Anic van Damme

In 4 stappen naar een digitale strategie

Digitale transformatie is de sleutel tot succes en een digitale strategie helpt je hierbij. Door strategisch na te denken hoe digitaal verschillende processen binnen je organisatie kunnen versterken, kun je de kansen van digitale transformatie ten volle benutten.

Wil je aan de slag met een Digitale Strategie? Wij helpen je op weg met de stappen die je hierin kunt zetten. Van belang is dat een digitale strategie geen ‘statisch’ document wordt en ergens in een la belandt. Een digitale strategie is succesvol wanneer deze onderdeel is van je organisatie strategie en door iedereen in de organisatie ‘gedragen’ wordt. We nemen je mee in de stappen die je kunt doorlopen om een praktische strategie te maken voor jouw digitale transformatie proces!

Stappenplan: beginnen met een digitale strategie

Je kunt zelfstandig aan de slag met het vastleggen van je digitale strategie door het stappenplan van DEN hiervoor te volgen.

1. Defineer hoe je organisatie ervoor staat op digitaal gebied; wat is de huidige situatie?
2. Waar wil jouw organisatie naartoe op lange termijn; wat is jullie visie & ambitie?
3. Welke digitale projecten vloeien daaruit voort; wat moet er uitgevoerd worden?
4. Hoe zorg je dat je digitale strategie meegroeit; waar kunnen we bijsturen?

Het belang van een digitale strategie

Bert Mennings van het Limburgs Museum legt uit wat een digitale strategie oplevert voor een culturele organisatie.

1. Huidige situatie

Waar sta je nu als organisatie op digitaal gebied? Wat is je digitale transformatie volwassenheid als organisatie? Doe de Digitale Transformatie Scan om uit te vinden waar je staat. Waarom wil je digitaal transformeren en dus aan de slag met een digitale strategie? Welke toegevoegde waarde gaat het je bieden en wat is het risico als je niets doet?

2. Visie en ambitie

Waar wil je naartoe op de lange termijn? Formuleer met je collega’s gezamenlijk die stip op de horizon en de uitgangspunten, betrek hierbij collega’s en management. Doe dit aan de hand van onze e-learning of nodig ons uit om een workshop te faciliteren. Wat wil je op digitaal gebied behouden, ontwikkelen en afbouwen? Welke doelen formuleer je voor je organisatie en wat is hiervoor nodig? In je digitale strategie bepaal je ook hoe je het gaat uitvoeren en wat je daarvoor nodig hebt.

"DEN bracht ons een middag vol inspiratie, energie en urgentie over digitaliseren. Bovenal is dit een praktische workshop die ons heeft aangezet tot starten met denken vanuit de doelgroep van je culturele instelling. Ik ben als directeur van het Schoenenkwartier zeer enthousiast over deze workshop. Doe het met je team!"

Rinske Jurgens - Directeur bij het Schoenenkwartier

3. Uitvoering

Welke digitale projecten vloeien hier dan uit? Zorg voor een gestructureerde aanpak met mijlpalen. Als uitkomst van de e-learning en/ of workshop heb je een beeld bij welke digitale projecten je wilt gaan uitvoeren. Communiceer en bespreek de digitale strategie in je organisatie en gebruik het DEN focusmodel om te zorgen dat je digitale projecten integraal in je organisatie uitvoert.

4. Bijsturen

Hoe zorg je ervoor dat je je digitale strategie meegroeit? Bedenk hoe je je strategie tussendoor wilt evalueren, welke data kan je ophalen en hoe kan je je voortgang meten? Dit bepaal je in je digitale strategie. Om te zorgen dat je op tijd kan bijsturen en aanpassen, evalueer je regelmatig met elkaar en toets je of dat je de impact maakt zoals verwacht. Wil je meer leren over impact meten? Lees dan hieronder verder.

Ga in gesprek en ontwikkel van een digitale strategie

Wil je aan de slag en ben je begonnen met het ontwikkelen van een digitale strategie en hou je het graag even tegen een DEN adviseur aan? Elke maandagmiddag is Laura de Vos beschikbaar om in gesprek te gaan.

Ontdek de laatste digitale trends in de cultuur sector!

Ontvang iedere maand tips, kennis en inspiratie over de digitale transformatie in cultuur.