Gamification in kunst: de fantasiewereld van Meow Wolf's Omega Mart
Het lijkt een gewone supermarkt, maar zodra je Omega Mart in Las Vegas binnenstapt zie je direct dat je een kunstzinnige fantasiewereld betreedt. Het opkomende kunstenaarscollectief Meow Wolf uit Amerika maakt crossovers van musea en pretparken. Voeg daar gamification aan toe, zoals RFID-technologie en de term immersive entertainment wordt dan zelfs een understatement.
De interactieve kunst van Omega Mart
Wat Omega Mart zo bijzonder maakt, is de integratie van technologie, vooral op het gebied van gamification. Spelelementen zorgen voor een boeiende en interactieve ervaring.
Jill Mendoza is vanaf het begin van Omega Mart betrokken bij het exhibition engineering team.
"Technologie stelt ons in staat om mensen ervaringen te laten beleven die voorheen ondenkbaar waren. Denk aan werelden uit films of schilderkunst. Nu kun je ook echt meedoen in zo’n wereld,” legt ze uit.
Spelen in een fictieve supermarkt
Bij Omega Mart speelt RFID-technologie (Radio Frequency Identification) een sleutelrol. Voor drie dollar koop je een Omega Access Card. Daarmee maak je een interactieve reis door de installatie. De kaart fungeert als een medewerkerspas in deze fictieve supermarkt, en door deze op verschillende punten te gebruiken, ontgrendel je video’s, activeer je puzzels en ontdek je verborgen verhalen die het mysterie van Omega Mart ontrafelen.
Gamification op z’n best
RFID bestaat uit twee RFID-tags die met elkaar communiceren als ze bij elkaar in de buurt zijn. De technologie is niet nieuw en wordt op verschillende plekken in de cultuursector ingezet. Bijvoorbeeld bij collectiebeheer. Het bijzondere bij Meow Wolf is de manier waarop zij deze technologie onderdeel maken van hun storytelling.
De Omega Access Card maakt de ervaring persoonlijker en meeslepender. Terwijl je door Omega Mart navigeert, verzamel je prestaties die op de kaart worden opgeslagen. Mendoza legt uit hoe bezoekers zelfs volledige kamers kunnen overnemen, waarbij lichten, geluiden en schermen reageren op de acties die zij met de kaart uitvoeren. “Dit is gamification op zijn best, waar bezoekers niet alleen naar kunst kijken, maar er volledig mee interageren.”
Data helpt verbeteren
Mendoza vertelt dat de data die wordt verzameld via de RFID-kaarten hen helpt om de tentoonstelling te verbeteren. "We hebben onze systemen aangepast op basis van hoe bezoekers de kaart gebruikten," zegt ze. Een volledige herstructurering van het spelmechanisme zorgde ervoor dat meer mensen de verschillende checkpoints in de tentoonstelling bereikten. Dat verrijkte de ervaring voor de bezoekers.”
Mendoza noemt nog een voordeel. "Het stelt je in staat om de ervaring van de bezoekers te volgen en op te bouwen naar grotere beloningen of ervaringen, zonder dat ze zich hoeven aan te melden met een e-mailadres of telefoonnummer." ~
Meow Wolf is heel populair in Amerika. Het laat zien dat het publiek klaar is voor dit soort immersieve vormen. Voor musea en andere culturele instellingen ligt hier een enorme kans om nieuwe, jonge doelgroepen te bereiken en hun aanbod te verrijken.
Mendoza: "Het is echt spannend om te zien hoe mensen zich engageren in een fysieke ruimte alsof het één groot videospel is. Dat enthousiasme voedt veel van mijn passie en drang om in deze industrie te werken."
Deel dit artikel
Podcast Cultuurshift
In het tweede seizoen van de podcast ‘Cultuurshift’ spreken we elke aflevering een andere buitenlandse pionier op het gebied van cultuur en technologie. Denk aan innovaties rondom digital art, AI en nieuwe businessmodellen. Hoe pakken zij het aan en wat is de grote meerwaarde voor hun publiek én organisatie?
Host Anic van Damme en sidekick Splinter Chabot bespreken het samen met tech- en cultuurexperts uit binnen- en buitenland. En stellen de vraag: welke inspiratie kunnen wij in Nederland halen uit deze innovatieve voorbeelden?
Een van de afleveringen gaat over Omega Mart. Hoe Meow Wolf met slimme storytelling en RFID-technologie bezoekers nog meer in een andere wereld trekt.