Het Culturele Doelgroepenmodel in de praktijk
Meer jongeren en nieuwe doelgroepen binnenhalen om het publiek te verbreden: dat is waar de Doelen in Rotterdam de pijlen de afgelopen jaren op heeft gericht. En met succes, want die transitie is inmiddels in volle gang en blijkt zijn vruchten af te werpen. Vincent Sturkenboom, Manager Marketing & Development, vertelt hoe ze dit hebben aangepakt en het Culturele Doelgroepenmodel hierbij gebruiken.
Dit is een artikel van de Taskforce Publieksdata. DEN is voorzitter van deze taskforce. Meer weten? Kijk op publieksdata.nl
"Ik wilde op concertniveau inzicht hebben in het publiek"
Analyse van doelgroepen
“Toen ik hier begon, zo’n 2,5 jaar geleden, was die verandering al in gang gezet. Er was alleen nog niet zoveel inzicht in ons bereik en onze doelgroepen. We werkten, net als veel instellingen in de stad, met het Culturele Doelgroepenmodel en ontvingen jaarlijks een rapportage van Rotterdam Festivals. Aan de hand daarvan konden we zien wie er in dat afgelopen jaar een bezoek aan ons concertgebouw hadden gebracht. Maar om echt te kunnen sturen, was meer informatie nodig”, begint Vincent te vertellen.