Meer publiek? Zo krijgen Cinekid en EenVandaag het voor elkaar
Hoe ziet het publiek van de toekomst eruit? Volgens Heleen Rouw van Cinekid en Gerson Veenstra van EenVandaag zoeken zij geen informatie meer, maar vindt de informatie hén. Dat betekent dat je moet voorzien in de behoeften van je publiek.
Hoe doe je dat? Door ze centraal te zetten in alles wat je doet. Twee inspirerende voorbeelden.
1. Het interactieteam van EenVandaag
Hoe kunnen we onze verhalen beter afstemmen op de behoeften van ons publiek? Dat vroeg de redactie van EenVandaag zich af. Het televisieprogramma startte hun zoektocht met publieksmetingen en een klankbordgroep. "Uit dit onderzoek bleek dat 54% van de ondervraagden met vragen blijft zitten na het zien van onze items," vertelt online eindredacteur Gerson Veenstra. "Daar wilden we wat aan doen."
Welke vragen heeft het publiek?
En dus besloot de redactie om vragen te gaan vragen. Wat wil je weten over het vuurwerkverbod? Welke vragen heb je over inflatie? Gerson: "Je denkt misschien: dat is toch heel vanzelfsprekend? Maar die werkwijze zijn journalisten niet gewend."
De resultaten
Vier maanden experimenteren leverde EenVandaag flink wat op:
- Het publiek wil dit. Mensen geven, ongeacht onderwerp of kanaal, massaal gehoor aan de oproep. In vier maanden tijd ontving de redactie 21.000 vragen.
- Het publiek vindt dat EenVandaag beter naar ze luistert. In een eindmeting gaf 51% van de ondervraagden aan dit te vinden. In de nulmeting was dit 41%.
- Redacteuren en verslaggevers vinden het nuttig om te weten welke vragen er spelen over een onderwerp. Het helpt hen bij het maken van verhalen.
- Het levert meer doelgerichte content op.
- Artikelen die voortkwamen uit publieksvragen eindigden altijd in de top 10 van best gelezen verhalen.
“Neem je publiek serieus. Geef ze een stem, luister naar ze. Dat maakt echt positief verschil.”
Hoe bereik je jonge mensen?
Zoals het voor journalisten niet vanzelfsprekend is om hun kijkers te vragen wat ze willen weten, is het in de cultuursector niet gebruikelijk bij potentiële bezoekers te peilen wat ze nodig hebben. Dat is zonde, want zo loop je een hoop publiek mis. Jonge mensen bijvoorbeeld. Gerson: "Wij hebben hetzelfde probleem als de culturele sector; de gemiddelde kijker van NPO 1 is 62 jaar. Jongeren zijn niet geïnteresseerd in ons programma. Uit onderzoek blijkt dat als Gen Z één op één in contact kan komen met een journalist, zij wél geïnteresseerd zijn. Willen we hen bereiken dan zullen we dat dus op een andere manier moeten doen."
Wat levert het op?
Door het publiek te betrekken bij het programma maakt EenVandaag items die beter inspelen op de nieuwsbehoefte. Dat levert nieuwe kijkers op. Gerson: "We hebben ons interactieteam uitgebreid naar zes personen die zich fulltime toeleggen op het ontwikkelen van een directe relatie met ons publiek".
2. De digitale transformatie van Cinekid
Hoe kun je transformeren met beperkte middelen? vroeg Cinekid zich af. Het kinderfilmfestival is met 15 medewerkers (dit breidt zich uit naar 40 tijdens het festival) een kleine organisatie die kampt met de uitdagingen van een grote.
Samenwerken is het antwoord.
Hoe word je een online filmfestival?
Toen in 2020 de festivals alleen digitaal door konden gaan, besloten alle filmfestivals gezamenlijk een online platform te bouwen. Met ieder een eigen ‘container’ aan de achterkant en een eigen virtuele wereld aan de voorkant. Ook de financiering regelden ze samen.
We zijn een digitale organisatie geworden, wat nu?
Het bleek een geslaagd experiment. Zó geslaagd dat Cinekid besloot ermee door te gaan. Heleen Rouw, directeur van Cinekid: "Inclusiviteit vinden we belangrijk en het platform bleek het perfecte middel om content voor alle kinderen toegankelijk te maken. Dat wilden we dus blijven doen." Makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe verander je van een festivalorganisatie ineens in een digitale organisatie?
“Ons publiek verwacht integratie van de fysieke en virtuele wereld.”
Maak een digitale strategie
Cinekid startte met het DEN focusmodel, een praktisch hulpmiddel waarmee je je digitale strategie kunt ontwikkelen. Heleen: "Digitale transformatie werkt alleen als je het op zowel project- als tactisch niveau doorvoert. Daarmee zet je ook je strategie bewuster neer." Elk project werd getoetst:
- Waarom doen we dit?
- Wanneer is het een succes?
- Hoe kunnen we beter (samen)werken?
- Hoe maximaliseren we de impact?
- Hoe maken we dit project schaalbaar?
Binnen jouw organisatie aan de slag met een digitale strategie? Volg de online module Hoe schrijf ik een digitale strategie.
Keuzes maken
Heleen: "Onze uitdaging is dat we erg beperkt zijn in onze middelen: tijd en geld. Dat betekent dat we keuzes moeten maken." Cinekid doet dit als volgt:
- Laaghangend fruit eerst. Welke simpele dingen kunnen met minimale inspanning veranderd worden?
- Geen losse projecten meer. Alle activiteiten moeten in lijn met de strategie zijn.
- Alle activiteiten moeten een positieve bijdrage leveren aan de waarde van Cinekid.
- Bezint voor je begint. Vraag je altijd af: hoeveel tijd kost dit? Is dat het waard? Past dit eigenlijk wel?
En tot slot besloot Cinekid digitale expertise in huis te halen. Heleen: "Dat besteedden we voorheen altijd uit, maar dat past niet meer bij wat we willen." Cinekids omvorming is in volle gang. "Dit jaar is niet het festival het spannendst, maar onze digitale transformatie."
Meer halen uit je digitale transformatie?
Digitale transformatie doe je niet alleen. Het helpt om binnen je team verschillende mensen bij elkaar te brengen, maar ook om van andere organisaties te leren. In het DEN Academie programma Digitale strategie & innovatie brengen we directeuren en managers uit de sector samen. In het programma krijg je grip op digitale transformatie, leer je welke rol voor jou is weggelegd als digitaal leider en welke uitdagingen de sector gezamenlijk aan kan gaan.