Knowledge & inspiration

Digitale transformatieArtikel

Een langer leven voor je IT-hardware? Gebruik de R-ladder

De grootste factor van de totale milieu-impact van IT zit in de hardware. Frans onderzoek schat het hardware-gedeelte op 80% van de totale milieu-impact van IT. En van die IT-hardware is de productiefase het vervuilendst. Die vindt dus al plaats voordat je je computer of smartphone uit de verpakking haalt. De winning van schaarse en vaak giftige materialen in mijnen is de grootste vervuilingsfactor. Hoe zorg je als culturele organisatie voor een duurzamer hardware-beleid?

Datagedreven werkenArtikel

Cyberveiligheid in culturele organisaties

Cybercriminelen weten ook culturele organisaties te vinden. Het is dus van essentieel belang dat we de cyberveiligheid in de sector optimaliseren. DEN ontwikkelde daarom samen met de deskundigen van adviesbureau TwynstraGudde het Stappenplan Cyberveiligheid. We spraken hierover met Gijs Meijer, senior adviseur bij DEN, en Christine Boelema Robertus, adviseur en onderzoeker bij TwynstraGudde.

7 min.
Digitale transformatieArtikel

Een digitaal toegankelijke website: hoe begin je?

Per 28 juni 2025 gaat de European Accessibility Act (EAA) in. Deze wet verplicht alle websites en mobiele apps in Europa te voldoen aan de richtlijnen voor digitale toegankelijkheid. Deze wet is ook van toepassing op websites van culturele organisaties. Ben je nog niet begonnen met toegankelijkheid? Start vandaag zodat je in juni kan voldoen aan de wet en zodat ook jij een digitaal toegankelijke website hebt waardoor nog meer mensen kunnen genieten van cultuur. 

8 min.

Wel of niet weg bij big tech?

De recente ontwikkelingen rondom het stopzetten van fact-checken op Facebook, Europese wetgeving rondom online privacy, de Europese Digital Service Act en de nauwe banden van de Amerikaanse politiek met big tech bedrijven, maken dat thema's als online keuzevrijheid, privacy en regie over je data relevanter zijn dan ooit. Maar platforms als Facebook, Instagram, X en TikTok zijn vooralsnog de beste plek om een groot, specifiek of nieuw publiek te bereiken. In dit artikel bespreken we hoe jij een weloverwogen keuze kunt maken.

10 min.

Wat betekent de Europese AI-Act voor culturele organisaties?

De Europese AI-Verordening (IA-Act)is een baanbrekende wetgeving die tot doel heeft het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) binnen de Europese Unie te reguleren. Deze wet waarborgt de veiligheid en fundamentele rechten van Europese burgers. 

In dit artikel gaan we in op wat de Europese AI-act inhoudt en wat deze wet betekent voor culturele organisaties. Daarnaast geven we je een aantal tips en tools om je organisatie voor te bereiden op de AI-Act.

7 min.
Innovatief werkenPraktijkvoorbeeld

Museum de Heksenwaag biedt rijkere bezoekersbeleving dankzij kunstmatige intelligentie

Hoe zorg je ervoor dat bezoekers van culturele organisaties betrokken raken bij het verhaal dat je wilt vertellen? Museum de Heksenwaag maakt hiervoor gebruik van een installatie gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Zo ontdekt men op een interactieve en gepersonaliseerde manier de overeenkomsten tussen de heksenjacht van toen en de dynamiek op sociale media vandaag de dag.

4 minuten
Innovatief werkenPraktijkvoorbeeld

​​​Digitaal Informatieplatform Podiumkunsten (DIP) en Predictive AI ontwikkelen tool voor podiumkunsten

Hoe kun je als theater vollere zalen trekken, breder programmeren en nieuw publiek aanspreken? ​​Een AI-voorspellingsmodel van Digitaal Informatieplatform Podiumkunsten (DIP) en Predictive AI biedt uitkomst door een match te maken tussen de doelen van theaters en podia en de wensen van het publiek.

4 minuten
Datagedreven werkenArtikel

AVG-proof werken: wat komt daarbij kijken?

Welke publieksdata mag je als culturele instelling verzamelen? Op welke manier mag je publieksdata inzetten om het publiek te bereiken? Hoe kun je dat veilig en dus AVG-proof doen? Zijn alle medewerkers op de hoogte van de juiste richtlijnen? En zo zijn er nog veel meer vragen rondom de AVG. Waar begin je? DEN helpt je graag op weg!

3 min. lezen
Digitale cultuureducatieArtikel
Oma en kleinkind met Tellmies in de hand, Fotograaf Bibi Veth i.o.v. Rijksmuseum

Tastbaar digitaal: Wat schermloze technologie kan betekenen voor de ervaring van de cultuurbezoeker

Digitale middelen vormen een sterke en niet meer weg te denken aanvulling op cultuureducatief aanbod van culturele organisaties. Online of in de klas bieden deze middelen veel kansen om je inhoud rijk en boeiend aan jong en oud over te brengen. Toch zijn er ook geluiden van educatoren die het (ook) anders willen. Zij zijn op zoek naar tastbare ervaringen die meerdere zintuigen prikkelen en een gedeelde sociale cultuurbeleving ondersteunen.

10 min.
Artikel

Auteursrecht en naburig recht in de podiumkunsten: wie beschermt wat?

Achter elke theatervoorstelling, elk dansoptreden of concert schuilt een wereld van intellectueel eigendom. Dit artikel werpt licht op het auteursrecht en de naburige rechten in de podiumkunsten, en legt uit hoe deze rechten de creatieve inspanningen van makers en uitvoerders beschermen.

10 min. lezen

Ontdek de laatste digitale trends in de cultuur sector!

Ontvang iedere maand tips, kennis en inspiratie over de digitale transformatie in cultuur.