Aan de slag met het publiek van de toekomst, Flevolands Archief doet het!

Het Flevolands Archief is een jonge organisatie in een jonge provincie. Doordat de organisatie nog grotendeels moest worden opgebouwd, gingen gesprekken in eerste instantie over interne ontwikkelingen. Op het moment dat het team begon na te denken over manieren om het publiek te bereiken, werd dit meteen gedaan vanuit een toekomstvisie.

Welke ontwikkelingen spelen een rol in onze samenleving? En hoe veranderen die ons publiek? Directeur Marloes van Someren vertelt tijdens het webinar Digitale Daadkracht (Opens an external link) hoe haar organisatie de blik richtte op het publiek van de toekomst.

Marloes: "We willen mensen laten zien waarom het archief voor hen belangrijk is, dan moet je gaan nadenken over hoe je mensen in de toekomst betrekt."

Twee trends: digitalisering en een verlangen naar beleving en betrokkenheid

Het Flevolands Archief zag twee ontwikkelingen die hen inspireerden: "We zagen dat mensen veel behoefte hebben aan beleving en zich betrokken willen voelen. Ook zagen we een beweging waarin archieven, ook steeds meer gestimuleerd door de overheid, zich online gaan presenteren. Dat zijn twee urgenties en tegelijkertijd kansen. Het vraagt om een nieuwe infrastructuur en nieuwe manieren van werken zodat we over twintig, dertig of zelfs veertig jaar nog steeds ons werk kunnen doen."

Hoe dat zou kunnen werken werd uitgeprobeerd in het project ‘Dijken van polders’. Het doel: vrijwilligers betrekken bij een fotocollectie over de Zuiderzee. De foto’s waren gedigitaliseerd, maar de informatie erover moest publieksvriendelijk worden opgeschreven. Bestaande vrijwilligers, maar ook veel nieuwe mensen, gingen daar online mee aan de slag. Door de grote betrokkenheid verliep het project veel sneller dan verwacht. Bovendien is deze collectie nu goed doorzoekbaar en toegankelijk voor een breed publiek.

Om de collectie digitaal toegankelijk te maken, zette Het Flevolands Archief de hulp in van vrijwilligers via crowdsourcing platform Vele Handen.

Leren door te doen

Welke houding helpt de organisatie om toekomstbestendig te worden? Marloes: "Al weten we nog niet precies waar we heen gaan, we willen opstijgen. Dat moeten we met z’n allen doen, we bewegen mee met verschillende dingen die te toekomst kunnen gaan beïnvloeden. Door deze houding zijn we in staat om steeds te veranderen als er een aanpassing nodig is." Dit is de kern van toekomstverkennen: anticiperen op mogelijke verandering om je organisatie weerbaar en wendbaar te maken.

4 tips van Marloes om zelf aan de slag te gaan met toekomstscenario’s

  1. Plan er tijd voor in

    Neem ruimte om je met je team te verdiepen in toekomstscenario’s.

  2. Eén keer is niet genoeg

    Praat na verloop van tijd samen verder, er zijn ongetwijfeld nieuwe inzichten of trends waar jullie op in kunnen springen.

  3. Plan een moment van reflectie en toetsing

    Bespreek regelmatig hoe je de nieuwe stappen inzet en of jullie nog steeds de goede kant op gaan.

  4. Neem je stakeholders mee

    Neem partners en het bestuur van je organisatie mee in de nieuwe ideeën en stappen die je gaat zetten. Zo blijft iedereen betrokken.

Zelf aan de slag? Volg een workshop scenariodenken!

Wil je meer weten over de scenario's en het publiek van de toekomst? Vraag dan de workshop aan voor jouw organisatie. In de workshop verdiep je je in opkomende ontwikkelingen en nieuwe trends en begeleiden we een scenariosessie met jouw team. Stuur een mail naar den-academie@den.nl om te informeren naar de mogelijkheden of bekijk het programma.

Dit artikel is in stand gekomen in samenwerking met Het Flevolands Archief (Opens an external link) en Marloes van Someren. 

Share this article

Inspiration and knowledge that help you improve your cultural attitude with the power of digital

Every month in your inbox!