Roadmap: in drie stappen naar een digitaal toegankelijke website
In een steeds digitalere wereld is het van essentieel belang dat iedereen toegang heeft tot informatie en diensten. Ook in de culturele sector. De Europese Unie en Nederland vinden dit ook. Vanaf juni 2025 gaat de European Accesibiltiy Act in. Hiervoor worden o.a. websites met ticketshops (dus ook die van culturele instellingen) verplicht om te voldoen aan toegankelijkheidseisen. Tijd om aan de slag te gaan! Met dit stappenplan helpen we je op weg.
Wat is digitale toegankelijkheid?
Digitale toegankelijkheid zorgt ervoor dat jouw website niet alleen gebruiksvriendelijk is, maar ook inclusief. Dit betekent dat iedereen, ongeacht eventuele beperkingen, jouw online aanbod kan ervaren. Met digitale toegankelijkheid zorg je ervoor dat bijvoorbeeld een slechtziend persoon die een operakaartje wil kopen dit zelfstandig kan doen.
Waarom moet mijn site digitaal toegankelijk worden?
- Inclusie: Zorg ervoor dat iedereen, inclusief mensen met een beperking (5,5 miljoen mensen in Nederland bron: Consilium Europe (Opent een externe link)), kan deelnemen aan jouw culturele activiteiten.
- Wetgeving: De Europese Toegankelijkheidswet (EAA) verplicht alle websites met shops om te voldoen aan de toegankelijkheidseisen van websites (WCAG regels).
- Gebruikerservaring: Een toegankelijke website biedt een betere gebruikerservaring voor iedereen, wat kan leiden tot een hogere klanttevredenheid en loyaliteit.
- SEO: Toegankelijke websites scoren vaak beter in zoekmachines.
Moet de website van mijn culturele organisatie voldoen aan de nieuwe wet?
Veel culturele organisaties vragen zich af of de wet ook voor hen van toepassing is. Zodra een organisatie een dienst aanbiedt waarbij iemand online een overeenkomst aangaat met een consument, dan moet de organisatie voldoen aan de European Accessibiltiy Act en dus toegankelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan een kaartje kopen voor een theatervoorstelling of museumbezoek. Maar er zijn uitzonderingen. Als je organisatie minder dan twee miljoen euro omzet bedraagt of minder dan tien mensen in dienst heeft, dan hoef je niet aan de wet te voldoen. Bron: ICT recht (Opent een externe link).
Dat neemt echter niet weg dat je door toegankelijk te worden veel nieuwe mensen kunt bereiken, dus laat de wet niet de enige motivatie zijn om te starten met digitale toegankelijkheid.
Wat maakt een website toegankelijk?
De 4 principes voor toegankelijkheid zijn:
- Waarneembaar (zoals tekstalternatieven)
- Bedienbaar (zoals navigeren met toetsenbord)
- Begrijpelijk (zoals consistente navigatie)
- Robuust (wordt niet meer als criterium gebruikt)
Waarom is het niet alleen voor mensen met een beperking?
Toegankelijkheid is voor iedereen van belang. Het onderstaande Microsoft Inclusive Design Toolkit illustreert dit mooi voor fysieke beperkingen.
Oké, dit zijn fysieke beperkingen, maar waarom moeten we dan digitaal toegankelijkheid zijn? Wist je dat:
- 50% van alle mobielgebruikers een of meerdere toegankelijkheidsfuncties gebruikt?
- 30% van alle mobielgebruikers de lettergrootte aanpast
- 30% van de iPhone-gebruikers de donkere modus heeft geactiveerd
Toegankelijkheid is niet alleen voor mensen met een blijvende of aangeboren beperking, denk bijvoorbeeld aan:
- Oudere bezoekers: voor hen kunnen grote knoppen en duidelijke fonts het verschil maken.
- Mensen met een tijdelijke beperking: denk aan iemand met een gebroken arm die de muis minder goed kan gebruiken.
- Gebruikers op mobiele apparaten: een toegankelijke website is vaak ook beter geoptimaliseerd voor kleinere schermen.
In drie stappen digitaal toegankelijk
Overtuigd om aan de slag met digitale toegankelijkheid? Wat zijn dan je next steps? Trek een half jaar uit om je website toegankelijk te maken. Je moet namelijk met veel verschillende mensen en partijen samenwerken om de digitale toegankelijkheid van je website te optimaliseren. Volg deze stappen om te voldoen aan de European Accessibilty Act in juni 2025:
Start een onderzoek
- Doe een quick scan online: gebruik bijvoorbeeld ismijnwebsitetoegankelijk.nl en accessibilitychecker.org om de toegankelijkheid van jouw website te testen.
- Laat een technisch onderzoek doen door een onderzoeksbureau: zo’n rapport controleert meerdere pagina’s van jouw website op alle 50 Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) en geeft verbetertips. In dit artikel leggen we uit wat de WCAG inhoudt.
Leer & pas aan
Optimaliseer je website: voer alle verbeterpunten door die je zelf kunt uitvoeren. Hiervoor heb je jouw eigen webredacteurs nodig en de programmeurs van jouw website.
Blijf optimaliseren
Laat opnieuw testen: is alles helemaal goed na de aanpassingen? Of zijn er onderdelen niet correct aangepast? Ga door totdat je alles goed hebt.
Blijf leren: jij en jouw team hebben nu veel kennis opgedaan. Deel deze kennis met nieuwe medewerkers en medewerkers die niet dagelijks met de site werken. Hoe meer mensen weten hoe je digitaal toegankelijk blijft, hoe makkelijker je dit kunt onderhouden.
Waarom nu beginnen?
Vanaf juni 2025 zijn culturele organisaties verplicht om een digitaal toegankelijke site te hebben. Toegankelijkheid kost tijd, dus start vandaag.
Kortom
Digitale toegankelijkheid is meer dan alleen een wettelijke verplichting. Het is een kans om jouw culturele aanbod inclusiever te maken en een betere ervaring te bieden aan al jouw bezoekers.
Wil je meer extra advies over digitale toegankelijkheid? Neem dan contact op met onze adviseur Priscilla Vaas.
Deel dit artikel
Den.nl is nu nóg toegankelijker voor iedereen, ongeacht eventuele beperkingen.
Toegankelijkheid is een van onze speerpunten. Reden genoeg om door Stichting Accessibility een hercontrole hierop te laten uitvoeren. Alle verbeterpunten zijn inmiddels door ons team gedaan. Het resultaat: den.nl heeft status A voor toegankelijkheid gehaald. En daar zijn we blij mee!