In gesprek: Digitalisering in de cultuursector
Wat is de rol van digitalisering in de cultuursector? Welke obstakels zijn er? Zijn er succesfactoren aan te wijzen? Erik van Ginkel, Zakelijk Directeur van het Rijksmuseum en Maaike Verberk, Algemeen Directeur van DEN spraken hierover met Maarten Kuiper van Wielinq.
De basis voor dit gesprek is de steeds grotere rol van digitaal in de culturele sector. Wat is die digtalisering eigenlijk? Bij DEN spreken we al over digitale transformatie. Het is namelijk veel breder is dan alleen het digitaliseren van collecties.
"Digitalisering gaat over het vergroten van je bereik, de connectie met je publiek en het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen. Digitalisering is overal."
Juist met digitale middelen is waardecreatie mogelijk, die de maatschappelijke rol van cultuurorganisaties versterkt. Bovendien sluit digitaal fysiek niet uit, hybride vormen verbreden de kansen om een waardevolle ervaring te creëren.
Thema's en perspectieven
In 6 thema's nemen Maaike en Erik je mee door aan de hand van hun ervaringen, tips en voorbeelden. Zo lees je over het aanbieden van een betekenisvolle digitale ervaring, integratie en waardeposities, innovatie en samenwerking. Door te kiezen voor een integrale aanpak op het gebied van digitalisering, benut je de volle kansen van de transformatie. Een doordachte strategie maakt culturele organisaties weerbaar en toekomstbestendig.
Meer leren over de verschillende thema's en de noodzaak van digitalisering? Lees het interview