijken vooruit naar ontwikkelingen binnen het Culturele Doelgroepenmodel.

Inspirerende voorbeelden uit de sector:

  • Gesprek met Fleur Howes Smith, Data & Insights Manager bij het Rijksmuseum in Amsterdam & Marije Meilink, Growth Marketeer Centraal Museum in Utrecht.
  • Presentatie Maaspoort in Venlo door Linda Keijzers-van Vegchel, Manager Marketing & Educatie, en Programmeur Wieke Vrijhoef.

14.10 – 15.10 uur Deelsessies

Sessie 1 – De dagelijkse praktijk

We zoomen in op de dagelijkse praktijk. Je wilt met publieksdata aan de slag of hebt misschien al veel stappen gezet. Maar hoe ga je nu verder? Hoe zorg je ervoor dat de hele organisatie de impact van publieksdata op waarde schat? Kim van den Brink en Mariska van Elsen geven tips en gaan in gesprek met deelnemers. Want leren doe je ook van elkaar! Yuki Kho leidt deze sessie in goede banen.

Sessie 2 – Verbinden van cultuur en toerisme op data

Hoe kunnen cultuur- en toerismedata elkaar versterken? Waar liggen kansen om samen datagedreven werken in beide sectoren te stimuleren? De eerste stappen zijn gezet, zoals het verrijken van het onderzoek Toeristisch Bezoek aan Steden met het Culturele Doelgroepenmodel. Maar wat is er nog meer nodig voor ene succesvolle verbinding op datavlak? Gijs Meijer, projectleider van de taskforce, bespreekt dit met Marieke Politiek, voorzitter van de Landelijke Data Alliantie (LDA). Er is voldoende gelegenheid om vragen te stellen.

15.10 – 15.25 uur: Korte pauze

15.30 – 16.00 uur: Vertellers, geen verkopers 

Keynote speech van Ken Veerman (Opent een externe link), auteur van het boek Vertellers, geen verkopers. Zelfzeker management in de cultuursector. Dit boek gaat over missiegedreven organisaties. Je herkent het ongetwijfeld: culturele teams (en andere not-for-profit organisaties) hebben hun eigen logica, hun eigen manier van werken. Het zijn missiegedreven organisaties, niet alleen maar bezig met grote bezoekersaantallen, maar vooral ook met het overbrengen van een boodschap. Dat betekent dat culturele instellingen heel anders werken dan klantgedreven organisaties. Hoe hangen jouw missie, je bedrijfsmodel en dialoog met je publiek aaneen? Ken gaat er uitgebreid op in en beantwoordt vragen uit het publiek.

16.00 – 17.00 uur Borrel

Met een hapje en een drankje kun je nog rustig napraten en eventueel nog vragen stellen aan de sprekers.

Deze themamiddag is een gezamenlijk initiatief van DEN Kennisinstituut cultuur en digitale transformatie & Rotterdam Festivals/het Culturele Doelgroepenmodel.  

Let op! het aantal plekken is beperkt, dus meld je snel aan.

Deel dit evenement

Ontdek de laatste digitale trends in de cultuur sector

Ontvang iedere maand onze nieuwsbrief met tips, kennis en inspiratie over de digitale transformatie in cultuur.