Het Culturele Doelgroepenmodel in de praktijk

In het Maritiem Museum in Rotterdam is een volgende stap gezet op het gebied van doelgroep benadering en publieksbereik aan de hand van het Culturele Doelgroepenmodel. “Dit heeft ons een gedeelde taal en een gedeeld beeld gebracht over onze Culturele Doelgroepen. En meer bewustwording over het belang daarvan”, vertelt Layla Salamoun, Hoofd Marketing, Communicatie & Development.

4 min

Dit is een artikel van de Taskforce Publieksdata. DEN is voorzitter van deze taskforce. Meer weten? Kijk op publieksdata.nl

Wij zijn er nu, met begeleiding van Rotterdam Festivals, in geslaagd als organisatie een volgende stap te zetten en onze doelgroep benadering en het publieksbereik te verbeteren

Vertaling Culturele Doelgroepen naar Museumbeleid

“Rotterdam Festivals vroeg ons of we het leuk zouden vinden om aan de hand van een gezamenlijke workshop een stap te zetten in het vertalen van de Culturele Doelgroepen naar onze eigen organisatie. Onder meer door het ontwikkelen van persona’s van onze Culturele Doelgroepen, data en inzichten, en daarna te kijken wat die je als museum kunnen brengen”, vertelt Layla. “Theaters beschikken vaak over veel data, maar musea meestal minder omdat veel mensen kaartjes kopen bij de kassa. Ook wordt vaak nog gewerkt met verouderde systemen. De vraag is dan of je wilt wachten tot het datasysteem is verbeterd en de data op orde zijn, of dat je met je kennis over bezoekers en de data van het Culturele Doelgroepenmodel gaat kijken of je de doelgroepen wat meer tot leven kunt brengen. Wij besloten dit laatste te doen.”

Voor het volledige artikel, klik op de knop hieronder om naar de website van Rotterdam Festivals te gaan.

Deel dit artikel

Ontdek de laatste digitale trends in de cultuur sector!

Ontvang iedere maand tips, kennis en inspiratie over de digitale transformatie in cultuur.