Vijf inspirerende voorbeelden van digitale mogelijkheden in binnen- en buitenschools cultuuraanbod

Speel in op de belevingswereld van jongeren en kinderen en verrijk jouw aanbod én hun ervaring met digitale technologie. Hoe je het publiek van de toekomst niet alleen boeit, maar ook creativiteit stimuleert? Dat laten deze vijf voorbeelden zien.

Digitale tools zijn niet meer weg te denken in en om de klas en er zijn weinig jongeren die geen smartphone bij zich hebben in een museum. Als culturele organisatie kun je dit als uitgangspunt nemen en de ervaring van kinderen met jouw digitale aanbod verrijken. Ontdek aan de hand van deze vijf voorbeelden hoe je met digitale technologie jongeren kunt boeien, hun eigenheid naar boven kunt halen en hun creativiteit kunt stimuleren.

MacBeth op Instagram, TikTok, Pinterest en X

Na een theaterworkshop van het STET Theatre (Opent een externe link) op het Edith Stein College in Rotterdam over de voorstelling MacBeth, gingen de leerlingen op een bijzondere manier aan de slag met de personages van de voorstelling: ze gaven de karakters een stem op sociale media! Een idee dat is ontstaan tijdens een traject over digitalisering van cultuuraanbod waar het theater aan meedeed, dat werd gefaciliteerd door Cultuurschakel (Opent een externe link) Rotterdam. Leerlingen gebruikten hun kennis van de voorstelling maar in hoge mate ook hun verbeelding, want de personages maakten contact met elkaar online, natuurlijk in het Engels. Zo ontstond er spelenderwijs een eigentijdse moderne vertaling van MacBeth. Leerlingen verdiepten hun kennis over de betekenis van het verhaal en werkten actief samen aan interacties tussen de rollen. Op X had één van de personages zelf 45 berichten geplaatst! STET concludeerde dat door deze aanpak de leerlingen met veel plezier uit zichzelf veel tijd staken in het project en dat 90% van de leerlingen MacBeth hierdoor beter begreep.

STET Theater MacBeth

Interactieve audiotour in het Frans Hals Museum

Om te leren is nieuwsgierigheid nodig en die wordt volop geprikkeld door de Dikke Doe- en Luistertour voor kinderen in het Frans Hals Museum. Het Imaginarium ontwikkelde deze tour langs acht topstukken van het museum, met en voor kinderen. Bijzonder is dat kinderen zelf bepalen wat ze willen horen: door middel van de knoppen op de podcatcher, het apparaatje waar de luistertour zich op afspeelt, maken ze keuzes en geven ze hun eigen tour vorm. De tour zit vol spannende verhalen en weetjes, maar ook spelletjes en opdrachten.

De kunstwerken worden verder tot leven gebracht door verschillende zintuigen aan te spreken: niet alleen de ogen en oren, maar ook neus en handen. Speciaal hiervoor ontwierp en ontwikkelde Het Imaginarium vijf zintuigzuilen langs de route.

Een app voor jouw taal

Een telefoon bevat een schat aan informatie over de gebruiker. Het Huis van Gedichten deed hier wat mee en onderzocht in het traject met Cultuurschakel hoe ze digitale technieken konden inzetten om taal te beleven. Hier is de app Selfie Safari uit ontstaan, waarmee de leerlingen op speurtocht gaan door hun eigen telefoon. De vragen gaan over muziek, beeld en contact met anderen. Met deze input, waar leerlingen zelf woorden aan geven, worden de leerlingen uitgedaagd om een gedicht over zichzelf te schrijven. DEN interviewde directeur Malou Osendarp en vakdocent Anne Bündgen over dit project.

DEN interviewde directeur Malou Osendarp en vakdocent Anne Bündgen over dit project. Lees het in het artikel 'Het Huis van Gedichten spreekt leerlingen aan in hun eigen taal'.

What’s App challenge in het museum

De POP-ART Whatsapp challenge van museum SMAK in België betrof een interactieve rondleiding via de tool Whats’App. Jong publiek werd door een medewerker van het museum via een live chat in Whats’App naar schilderijen gestuurd en gaf acht verrassende kijkopdrachten door de tentoonstelling heen. Het publiek typte het antwoord in of laadde een foto, waarna de volgende opdracht werd gegeven. Eenvoudig maar doeltreffend èn interactief.

Ontdek wat je met dans en theater kunt vertellen

Het Koninklijk Concertgebouworkest en Het Nationale Ballet ontwikkelden samen met Uitgeverij Follow a Muse een digibord app waarmee ze een klassiek muziekstuk en klassiek ballet interactief konden maken. Een kleurrijke online omgeving voor op het digibord waar de leerkracht samen met kinderen kan kiezen uit verschillende aansprekende opdrachten. Hiermee werd hun aanbod direct toegankelijkheid voor het onderwijs. De app biedt een breed scala aan actieve opdrachten, zoals het onderzoeken hoe de dansers zich bewegen in de scenes in het verhaal. Leerlingen kunnen zelf kiezen uit dans-energizers, en vanuit theater leren ze emoties te koppelen aan beweging.

Tekst: Inger van Til

Verruim je kennis en kunde op het gebied van digitale cultuureducatie

Wil je jouw kennis en kunde over digitale cultuureducatie verruimen en leren hoe je de organisatie meeneemt in jouw digitale aanpak? Dan is de tweedaagse training digitale cultuureducatie voor jou! We bespreken hoe je digitale middelen op een betekenisvolle manier kunt inzetten en hoe je anderen stimuleert om dit te doen. En je krijgt handvatten om culturele instellingen nog beter te kunnen ondersteunen en te begeleiden bij de ontwikkeling van digitaal aanbod voor het onderwijs.

Deel dit artikel

Ontdek de laatste digitale trends in de cultuur sector!

Ontvang iedere maand tips, kennis en inspiratie over de digitale transformatie in cultuur.