Digitale Daadkracht
DEN lanceert dit najaar het, uit de UK succesvolle, programma Digitale Daadkracht. Deze eerste editie staat het thema: Bouwen aan online succes centraal.
Vergroot je Digitale Daadkracht
Het is vaak moeilijk een duidelijk beeld te hebben van wat succes werkelijk betekent. Rapportages en analysetools zijn meer gericht op commercieel succes dan op maatschappelijke impact, dit maakt het vaak lastig om succes voor culturele organisaties goed te begrijpen en te meten.
Online Succes
We definiëren daarom eerst: wat betekent Online Succes voor mijn organisatie en welke manieren heb ik om succes te meten? Als we succes definiëren kijken we naar drie dingen: wat betekent succes voor jou, je organisatie en je publiek.
Aanpak
Samen met een collega werk je aan een concrete case die leeft binnen jouw organisatie. Onder professionele coaching van DEN en met input van (internationale) vakexperts werk je aan jouw case die je organisatie echt verder helpt. Door middel van talks van vakexperts uit binnen- en buitenland tijdens live- en online groepssessies leer je ook van andere organisaties en hun cases en doe je inspiratie op. Een unieke kans die je niet mag missen!
Digitale Daadkracht is een jaarlijks terugkerend action learning programma voor medewerkers van culturele organisaties. In een gezamenlijk traject van acht maanden werk je binnen een gedeeld thema aan een eigen concreet project die de digitale vaardigheden en strategie van jouw organisatie vergroten.
Digitale Daadkracht werd met de naam Let’s Get Real ontwikkeld in de UK door The Audience Agency (voorheen Culture24), waar zij nu hun 12e succesvolle jaargang doorlopen. Deelnemers waren onder meer V&A, Battersea Arts Centre, Bodleian Libraries, the British Museum, The National Gallery.
**Hier het blokje met Achtergrond tussen..?**
Werken aan een eigen vraagstuk
Veel culturele organisaties worstelen met vraagstukken op digitaal gebied en missen begeleiding bij het oplossen hiervan.
Denk hierbij aan:
- Hoe kunnen we de inkomsten uit e-commerce / onze webwinkel vergroten?
- Hoe worden de afdeling programmering en marketing betere gesprekspartners en welke data kunnen we hiervoor gebruiken?
- Wat kunnen we doen om ons online aanbod beter aan te laten sluiten bij ons offline aanbod? Wat is voor ons een manier om gedeeld online/offline aanbod te maken?
- Hoe kunnen we publiek dat we al op een manier aanspreken ook interesseren voor ander aanbod?
- Hoe bereiken we meer publiek met onze digitale middelen (website, socials) en hoe meten we dan succes?
Heb jij een soortgelijk vraagstuk en ben je enthousiast geworden? Geef je interesse aan via het formulier. Er is dit jaar plek voor 12 organisaties.
Praktische info
Periode
Start oktober 2024 en afronding mei 2025
Thema 2024-2025
Bouwen aan Online Succes
Opzet programma
- Vier live workshops op verschillende locaties in Nederland met (internationale) digitale experts uit de culturele sector en daarbuiten.
- Online workshops om van experts en van andere organisaties verder te leren en jouw project te inspireren.
- Online coaching (gedurende 6 maanden) om jouw project te ondersteunen en keuzes te maken die het project en je organisatie verder brengen.
- Community platform om ervaringen uit te wisselen met de andere deelnemers van Digitale Daadkracht.
Het Digitale Daadkracht-programma richt zich op de Nederlandse culturele sector. Workshops, lezingen en coaching zullen voornamelijk in het Nederlands zijn. Coaching kan in overleg ook in het Engels plaatsvinden. Enkele sprekers bij workshops zullen Engelstalig zijn.
Deelname voor Online Succes
Inschrijven samen met een collega is een vereiste voor deelname. Wij adviseren om dit samen met een collega te doen die vanuit een andere rol of afdeling betrokkenheid heeft bij het organisatievraagstuk/jullie case. Samen breng je 'online' verder jullie organisatie in.
Dan dit blok met de Meld je aan knop:
Rechts in blok aan de zijkant van de pagina:
Data:
Workshop 1 (live) – do 10 okt 2024
Workshop 2 (live) – do 7 nov 2024
Workshop 3 (online) – do 5 dec 2024
Workshop 4 (online) – week van 27 jan 2025
Workshop 5 (online) – week van 17 mrt 2025
Workshop 6 (live) – week van 12 mei
Workshop 7 (live, terugkomdag) – week van 23 juni
Tijd
Live workshops: 10:00-16:00
Online workshops: 10:00-12:00
Coaching op individuele basis.
Locaties
Diverse. Nog te bepalen.
Kosten
700 euro excl. btw per organisatie
De sub-pagina cq verdere informatie voor als je verder wilt lezen en meer info wilt over het programma:
Via zo’n blokje te bereiken(?):
Achtergrond
Achtergrond en opzet
Het Digitale Daadkracht programma neemt haar inspiratie van het Let’s Get Real (LGR) programma van The Audience Agency (voorheen Culture24) in de UK. De afgelopen tien jaar hebben zij mensen verzameld van 15-45 culturele organisaties [RH3] (Opent een externe link) om samen digitale uitdagingen aan te pakken in een gezamenlijk jaarlijks project. LGR organiseert verschillende workshops over meerdere maanden , waarbij de groep tussen de workshops door werkt aan zelfgestuurd leren en experimenteren, ondersteund door coaches. De LGR-aanpak is altijd afgestemd op de behoeften en contexten van de groep en neemt een gebruikersgerichte ontwerpaanpak die wordt gekenmerkt door:
- Leren van anderen – LGR brengt een pluriformiteit aan stemmen en perspectieven van binnen en buiten de culturele sector samen, om te informeren, ondersteunen, begeleiden en reflecteren op de uitdagingen van digitale projecten in de culturele sector.
- Leren door te doen – LGR ondersteunt deelnemers bij het uitproberen van nieuwe manieren van werken binnen de context van hun dagelijkse activiteiten.
- Samen leren – LGR creëert een gemeenschap van collega's met een gedeeld doel. Het programma bevordert Samenwerking en uitwisseling, waarbij de schat aan individuele ervaringen, expertise en kennis van mensen wordt ingezet met waardevol gedeeld begrip in de groep als uitgangspunt.
Reikwijdte van het programma
Sinds 2010 heeft het LGR-programma een aanzienlijk aantal mensen en organisaties geholpen.
670+ organisaties
1.130+ projectdeelnemers
13 jaar ervaring in de organisatie van het leerprogramma
10 actieonderzoekprojecten
9 conferenties/seminars
7 rapporten
35.000+ downloads
Eerdere LGR-projecten
- Tot nu toe zijn er 12 LGR-projecten geweest, elk met een andere vraag rond digitale transformatie voor cultuur- en erfgoedorganisaties. Rapporten van voorgaande edities van LGR zijn hier te downloaden (Opent een externe link).
Het formulier om interesse aan te geven om mee te doen heeft liefst de volgende vragen:
- Naam
- Organisatie
- Website van organisatie
- Functie
- E-mailadres
- Telefoonnummer
Dan checkbox 2 opties:
Laat ons weten of je vandaag klaar bent om je in te schrijven voor het programma, of dat je interesse toont om je in te schrijven.
- Ik wil me nu inschrijven. Ik heb de informatie over het Digitale Daadkracht gelezen en begrepen, en ik kan volledige deelname toezeggen samen met een collega uit mijn organisatie.
- Ik ben geïnteresseerd om mee te doen, maar ik heb meer informatie en/of tijd nodig voordat ik me kan inschrijven. Registreer dit als mijn uiting van interesse.
Ik geef een adviseur van DEN toestemming via mail of telefoon contact met mij op te nemen om deelname verder te bespreken.
2x jouw niet zo mooi [RH1] (Opent een externe link)
nog toevoegen dat DEN nu met TAA als partner een unieke NL opzet aanbiedt oid? [RH2] (Opent een externe link)
jaarlijks 15 tot 45? of in totaal? [RH3] (Opent een externe link)
Wist je dat het Digitale Daadkracht programma internationaal al meer dan 670 organisaties heeft geholpen? Lees meer over de achtergrond van het programma.
Werken aan een eigen vraagstuk
Veel culturele organisaties worstelen met vraagstukken op digitaal gebied en missen begeleiding bij het oplossen hiervan.
Denk hierbij aan:
- Hoe kunnen we de inkomsten uit e-commerce / onze webwinkel vergroten?
- Hoe worden de afdeling programmering en marketing betere gesprekspartners en welke data kunnen we hiervoor gebruiken?
- Wat kunnen we doen om ons online aanbod beter aan te laten sluiten bij ons offline aanbod? Wat is voor ons een manier om gedeeld online/offline aanbod te maken?
- Hoe kunnen we publiek dat we al op een manier aanspreken ook interesseren voor ander aanbod?
- Hoe bereiken we meer publiek met onze digitale middelen (website, socials) en hoe meten we dan succes?
Heb jij een soortgelijk vraagstuk en ben je enthousiast geworden? Geef je interesse aan via het formulier. Er is dit jaar plek voor 12 organisaties.
Praktische info
Periode
Start oktober 2024 en afronding mei 2025
Thema 2024-2025
Bouwen aan Online Succes
Opzet programma
- Vier live workshops op verschillende locaties in Nederland met (internationale) digitale experts uit de culturele sector en daarbuiten.
- Online workshops om van experts en van andere organisaties verder te leren en jouw project te inspireren.
- Online coaching (gedurende 6 maanden) om jouw project te ondersteunen en keuzes te maken die het project en je organisatie verder brengen.
- Community platform om ervaringen uit te wisselen met de andere deelnemers van Digitale Daadkracht.
Het Digitale Daadkracht-programma richt zich op de Nederlandse culturele sector. Workshops, lezingen en coaching zullen voornamelijk in het Nederlands zijn. Coaching kan in overleg ook in het Engels plaatsvinden. Enkele sprekers bij workshops zullen Engelstalig zijn.
Deelname voor Online Succes
Inschrijven samen met een collega is een vereiste voor deelname. Wij adviseren om dit samen met een collega te doen die vanuit een andere rol of afdeling betrokkenheid heeft bij het organisatievraagstuk/jullie case. Samen breng je 'online' verder jullie organisatie in.
Schrijf jouw organisatie in voor Digitale Daadkracht; bouwen aan online succes centraal.
Ga samen met een collega aan de slag en haal online succes voor jouw organisatie.