Hoe krijg je de online jongerencultuur in beeld?

Als je cultureel aanbod ontwikkeld voor jongeren, is het de uitdaging om een ervaring te creëren waarin iedereen geboeid is. Kennis van de doelgroep is daarbij van groot belang zodat je weet waar je op kunt aansluiten. Online kun je goed volgen wat jongeren aanspreekt. Wat houdt jongeren bezig, hoe zie je dat en wat geeft dit aan informatie?

5 min. lezen

Wat is online jongerencultuur?

Met online jongerencultuur bedoelen we in dit artikel het gedrag dat jongeren online vertonen. Waar kijken en luisteren ze naar, wat doen ze en hoe doen ze dat? Op sociale media is goed zichtbaar welke onderwerpen populair zijn onder jongeren.

Jongeren zijn vaak online om: 

  • Met elkaar te communiceren
  • Zich te laten informeren
  • Zich te amuseren
  • Zelf content te creëren of te reageren op content van anderen

Generatie Z

We spreken in dit artikel van een jongere in de leeftijd van 12 tot 21. Deze jongeren komen uit de zogeheten Generatie Z of Generatie Alpha. Wil je meer weten over deze doelgroep? Maak kennis met Gen Z.  Ben je nieuwsgierig naar informatie over verschillende generaties? Bekijk dan eens de generatietijdlijn (Opent een externe link) van Youngworks.

De jongeren van nu zijn de eerste groep mensen die opgroeien met sociale media, het zijn digital natives. In de beleving van jongeren is er geen strikt onderscheid tussen online en offline. Dit loopt bijvoorbeeld in contact met anderen voortdurend door elkaar. Maar let op: deze generatie is niet eenvoudig te vatten want er is veel variatie, stelt Yvonne van Sark van Youngworks (Opent een externe link). Die variatie zit bijvoorbeeld in ontwikkeling, een 12-jarige staat anders in het leven dan een 16-jarige, maar ook zeker in smaak, voorkeur en stijl.

DEN liet een Gen-Z'er aan het woord. Bekijk deze video waarin Sebastian vertelt waarom hij graag met zijn smartphone het museum bezoekt!

Identiteitsontwikkeling

De hersenen van jongeren zijn volop in ontwikkeling en extra gevoelig voor beloningen. Ze zoeken naar nieuwe uitdagingen en ervaringen en focussen daarbij vaak op ‘de ander’: hoe pakt die ander iets aan? Waarom is dat zo? Wie ben ik zelf en hoe wil ik de dingen doen? Ze ontwikkelen hun identiteit volop. Vaak kan kunst- en erfgoededucatie daar prachtig op aansluiten omdat kunst en erfgoed aan het denken zetten over je eigen werkelijkheid en hoe je in het leven staat.

Welke soorten platformen zijn er? 

Dat jongeren sterk gefocust zijn op de ander, is natuurlijk ook goed te zien op sociale media. Dit zijn de sociale media platformen waar jongeren op dit moment veel te vinden zijn:

  • TikTok, een app waarmee je allerlei filmpjes kunt delen en bewerken, veelal met muziek
  • Snapchat, een app waarmee je foto’s en filmpjes kunt bewerken en kunt delen. Ook kun je chatten in de app
  • BeReal, een app waarmee je een bericht ontvangt en binnen 2 minuten een foto van jezelf moet maken en delen
  • YouTube shorts, een onderdeel van YouTube waar je ultrakorte filmpjes van maximaal 60 seconden kunt uploaden of bekijken

Instagram wordt nog veel gebruikt maar de trend is dat veel jongeren dit platform verlaten. In totaal neemt het Instagramgebruik onder Nederlanders nog wel toe. (Bron: Marketingfacts.nl) (Opent een externe link). Youtube Shorts is toegankelijk zonder inlog, voor de andere platformen heb je een account nodig. Maar: veel TikTok filmpjes worden ook gedeeld op Instagram en YouTube shorts en kan je dus heel eenvoudig bekijken.

Onderzoek wat er op de verschillende platforms gebeurt, om inzicht te krijgen in het gedrag en gebruik van jouw doelgroep. Dit helpt je ook bij het bepalen op welke kanalen jouw organisatie zichtbaar wil zijn. 

Hoe houd je jezelf op de hoogte?

Als cultuurprofessional is het slim om je te blijven verdiepen in de jongerencultuur. Stel jezelf steeds weer de vraag: hoe kan ik met deze collectie of voorstelling de brug slaan? Wat is op dit moment een goede ingang bij deze doelgroep? Dat doe je met de onderstaande tips:

  • Volg een aantal influencers op sociale media die populair zijn onder jongeren. Zo ontdek je wat jongeren interessant vinden, want daar spelen influencers namelijk op in.
  • Bekijk regelmatig filmpjes op YouTube shorts zie je welke trends op dit moment leven. Welke link kun je maken met jouw onderwerp?
  • Praat regelmatig met de jongeren door bijvoorbeeld een jongerenpanel in te stellen voor jouw instelling.
  • Werk hierin ook samen met scholen. Docenten zien hun leerlingen dagelijks en weten goed wat er speelt en kunnen jou dus veel informatie geven over wat jongeren bezighoudt. Scholen kunnen je ook helpen bij het kenbaar maken van jouw aanbod.

Sluit aan op de jongerencultuur!

Als je weet wat jongeren interesseert en bezighoudt, is het tijd om na te denken over aanbod dat hierbij aansluit. Hoe vertaal je je deze kennis bijvoorbeeld naar (digitaal) educatief aanbod? Lees meer hierover op DEN. 

Deel dit artikel

Lees meer

  • Bekijk de lees en luistertips van Youngworks over de ontwikkeling van jongeren.

  • Het LKCA publiceerde een artikel voor de cultuursector over hoe jongeren te bereiken. Dit artikel is tot stand gekomen met jongeren zelf.

Ontdek de laatste digitale trends in de cultuur sector!

Ontvang iedere maand tips, kennis en inspiratie over de digitale transformatie in cultuur.