Gamechanger: The Score van Smartphone Orchestra
Bij aanvang van een klassieke muziekuitvoering word je meestal vriendelijk verzocht om je telefoon uit te zetten. Niet bij The Score van Smartphone Orchestra! In dit live en interactieve concert beïnvloedt het publiek de partituren van het orkest door via hun smartphone games te spelen. Op deze manier gaat ook klassieke muziek mee in de digitale transitie. Hoe gaat het Smartphone Orchestra te werk en wat levert het op? En hoe zet je als culturele instelling digitale technologie in bij publieksbeleving?
Vernieuwde publieksbeleving
‘The Score is een combinatie van een game en een concert,’ legt Steye Hallema (schrijver en directeur Smartphone Orchestra) uit. Het Smartphone Orchestra ontwikkelde speciaal hiervoor games, die bezoekers gezamenlijk spelen via hun eigen smartphone. Via de game verzamelen bezoekers bijvoorbeeld de noten voor de bladmuziek zodat het orkest verder kan spelen of zingen ze zelf een noot in. Daarmee beïnvloeden bezoekers tijdens het concert hoe de muziek en de totaalervaring zich ontvouwen.
The Score vernieuwt de publieksbeleving, omdat er een nieuwe interactieve ervaring ontstaat tussen het publiek en de artiesten op het podium. Tijdens het concert verandert het publiek in een actieve deelnemer. Dit samenspel maakt iedere voorstelling uniek.
Jong en digitaal publiek
Bij The Score verandert digitale technologie de definitie van het traditionele concert, waardoor een nieuw cultureel product ontstaat. Dat spreekt ook nieuwe doelgroepen aan. Hallema: ‘Met The Score bereiken we een jonger publiek, een publiek dat het gebruik van hun smartphone altijd en overal als vanzelfsprekend beschouwt.’ Smartphone Orchestra zet een digitale toepassing dus in om gemeenschappelijke ervaringen en echte interactie te creëren tussen publiek en artiest.
Jong en digitaal publiek
Bij The Score verandert digitale technologie de definitie van het traditionele concert, waardoor een nieuw cultureel product ontstaat. Dat spreekt ook nieuwe doelgroepen aan. Hallema: ‘Met The Score bereiken we een jonger publiek, een publiek dat het gebruik van hun smartphone altijd en overal als vanzelfsprekend beschouwt.’ Smartphone Orchestra zet een digitale toepassing dus in om gemeenschappelijke ervaringen en echte interactie te creëren tussen publiek en artiest.
Wat is het publiek van de toekomst? Lees er meer over: maak kennis met Gen Z.
Duurzame inzetbaarheid
De winst is helder: digitale technologie verdiept de publieksbeleving, jaagt nieuwe cultuurvormen aan en helpt een ander publiek te bereiken. Wat dat betreft ligt er een schone taak voor de cultuursector. ‘Ik denk dat het belangrijk is om nieuw publiek te vinden en voor orkesten om zichzelf te blijven heruitvinden in het huidige digitale tijdperk’, aldus Hallema. ‘Hopelijk verlaten bezoekers de zaal met het idee dat ze echt hebben samengewerkt en contact hebben gelegd met het orkest.’
Ondertussen wordt de publieksbeleving steeds verder ontwikkeld. Eric Magnée, co-componist en technische lead: ‘Dit is nog maar het topje van de ijsberg, want we creëren op dit moment allerlei methodes samen met het orkest.’ Op dit moment werken ze aan de lange termijn business strategie: Smartphone Orchestra ontwikkelde The Score met het Metropole Orkest, maar de game kan straks met elk orkest ingezet worden.
Zet de volgende stap
DEN Focusmodel: Krijg inzicht in jouw digitale activiteiten
Bij The Score is digitaal onderdeel van het maakproces, de beleving en het businessmodel. Doordat de digitale activiteit alle delen van de organisatie beslaat, wordt het onderdeel van een integrale digitale transformatie. Wil je als culturele instelling zelf aan de slag met digitale technologie? Om meer inzicht te krijgen over hoe je stapsgewijs alle onderdelen van je organisatie meekrijgt, ontwikkelde DEN een praktisch hulpmiddel: het DEN Focusmodel.
Het DEN Focusmodel bestaat uit vier assen: product, publiek, bedrijf en maker. Hiermee worden vier kwadranten gecreëerd waarbinnen je digitale initiatieven, projecten, producten en diensten van je organisatie en je strategie kunt plotten. Hiermee creëer je overzicht en samenhang om toekomstige ideeën beter vorm te geven.
Cultuurloket DigitALL: Ondersteunt met geld en kennisdeling
The Score ontving een donatie van Cultuurloket DigitALL. Met geld, kennisdeling en deskundigheidsbevordering helpt DigitALL culturele instellingen om contact met het publiek te versterken door digitale technologie. Zo kun je een aanvraag indienen voor een ontwikkelbijdrage (Opent een externe link) (tot 10.000 euro) of projectbijdrage (Opent een externe link) (tot 250.000 euro). Aanvragers kunnen daarnaast een training of deskundigheidsbevordering aangeboden krijgen bij een van de drie kennispartners, waaronder de DEN Academie.
Zelf aan de slag
Bij The Score is digitaal onderdeel van het maakproces, de beleving en het businessmodel. Doordat de digitale activiteit alle delen van de organisatie beslaat, wordt het onderdeel van een integrale digitale transformatie. Ben je geïnspireerd door dit project en wil je als culturele instelling zelf aan de slag met digitale technologie? Om meer inzicht te krijgen over hoe je stapsgewijs alle onderdelen van je organisatie meekrijgt, ontwikkelde DEN het DEN Focusmodel.
Het DEN Focusmodel bestaat uit vier assen: product, publiek, bedrijf en maker. Hiermee worden vier kwadranten gecreëerd waarbinnen je digitale initiatieven, projecten, producten en diensten van je organisatie en je strategie kunt plotten. Hierdoor creëer je overzicht en samenhang om toekomstige ideeën beter vorm te geven.
Naast een goed plan heb je ook extra geld nodig om nieuwe digitale projecten te bekostigen. The Score ontving een donatie van Cultuurloket DigitALL (Opent een externe link). Met geld, kennisdeling en deskundigheidsbevordering helpt DigitALL culturele instellingen om contact met het publiek te versterken door digitale technologie. Zo kun je een aanvraag indienen voor een ontwikkelbijdrage (tot 10.000 euro) of projectbijdrage (tot 250.000 euro). Aanvragers kunnen daarnaast een training of deskundigheidsbevordering aangeboden krijgen bij een van de drie kennispartners, waaronder de DEN Academie.