BIS 2025-2028: Digitale strategie voor het eerst onderdeel van concept aanvraagformulier

In oktober werd het concept aanvraagformulier voor BIS subsidie 2025-2028 gepubliceerd. Vanaf 1 december 2023 kunnen culturele organisaties hun aanvraag indienen (tot 31 januari 2024). Het hebben van een digitale strategie is dit jaar voor het eerst onderdeel van de voorwaarden. Om je hierop voor te bereiden en te helpen bij het opstellen van het meerjarenplan voor jouw organisatie biedt DEN de gratis module Hoe schrijf ik een digitale strategie.

3 min. lezen

Wat staat er in het aanvraagformulier van de BIS-regeling?

Het aanvraagformulier voor de BIS cultuursubsidie bevat een aantal algemene beoordelingscriteria. Dit zijn de hoofdpunten:

  • Artistieke of inhoudelijke kwaliteit
  • Maatschappelijke betekenis; meebewegen met ontwikkelingen en inzetten voor de fair practice code en code D&I (Programma, Partners en Personeel).
  • Toegankelijkheid; drempels wegnemen voor publiek en plannen om de diversiteit van het publiek te vergroten. Hoe wordt code D&I toegepast op onderdeel publiek en hoe digitale strategie hieraan bijdraagt.
  • Bedrijfsmatige gezondheid
  • Geografische spreiding

Daarnaast is een vragenlijst opgenomen om de duurzaamheid van culturele organisaties en de cultuursector in Nederland te inventariseren.

Wat betekent dit voor andere subsidies?

Veel cultuursubsidies volgen de richtlijnen van de BIS. Ook voor andere subsidieregelingen worden bovenstaande onderwerpen en een digitale strategie waarschijnlijk vaker onderdeel van de voorwaarden. Het is dus altijd verstandig om na te denken over de digitale strategie bij het opstellen van je meerjarenplan.

Waarom digitale strategie in het aanvraagformulier?

Een digitale strategie helpt om bovenstaande ambities te bereiken. Een digitale strategie maakt organisaties weerbaar en wendbaar. Digitale innovaties kunnen bijvoorbeeld bijdragen aan nieuwe artistieke vormen, maatschappelijke betekenis en toegankelijkheid, tot gezonde bedrijfsvoering.

Waarom nu?

De wereld verandert continu en steeds sneller. Een digitale strategie helpt je anticiperen op technologische én maatschappelijke veranderingen. Het maakt je weerbaar en wendbaar. In andere sectoren zien we al dat organisaties die niet meebewegen uiteindelijk verdwijnen. Juist door digitaal integraal onderdeel te maken van je strategie, kun je als culturele organisatie de kansen van de toekomst verzilveren.

Hoe schrijf ik een digitale strategie? DEN helpt je verder

Wil je met jouw organisatie inzetten op het publiek van morgen en voldoen aan die subsidievoorwaarden? DEN geeft handvatten met de Digitale Transformatie Scan. Zodat losse digitale projecten kunnen groeien naar een transformatie in alle onderdelen van de organisatie.

De Digitale Transformatie Scan geeft via een aantal onderwerpen inzicht in waar jouw organisatie op dit moment staat. Een persoonlijke uitkomstenpagina laat zien welke stappen je vervolgens kunt zetten. Daarna is het tijd om keuzes te maken: wat wil je behouden, ontwikkelen en afbouwen? Dit is het startpunt van de digitale strategie. Volg de zelfstudiemodule ‘Hoe schrijf ik een digitale strategie?’ om dit verder uit te werken.

De module digitale strategie schrijven helpt om je ambities concreet te maken. In 5 stappen ga je aan de slag met de strategie voor jouw organisatie. De module geeft richting aan je strategie en biedt tegelijkertijd inzicht in de kansen en kwaliteiten binnen jouw organisatie. Dit kan je ook helpen bij het aanvragen van cultuursubsidie.

Onze adviseurs denken met je mee

Heb je een vraag over jouw digitale strategie? Onze adviseurs helpen je graag verder met persoonlijk advies. Zij zijn elke dinsdag- en donderdagmiddag beschikbaar om jou verder te helpen bij je vraagstukken rondom digitale transformatie.

Deel dit nieuws artikel

Ontdek de laatste digitale trends in de cultuur sector

Ontvang iedere maand onze nieuwsbrief met tips, kennis en inspiratie over de digitale transformatie in cultuur.