How do I approach digital cultural education? Five tips for developing digital content
The world of young people is largely a digital one and education is also becoming increasingly more digital. Most cultural organisations aim to encourage young people to visit the cultural venue in person. Yet there are different options and your organisation could benefit by offering more digital content. This article offers five specific development tips based on conversations with educators from various cultural organisations throughout the Netherlands and real-life examples.
Tip 1. Meet the student’s basic needs
Students are naturally curious and like to learn together with others. This is because the student’s basic need is for connection. This connection is about the location where the learning takes place but also about the social connection with the teacher or educator and the student’s peers. For this reason it is a good idea to address this need, also with digital assignments.
Tip 2. Use interactive and diverse methods and be mindful of the group
The students should take an active part in their learning to ensure their full involvement. Keep this in mind when designing your activities. It is important to create interaction between the student and the topic (the performance, the exhibition) but also between the students themselves through the use of various methods. A sense of belonging, both in the classroom as well as online, results in a positive dynamic and interaction. This helps to ensure that the students remain engaged.
The Code Kunst Show from MU Play and Learn is an excellent example of an educational project where this idea really comes into its own.
Example: MU Play and Learn
Mu Play and Learn produces educational materials for Hybrid Arthouse Bij Mu, a place that showcases hybrid art in the form of installations and performances, films and talks. “Our course material teaches you how to use your computer as an artist. Because, in addition to coding apps and websites, you can code artworks too!”
De Creatieve Code (Opent een externe link) is a learning pathway that teaches creative programming of digital art and plays with the boundaries between the digital and physical world. Harm Hofmans, head of education at MU Hybrid Arthouse: “As always, the key question is: how do I bring this work into the classroom? It is important to us that the students attend live events. That is the alternative classroom. For the lessons around these visits, we frequently work with young artists who are close to the digital culture of children and young people.” The Code Kunst Show is a prime example. The show is interactive and amusing, and asks for the students’ input through the use of a game. Using eight diverse works, they become familiar with the idea of digital art as an audiovisual experience and reflect on what this experience elicits in the viewers.
Tip 3. Weet wat je wilt overbrengen en pas de vorm aan op de inhoud
Zowel blended als online of hybride onderwijs vraagt om stevig ontwerp. Begin bij de vraag: wat is mijn verhaal? Wat wil ik overbrengen en wat wil ik dat de leerlingen maken en meemaken? Wat wil ik absoluut fysiek laten beleven, wat digitaal, hoe kan ik daar naartoe werken en hoe sluit ik het af? De totale ervaring moet een meerwaarde zijn voor de leerling en de inzet van digitale middelen een zinvolle in- of aanvulling voor je lesdoel.
Lees meer over de verschillen tussen blended, online en hybride onderwijs en hoe je deze digitale educatievormen inzet.
Gebruik je digitaal beeld, dan is het van belang dat dit beeld optimaal past bij de inhoud van de les. Zorg ervoor dat de kwaliteit van het beeld hoog is en passend bij de doelgroep. Dus maak je een video, werk samen met een maker die meedenkt over het concept, met oog voor verschillende camerastandpunten dat het beeld spannender en aantrekkelijker maakt. Zorg voor verwondermomenten die kinderen nieuwsgierig maken en houden. Houd het kort en krachtig en kom tegemoet aan de spanningsboog van de doelgroep.
Voorbeeld: ICO
Het ICO in Assen heeft een bestaand project in het cultuurmenu (Opent een externe link) rondom het oude, niet meer bestaande klooster van Assen, verrijkt met een digitale online game. Daar waar het project eerst bestond uit drie fysieke gastlessen waarbij het moeilijk was om het oude klooster tastbaar te maken, is één gastles ingewisseld voor een game waarin het oude klooster tot leven is gebracht. Daarnaast sluit een game goed aan op de leefwereld van de leerling van nu, en is het sinds enkele jaren goed mogelijk om een game ook op de schooldevices via het schoolnetwerk af te spelen.
Natuurlijk moet er door de leerlingen ook een mysterie worden opgelost! In tweetallen dolen de leerlingen door de gangen van het klooster en lossen ze met behulp van een fysieke leskist in de klas allerlei vragen op. DEN interviewde het ICO over de ontwikkeling van deze game. Lees hoe zij in 9 stappen dit digitale project ontwikkelden.
Tip 4. Pak de kans om inclusiever te zijn
Doordat je een fysieke afstand kunt overbruggen met digitale cultuureducatie, kun je inclusiever zijn voor groepen die anders niet of moeilijk een bezoek kunnen brengen aan de locatie en kun je virtuele ontmoetingen creëren. Dit is bijvoorbeeld handig voor leerlingen met een beperking. Maar ook om leerlingen kennis te laten maken met cultureel aanbod waarmee ze vanwege reistijd en afstand anders niet in aanraking zouden komen. . Deze vragen kun je stellen bij de ontwikkeling van inclusief aanbod:
- Welke middelen heeft de doelgroep tot zijn beschikking?
- Kan de beschikbare apparatuur die de doelgroep gebruikt het aanbod aan?
- Wat weet je al over de didactiek die past bij deze doelgroep?
- Wat is er aan input nodig zodat deze leerlingen snappen wat er van hen verwacht wordt?
- Welk tempo hou je aan?
De meeste leerlingen zullen zich met een digitale les grotendeels zelf met de leerkracht of docent moeten redden. Het is daarom ook belangrijk om de rol van de begeleider van de groep te benoemen. Geef aan wat de bedoeling van de activiteit is en waar hij of zij op kan letten in de begeleiding, maar ook waar hij of zij terecht kan als de techniek stokt.
Via digitale inclusie word je toegankelijk voor iedereen. Ontdek welke stappen jij kunt zetten.
Tip 5. Blijf experimenteren en leren
Het is belangrijk om te blijven experimenteren, omdat digitale ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. Blijf daarom in gesprek met je doelgroep. Denk daarbij aan de beslissers (leerkrachten en docenten) en aan de eindgebruikers (de leerlingen).
Digitale transformatie in organisaties is een continu proces. Door op kleine schaal te experimenteren creëer je aanbod dat je kunt aanpassen en doorontwikkelen. Pak de kansen die er zijn om jouw educatieve aanbod te verrijken met digitale middelen. Hiermee versterk je jouw educatieve aanbod versterken en bereik je meer doelgroepen.
Het programma 'Digitaal erfgoed voor het onderwijs' (Opent een externe link) (2019-2021) leverde veel kennis op over digitale cultuureducatie. De uitkomsten zijn verwerkt in artikelen en tips die je vindt via den.nl/digitale-cultuureducatie