Jongeren enthousiast maken voor kunst en cultuur? Het is V&A Mused gelukt.
Om jongeren te bereiken richten organisaties zich vaak op social media. Musea en theaters Tiktokken, Instagrammen en YouTuben erop los, maar hoe bereik je jonge kinderen? Het Victoria & Albert Museum in Engeland ontwikkelde een marketingstrategie die hun eigen verwachtingen overtrof en internationaal erkenning kreeg.
V&A Mused: een digitaal avontuur voor jonge kunstliefhebbers
Het Victoria & Albert Museum (V&A) is 's werelds grootste museum voor toegepaste kunst. Maar hoe vertaal je die naar een ervaring die kinderen van 10 tot 14 jaar aanspreekt? De oplossing werd gevonden in ‘Mused’, een op maat gemaakt online platform. Met interactieve quizzen, DIY-projecten en blogs over populaire cultuuriconen zoals Harry Styles en Barbie, sluit ‘Mused’ aan bij de interesses van jongeren, terwijl het hen subtiel kennis laat maken met de rijke collectie van het V&A.
Een website lijkt misschien niet het meest vooruitstrevende digitale middel om op de radar te komen van kinderen. Toch was dit een bewuste keuze, legt Kati Price (hoofd Experience & Digital bij V&A) uit. Volgens haar moest de site veilig, inspirerend en vooral entertainend zijn. De kracht van ‘Mused’ ligt in de strategische focus op SEO oftewel zoekmachineoptimalisatie.
Inzet social media trekt jonge bezoekers naar museum
De marketingstrategie van het V&A beperkt zich niet tot de website alleen. Ook social media spelen een grote rol. Neem bijvoorbeeld hun TikTok-video ‘bums at the V&A’. De video waarin je alleen billen ziet van sculpturen is bijna 27 miljoen keer bekeken.
Dit soort video’s laten zien dat het museum niet bang is om de inhoud los te laten en in te spelen op trends en humor, om zo een breder publiek aan te trekken.
Collectie en moderne cultuur gaan hand in hand
Een ander treffend voorbeeld van deze strategie is de recente zoektocht van het museum naar vijf superfans, onder andere van Taylor Swift en Crocs. Deze superfans werden uitgenodigd om als adviseurs op te treden. Hun input is belangrijk voor medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van nieuwe content en tentoonstellingen. En voor de kinderen leverde het ook wat op: voor hen was het een bijzondere ervaring, ze kregen een rondleiding achter de schermen.
Het initiatief zorgde niet alleen voor een nieuwe betrokkenheid van jongeren, maar liet ook de rest van de V&A-organisatie inzien dat de collectie en moderne cultuur hand in hand kunnen gaan.
Interactie en populaire cultuur
Kati Price benadrukt het belang van een geïntegreerde aanpak waarbij digitaal en fysiek bezoek elkaar versterken. Haar advies aan andere organisaties: zorg dat je weet waar je doelgroep mee bezig is, durf in te spelen op populaire cultuur, en vergeet vooral niet om de interactie aan te gaan met je publiek. "Te vaak zien we organisaties in zendmodus schieten," zegt Price. “Het is juist belangrijk om in gesprek te gaan met je publiek, te reageren op opmerkingen en zo een community te bouwen.” ~
Het succes van ‘Mused’ toont aan dat het mogelijk is om jonge generaties enthousiast te maken voor kunst en cultuur, mits je bereid bent om hun taal te spreken en de digitale wereld te omarmen. ~
Deel dit artikel
Podcast Cultuurshift
In het tweede seizoen van de podcast ‘Cultuurshift’ spreken we elke aflevering een andere buitenlandse pionier op het gebied van cultuur en technologie. Denk aan innovaties rondom digital art, AI en nieuwe businessmodellen. Hoe pakken zij het aan en wat is de grote meerwaarde voor hun publiek én organisatie?
Host Anic van Damme en sidekick Splinter Chabot bespreken het samen met tech- en cultuurexperts uit binnen- en buitenland. En stellen de vraag: welke inspiratie kunnen wij in Nederland halen uit deze innovatieve voorbeelden?
Een van de afleveringen gaat over de succesvolle marketingstrategie van het Britse V&A.