Nederlands Dans Theater maakt publiek enthousiast met livestreams
Benieuwd hoe je met succes fysiek en digitaal je publiek bereikt? Het Nederlands Dans Theater (NDT) laat zien dat livestreams een verrijking zijn. Ontdek hoe het dansgezelschap hun hybride optredens tot een succes heeft gebracht.
In september 2020 treedt het NDT in het Zuiderstrandtheater in Den Haag op met het programma ‘Endlessly Free’. Online kijken meer dan 3000 mensen mee. De eerste ervaringen met digitale livestreams wijzen op een succesvol nieuw businessmodel. Onderstaande factoren dragen bij aan het succes.
Creëer intern draagvlak
Het was belangrijk om intern draagvlak te creëren. Doordat iedereen overtuigd was van de kwaliteit die mogelijk is, kon het dansgezelschap met een gerust hart starten. De choreografen en dansers waren enthousiast over het idee om op deze manier toch veel mensen in aanraking te laten komen met de voorstelling.
Zo zorg je digitaal voor een live beleving
Een belangrijke factor is dat de stream live wordt uitgezonden, tegelijk met de voorstelling op het podium. Het heeft daardoor hetzelfde ritme en sfeer als een avond naar het theater.
Om ervoor te zorgen dat de livestream recht doet aan de theaterbeleving van het publiek, zet het NDT in op creatieve content. Contentmaker Ennya Larmit: “We hebben veel tijd genomen voor de voorbereiding, zoals de choreografieën doorspreken met de cameramensen om de mogelijke standpunten te bepalen. Al tijdens de repetities maken ze video-opnames om te bepalen welke beelden goed werken. Samen met de choreograaf bekeken ze hoe de sfeer en dynamiek van de choreografie op een scherm goed overkomen.”
Iedere avond was anders, dat draagt bij aan het gevoel van een live-beleving
De programmering werd enigszins aangepast, maar er zijn geen grote ingrepen gedaan. “Ik heb geprobeerd om de ervaring hetzelfde te maken als in de zaal, alleen komen de mensen thuis nog wat dichterbij,” vertelt Ennya.
Iedere voorstelling werd opnieuw live gefilmd en door Ennya ter plekke ge-edit en gestreamd: “Iedere avond was daardoor net anders, dat draagt bij aan de live beleving.”
Samen kijken in de zaal én op de bank
Joost Poort, senior manager commerciële zaken, noemt nog een voordeel van de livestreams: “Dat het live is, draagt eraan bij dat we €15,- voor de voorstelling kunnen vragen. Veel mensen gaven zelfs aan dat ze nog wel meer hadden willen betalen. Als het niet live was geweest, dan was het een ander soort product. Dan was het te vergelijken met een reguliere film of videoproduct, waar je online wellicht minder voor zou betalen.”
Iedereen die een kaartje kocht voor de stream kreeg een unieke link die slechts op één device tegelijk kon worden bekeken. Hiermee werd voorkomen dat de link onbeperkt werd doorgestuurd.
Samen kijken werd toegejuicht, dus er hebben meer mensen gekeken dan de hoeveelheid verkochte kaarten. Joost: “Een complete dansschool keek samen naar de livestream, het leefde enorm.”
Het cultuurpubliek is bereid om te betalen voor aansprekende online content.
Nieuw en internationaal publiek bereiken
Voor de drie avonden werden ruim 3000 digitale tickets verkocht en omdat veel mensen samen keken, is het aantal virtuele bezoekers nog groter. Nationaal en internationaal.
Achter het plan van de livestreams zat ook de ambitie om een breed, internationaal publiek te bereiken. “Normaal zijn we eens in de drie jaar in New York, nu kunnen we dat publiek vaker een volwaardige voorstelling bieden,” vertelt Joost.
60% van de online bezoekers van NDT kwam uit het buitenland.
Hybride vorm in Parkstad Limburg Theaters
Een ander voorbeeld is de voorstelling Endlessly Free. NDT trad met deze voorstelling niet in Limburg op. Daarom bedachten ze een hybride vorm: De voorstelling kon via een online stream worden bijgewoond in een lokaal theater. Het publiek was enthousiast: “Dit was echt gaaf door de livestream op groot scherm in het theater”, zegt een van de bezoekers, “Het voelde echt live. Heel veel dank voor deze unieke kans, Bravo!”. “Mooie voorstelling en apart om dansers zo dicht bij te zien”, vult een andere bezoeker aan.
De ervaring is anders, maar doet niet onder voor een live-optreden. Janneke Schmeitz, programmeur dans: “Het publiek had sterk de behoefte om te applaudisseren - en dat gebeurde ook - wat een beetje vreemd voelt voor een ‘leeg’ podium. Maar dit is precies die extra beleving die we nastreefden.”
Het succes van digitaal én fysiek
“Ons resultaat laat zien dat het een misvatting is om te denken dat digitaal in de weg zit van zaalbezetting, het is een aanvulling”, vindt Joost, “Het belangrijkste dat we konden realiseren, is een project waaraan iedereen een blij gevoel over houdt. Het is heus niet zonder horten en stoten gegaan, maar achteraf is iedereen apetrots. Financieel en statistisch zijn de resultaten goed. De dansers vinden het fijn dat het goed bekeken is en de choreografen hebben gezien dat het niet afdoet aan hun werk.”
Hij hoopt dat de ervaringen rondom de eerste livestream als basis kunnen dienen voor de toekomst: “Iedereen is enthousiast, we kunnen dit blijven doen en een propositie creëren voor nieuw publiek.”