Module: Hoe schrijf ik een digitale strategie?

Wil je met jouw organisatie klaar zijn voor het publiek van morgen? Zet in op digitale transformatie voor een wendbare organisatie die meer waarde creëert voor het publiek van de toekomst. Een digitale strategie helpt om je ambities concreet te maken, zodat je met je organisatie stappen kunt zetten. In deze module ga je direct aan de slag met het opzetten van een digitale strategie voor jouw organisatie. 

Schrijf een digitale strategie in 5 stappen 

Deze module bevat vijf stappen die je helpen bij het vormen en schrijven van een digitale strategie. Iedere organisatie heeft andere aandachtspunten en mogelijkheden. Bespreek binnen je team wat jullie uitgangspunten zijn en hoe jullie de onderstaande stappen kunnen uitwerken. De uitkomsten kun je noteren op de werkladen. 

Voorbereiding

Een strategie maak je niet alleen. Wie zijn er in jouw organisatie verantwoordelijk voor strategie? En wie wil je verder bij dit proces betrekken om kennis en inspiratie te delen? Denk aan interne collega’s en aan critical friends van buiten je organisatie.

Reserveer voor iedereen voldoende tijd om aan de strategie te werken. Plan meerdere sessies en werk in een inspirerende omgeving. Je kunt overwegen om jullie te laten begeleiden door een externe. DEN kan hierin meedenken.

Denk ook alvast na hoe je de strategie met alle collega’s gaat delen. Door iedereen vroeg te betrekken in het proces, vergroot je de betrokkenheid en zorg je ervoor dat iedereen in je organisatie straks een echte ambassadeur wordt van jullie digitale strategie! 

Stap 1: Welke doelgroepen wil je bereiken? 

Wie stelt jouw organisatie centraal? Het publiek dat je wil bereiken bepaalt je digitale strategie. Nieuwe generaties zijn digitaal opgegroeid en hebben nieuwe wensen als het gaat over cultuurbeleving. Traditioneel publiek vergrijst, maar ook voor hen kan digitaal uitkomst bieden. Heeft jouw organisatie al kennis in huis over het publiek van morgen? 

Zo denkt jouw publiek over cultuur

Neem bijvoorbeeld Gen Z, een generatie die fundamenteel anders naar de wereld kijkt en voor wie digitaal vanzelfsprekend is. Bekijk de video van Sebastian en krijg een idee wie jouw toekomstige bezoeker is. Meer over diverse doelgroepen in het publiek van morgen? Bekijk ook de video's van een slechtziende cultuurliefhebber, een 30-jarige gamer en een expat en moeder.

“Toekomstig publiek wil meegenomen worden in het verhaal en zelf aan de knoppen zitten.”

Carlo van Lienden, contentmaker en metaverse-expert

Zo denkt jouw publiek over cultuur

Neem bijvoorbeeld Gen Z, een generatie die fundamenteel anders naar de wereld kijkt en voor wie digitaal vanzelfsprekend is. Bekijk de video hieronder en krijg een idee wie jouw toekomstige bezoeker is. Meer over diverse doelgroepen in het publiek van morgen? Bekijk ook de video's van een slechtziende cultuurliefhebber, een 30-jarige gamer en een expat.

Tip! Denk ook na over nieuwe doelgroepen. Gebruik hierbij de DEN handleiding Publiek van de toekomst. Noteer jullie doelgroepen op werkblad 1. 

Stap 2: Waar staat je organisatie nu?

Om aan de slag te gaan met een digitale strategie, is het belangrijk om eerst te bepalen waar jouw organisatie staat in de digitale transformatie. Welke stappen hebben jullie al gezet? En waar kan je organisatie zich verder in ontwikkelen. Doe samen met je team de Zelfscan Digitale Ontwikkeling om te zien waar jullie organisatie op dit moment staat. 

Gebruik werkblad 2 om de uitkomsten en gevolgen te bespreken. 

Stap 3: Wat zijn je doelen?

Welke doelen wil je bereiken? En hoe gaat digitaal jullie daarbij ondersteunen? De organisatievisie vormt het uitgangspunt om doelen voor je digitale strategie te gaan formuleren. Welke doelen kun je bedenken om de digitale transformatie van je organisatie te stimuleren?

Stel je digitale doelen vast in je lijn met de visie van je organisatie. Maak de doelen niet te groot zodat je zeker weet dat jullie organisatie ze kan uitvoeren. Formuleer je doelen SMART. Gebruik hiervoor werkblad 3. Ter inspiratie: De digitale strategie van de Library of Congress (Opent een externe link) stelt heldere doelen. 

Tip! Ben je op zoek naar inspiratie voor het nadenken over je doelen? Gebruik de Digitale strategie toolbox of lees meer over de 3 doelen bij publieksbereik. 

Inspiratie! Met digitale producties breekt operahuis De Munt uit hun traditionele cocon en spreken ze een nieuw publiek aan. Lees hun ervaringen

Ad Meskens, CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons

Stap 4: Welke activiteiten ga je uitvoeren?

Welke activiteiten kun je bij de doelen gaan formuleren? Hoe dragen deze activiteiten bij aan de digitale ambities van je organisatie? Voer het gesprek hierover aan de hand van het DEN Focusmodel. Dit helpt je om van de activiteiten een integrale proces te maken. Plot jullie activiteiten op het focusmodel op werkblad 4. 

Kwadrant met de vier assen van het DEN Focusmodel. Het focusmodel is een hulpmiddel voor het ontwikkelen van een strategie voor digitale transformatie in culturele organisaties. Er zijn vier assen, met in het midden ‘Digitale transformatie’. Op het einde van de as links van het midden staat ‘Maker’. Op het einde van de as rechts van het midden staat ‘Publiek’.  Op het einde van de as boven het midden staat ‘Product’. Op het einde van de as onder het midden staat ‘Bedrijf’. 

Linksboven staat tussen ‘Maker’ en ‘Product’ het kwadrant ‘Creatie’ met de vraag ‘Brengt digitalisering de maker nieuwe producten?’ 

Rechtsboven staat tussen ‘Product’ en ‘Publiek’ het kwadrant ‘Beleving’ met de vraag ‘Heeft digitalisering invloed op de beleving van het publiek?’ 

Linksonder staat tussen ‘Maker’ en ‘Bedrijf’ het kwadrant ‘Proces’ met de vraag ‘Draagt digitalisering bij aan het optimaliseren van de werkprocessen?’ 

Rechtsonder staat tussen ‘Publiek’ en ‘Bedrijf’ het kwadrant ‘Waarde’ met de vraag ‘Draagt digitalisering bij aan het verbeteren van bereik, impact en/of rendement?’
DEN Focusmodel

Tip! Lees meer over het DEN Focusmodel en hoe je de activiteiten kunt plotten.

Stap 5: Welke bouwstenen heb je nodig? 

Je hebt nu je doelen en activiteiten geformuleerd waarmee je de digitale transformatie van je organisatie wilt gaan versterken. De laatste stap gaat over het inventariseren van wat er nodig is om de digitale strategie te kunnen uitvoeren. Denk daarbij aan de inzet van mensen, de financiële middelen, de gewenste organisatiestructuur en organisatiecultuur.

  • Wat betekent dit voor je organisatie en je publiek?
  • Wat zul je moeten gaan investeren in de innovatiekracht en de digitale skills?
  • Kun je netwerksamenwerking inzetten om je doelen en activiteiten te realiseren?
  • En is er digitaal leiderschap aanwezig om de digitale strategie uit te gaan voeren?

Werk je digitale strategie uit en ga het gesprek hierover aan in je organisatie en met je netwerkpartners. Zo creëer je draagvlak om samen te werken aan digitale transformatie!

Inspiratie! Verschillende culturele organisaties hebben al een digitale transformatie strategie. Laat je bijvoorbeeld inspireren door het Limburgs Museum of Tate

Tot slot: maak van je digitale strategie een iteratief proces

De wereld verandert snel. Door je digitale strategie regelmatig te evalueren, kun je bijtijds bijsturen en nieuwe kansen benutten. Maak ruimte voor experimenteren, en zorg ervoor dat lessons learned worden benut bij de volgende stap in de digitale transformatie.

Sparren over je digitale strategie

Wil je samen met netwerkcollega’s uit de cultuursector werken aan je digitale strategie? Schrijf je dan in voor het Leiderschapsprogramma Digitale strategie & innovatie van de DEN Academie.

Deze module is ontwikkeld in samenwerking met Injoin (Opent een externe link)

Deel deze training

Ontdek de laatste digitale trends in de cultuur sector!

Ontvang iedere maand tips, kennis en inspiratie over de digitale transformatie in cultuur.