Kennis & Inspiratie
DEN + TwynstraGudde = training Digitale strategie voor culturele organisaties
Adviesbureau TwynstraGudde ontwikkelde samen met DEN een raamwerk voor culturele organisaties voor de ontwikkeling van een digitale strategie. Wim is partner bij van TwynstraGudde en adviseert organisaties bij de ontwikkeling van hun (digitale) strategie, organisatie-inrichting en besturing. We vroegen hem waarom een strategie op dit gebied zo belangrijk is. Ook geeft Wim tips voor het goed ontwikkelen van een succesvolle digitale strategie.
Roadmap: in drie stappen naar een digitaal toegankelijke website
In een steeds digitalere wereld is het van essentieel belang dat iedereen toegang heeft tot informatie en diensten. Ook in de culturele sector. De Europese Unie en Nederland vinden dit ook. Vanaf juni 2025 gaat de European Accesibiltiy Act in. Hiervoor worden o.a. websites met ticketshops (dus ook die van culturele instellingen) verplicht om te voldoen aan toegankelijkheidseisen. Tijd om aan de slag te gaan! Met dit stappenplan helpen we je op weg.
All of Bach: Een schatkamer in het publieke domein
Het complete werk van Johan Sebastian Bach met een paar muisklikken tot je beschikking, waar je ook bent in de wereld. Dat is de belofte van het project All of Bach. De Nederlandse Bachvereniging voert alle werken van Bach uit, neemt deze op en deelt deze gratis online. Een unieke onderneming, die ook op het gebied van auteursrechten tot interessante gesprekken leidde.
Checklist gebruik DEN CO2-vergelijkingstool online en fysieke voorstellingen
Deze checklist helpt je bij het invullen van de DEN CO2-rekentool. Deze tool maakt inzichtelijk wat de ecologische voetafdruk is van online bezoekers van de voorstellingen in verhouding tot fysieke bezoekers.
E-learning-tool brengt Curaçaose geschiedenis en scholieren samen
Met haar digitaliseringsproject wil het Mongui Maduro Library op Curaçao niet alleen haar collectie toegankelijk maken maar ook bruikbaar voor alle inwoners op het eiland. De collectie bestaat met name uit Antilliana- en Judaica-publicaties die dateren uit de 18e eeuw, genoeg materiaal om het onderwijs te ondersteunen, vindt directeur Lianne Leonora.
In het huidige onderwijs is er weinig ruimte voor de lokale geschiedenis terwijl de collectie veel informatie heeft over verschillende etnische groepen op Curaçao, legt ze uit.
DEN C02-vergelijkingstool voor online en fysieke voorstellingen
Hoe verhoudt de ecologische voetafdruk van online voorstellingen zich tot die van fysieke voorstellingen? Om hier inzicht in te krijgen presenteert DEN de eerste versie van de CO2-impact meter voor de cultuursector.
Tips voor een duurzame toekomst; Groen doen met digitale data
De milieu-impact van IT in een organisatie wordt vaak over het hoofd gezien of onderschat. Het kost veel energie om digitale data en collecties te maken, op te slaan, te gebruiken en te tonen. Alleen al de opslag van data op servers die continu draaien en de websites en sociale media, hebben hun de CO2-voetafdruk. En dan is er nog AI, dat door de enorme hoeveelheid benodigde data en hardware grote milieu-impact heeft.
Klassiek zilver in verrassende digitale vorm
Hoe ga je aan de slag met digitaal als je strategie op dit gebied nog in de kinderschoenen staat? Bij het Zilvermuseum in Schoonhoven weten ze er alles van. De organisatie volgde de workshop Digitale Strategie: hier begin je! van DEN, die hen hielp te dromen, prioriteiten te stellen en tot uitvoering te komen.
Workshop Digitale Strategie: een inspiratiebron voor het Schoenenkwartier
Het Schoenenkwartier in Waalwijk, een plek waar het ambacht van schoenen maken en innovatie samenkomen, heeft onlangs een belangrijke stap gezet in de richting van digitale transformatie. Directeur Rinske Jurgens, deelt haar ervaringen over DEN en de workshop ‘Digitale Strategie’ die zij onlangs met haar team volgde.
Cultuur tot leven gebracht: live-uitzendingen maken musea toegankelijk voor iedereen
Inmiddels zijn we aardig gewend aan online live-uitzendingen. Veel bedrijven maken webinars en ook op social media gaan influencers regelmatig live. Wat is de potentie van interactieve live-uitzendingen voor de culturele sector? Het Smithsonian American Art Museum biedt interactieve video-uitzendingen aan. Zo maken ze hun collectie toegankelijk voor een andere en bredere doelgroep.