Hoe ziet de wereld er over 20 jaar uit? De 4 toekomstscenario’s van DEN.
Je bent klaar om de toekomst te verkennen, maar waar moet je op letten? DEN ontwikkelde vier scenario's die de belangrijkste ontwikkelingen visualiseren. Gebruik ze als praatplaat om het gesprek binnen jouw organisatie op gang te brengen.
Verhoudt het publiek zicht actief of passief tegenover cultuur?
Hoe gaat Gen Z om met cultuur? Laten ze hun stem horen of draaien ze mee in een centraal aangestuurde molen. Met andere woorden, zijn ze de aanjager van nieuwe culturele vormen of zijn ze vooral gebruiker van het aanbod. De verticale as verkent deze mogelijkheden.
De scenario's zijn geplot op een kwadrant die twee belangrijke tegenstellingen bevraagt:
Is onze samenleving samenhangend of gefragmenteerd?
Technologische ontwikkelingen kunnen ons dichterbij elkaar brengen, maar ook verder in onze eigen bubbels duwen. De horizontale as verkent deze tegenstelling.
Dit scenario verkent een toekomst met veel samenhang en actieve cultuurparticipatie. Gen Z zijn de nieuwe programmamakers, ze treden op als wegwijzers en verbinders in het culturele landschap.
Cultuur staat dicht bij de mensen, je vindt het op grote platformen en internationale netwerken, maar ook op scholen, in wijken en in buurthuizen. Innovatie staat hoog in het vaandel. Hoe kun je ook met lage budgetten een groot bereik realiseren?
In dit scenario is Gen Z nog steeds actief, maar is de samenleving gefragmenteerd. Je ziet dat het publiek zich in bubbels bevindt, zowel online als offline. Er zijn weinig raakvlakken tussen generaties, sociale groepen en regio's, iedereen bewandelt een eigen weg.
Jongere generaties willen hun identiteit uitdragen en verzetten zich tegen oude cultuur. Oudere generaties tonen weerstand tegen verandering en zijn bang voor cultureel verval. Hoe speel je als instelling in op deze uiteenlopende behoeften?
Gen Z stelt zich op als passieve cultuurconsumenten in een gefragmenteerde samenleving. De cultuurbeleving is vooral lokaal, gemeenten, wijken en maatschappelijke sectoren zijn de aanjagers van cultureel aanbod. Er is misschien wel een divers aanbod, maar er is weinig kruisbestuiving.
Kunst en cultuur is een manier om te ontdekken en een eigen identiteit te creëren, maar leidt niet tot interactie. Welk aanbod kunnen jullie bieden voor deze doelgroepen?
Het laatste scenario toont hoe diversiteit kan leiden tot samenhang, waarbij Gen Z passief deelneemt aan cultuur. In deze wereld dient cultuur als middel voor verbinding, ontmoeting en kruisbestuiving. Er is een groot aanbod met voor ieder wat wils, het gebruik van data genereert welvaart. Instellingen kunnen hiermee hun campagnes en aanbod vormgeven, ze programmeren blockbusters, gebruiken technologieën en communiceren gelaagd via verschillende media.
In het scenario is cultuur breed toegankelijk, mensen zoeken verbinding, maar jonge generaties zijn moeilijker te bereiken. Heb je als instelling de middelen, zoals publieksdata, om deze doelgroep aan te spreken?