De digitale maturiteitstest

Digitale maturiteit gaat niet alleen om digitalisering en technieken, maar omvat brede perspectieven die samen bepalen hoe ver en hoe succesvol jouw organisatie is met digitalisering. Doe de test en leer welke stappen je met je organisatie kunt zetten om de digitale volwassenheid te vergroten.

3 min. lezen

Welke stappen kun je met je organisatie zetten om de digitale volwassenheid te vergroten? In de DEN Academie gebruiken we hiervoor het Digital Maturity Model 4.0 van Forrester. 

De vier kwadranten van het maturiteitsmodel

Het model van Forrester bestaat uit de kwadranten, cultuur, organisatie, technologie en inzichten. Elk kwadrant zegt iets over de digitale volwassenheid van jouw organisatie. Hieronder leggen we je kort uit wat elk kwadrant inhoudt. 

Cultuur

De digitale transformatie is leidend in jouw organisatie en wordt intern door al je collega’s gedragen. Een goede interne en externe communicatie over de organisatiestrategie is van belang. De focus ligt op digitaal leiderschap en de customer experience is leidend.

Organisatie

De hele organisatie is aangesloten bij de digitale strategie en de uitvoering. De customer experience is leidend in de organisatiestructuur. Er zijn voldoende resources beschikbaar voor de digitale strategie en al jouw collega’s beschikken over digitale vaardigheden. Ook zijn alle digitale processen op orde en leveren leveranciers toegevoegde waarde voor digitale strategie

Technologie

Vaak wordt gedacht dat er veel nieuwe technologie nodig is voor een digitale transformatie maar wist je dat het tegendeel waar is. Een digitale transformatie bestaat maar voor 10% uit technologie, de rest is het werk van jou en je collega’s. Nieuwe technologieën worden omarmd en geïmplementeerd en jullie hebben een flexibele, iteratieve en op samenwerking gerichte benadering. Jullie beschikken over voldoende digitale tools om innovatie, samenwerking en mobiliteit te bevorderen.

Inzichten

De strategie en ontwikkeling van de organisatie wordt gestuurd door inzicht in klanten. Jullie beschikken over goede methodes om succes te meten en hebben duidelijke doelen. Al jouw collega’s weten wat hun bijdrage is aan het behalen van deze doelen. Lessons learned zijn onderdeel van de digitale strategie om de organisatie te verbeteren en verder te ontwikkelen.

Test hoe digitaal volwassen jouw organisatie is

Zelf testen hoe digitaal volwassen jouw organisatie is? Download hier de pdf Digital Maturity Model 4.0 van Forrester. Lees de stellingen en geef met punten aan in welke mate dit van toepassing is op jouw organisatie. Met jouw uitslag kun je jouw organisatie indelen in een van de vier segmenten.

  • Differentiators
  • Collaborators
  • Adopters
  • Skeptics

De DEN Academie brengt je verder

De mate van digitale volwassenheid van je organisatie is bekent en nu wil je verder. Het programma Digitale strategie & innovatie van de DEN Academie helpt je daarbij. In het programma krijg je handvatten om jouw digitale strategie op te zetten en naar een volgend niveau te tillen. Meld je aan en vergroot de digitale volwassenheid van jouw organisatie

Deel dit artikel

Ontdek de laatste digitale trends in de cultuur sector!

Ontvang iedere maand tips, kennis en inspiratie over de digitale transformatie in cultuur.