Cultuurshift

Dit is Cultuurshift. Een inspirerende podcast voor cultuurprofessionals over digitale transformatie. Want elke dag is een nieuwe kans voor verandering. En die transformatie start bij jou. Met z'n allen kunnen we de cultuursector toekomstbestendiger maken. 

Digitaal biedt talloze mogelijkheden om het publiek van de toekomst te bereiken. Maar, digitale transformatie vraagt om een verandering van jou, je organisatie en de sector. Gelukkig zijn er al veel theaters, musea en poppodia die laten zien wat er mogelijk is. Luister naar inspirerende voorlopers en gedreven experts.

Cultuurshift is een podcast van DEN. Dé aanjager van digitale transformatie voor cultuur. Leer meer op den.nl

S2:E1 Elvis leeft! Dankzij AI en hologrammen (met Layered Reality)

De nieuwe voorstelling ‘Elvis Evolution’ is een meeslepende ervaring over het leven van Elvis. Door middel van holografische projecties en kunstmatige intelligentie creëert productiehuis Layered Reality een zo overtuigende illusie van de King of Rock and Roll dat het lijkt alsof hij weer tot leven is gekomen.

Simon Reveley is verantwoordelijk voor deze nieuwe productie in Engeland. Hij vertelt hoe immersieve technieken niet alleen de entertainmentindustrie verrijken, maar elke culturele organisatie naar een hoger niveau kunnen tillen. Of je nu bij een theater of museum werkt.

Host Anic van Damme gaat met sidekick Splinter Chabot in gesprek met Rutger Middendorp en Jos Feijen. Zij delen hun inzichten over de toekomst van technologie in culturele ervaringen en de impact van ‘immersive entertainment’.

Of je nu een Elvis-fan bent of geïnteresseerd bent in innovaties binnen de cultuursector, deze aflevering mag je niet missen!

❗️UPDATE ❗️Toen we deze aflevering opnamen zou ‘Elvis Evolution’ in november 2024 in première gaan. Inmiddels is dit uitgesteld tot maart 2025.

S2:E3 Laat publiek meedoen dankzij gamification met RFID (met Meow Wolf)

Het Amerikaanse kunstcollectief Meow Wolf verovert de wereld in hoog tempo met hun immersieve ervaringen. In Omega Mart in Las Vegas dompelen zij bezoekers onder in een surrealistische supermarkt vol interactieve kunstwerken. Jill Mendoza, engineer bij Meow Wolf, legt uit hoe zij technologie inzetten om bezoekers volledig op te laten gaan in hun wereld.

Anic van Damme gaat met Splinter Chabot in gesprek met Abdelhadi Baaddi en Jos Feijen. Zij bespreken de impact van technologie, zoals RFID, op de kunstsector en hoe dit een totaal nieuwe vorm van storytelling creëert.

S2:E4 Zo zet je de meest intieme vorm van storytelling in (met SneakPeek)

Het Antwerpse theatercollectief SKaGeN ontwikkelde met SneakPeek een nieuwe vorm van theater die begint op je telefoon. Met de app lijkt het alsof je in een groepschat zit met de hoofdpersonen uit een voorstelling.

Digitale voorstellingen zijn een manier om nieuwe doelgroepen naar je organisatie te trekken. Bedenker van de app Mathijs Scheepers vertelt waarom deze vorm goed aansluit bij de manier waarop jongeren verhalen beleven.

Anic van Damme gaat met Splinter Chabot in gesprek met Rutger Middendorp en Jos Feijen. Ze bespreken hoe je met storytelling via smartphones jongeren kennis kan laten maken met cultuur en traditionele ervaringen kan verrijken.

S2:E5 Jong publiek bereiken dankzij deze successtrategie (met V&A Museum)

Het Britse Victoria & Albert Museum (V&A) ontwikkelde een succesvolle strategie om kinderen en jongeren te bereiken. Kati Price, Head of Experience & Digital bij het V&A, vertelt over de website Mused en Gen Alpha. Hoe bereik je kinderen van 0-14 jaar in een tijdperk waarin de meeste musea en theaters zich richten op jongeren via TikTok, Instagram en YouTube?  

Anic van Damme gaat met Splinter Chabot in gesprek met Rutger Middendorp en Jos Feijen. We bespreken hoe jij een innovatieve marketingstrategie kunt ontwikkelen om jonge doelgroepen te bereiken en te binden.

S2:E6 The Sphere te ver? België bouwt z'n eigen digitale arena (met Corda Arena)

In België wordt gebouwd aan de eerste digitale arena van Europa: de Corda Arena. In deze futuristische venue kunnen miljoenen bezoekers, virtueel, genieten van concerten, evenementen en artistieke performances. Het belooft een revolutie te worden in de wereld van entertainment en cultuur. Maar hoe werkt dit eigenlijk? En wat betekent dit voor de toekomst van live events?  Innovation Lead Ine Vanoeveren vertelt over de mogelijkheden die de Corda Arena biedt voor zowel de zakelijke als culturele markt en hoe dit als testlab kan dienen voor tech-startups. 

Anic van Damme gaat met Splinter Chabot in gesprek met Abdelhadi en Jos Feijen. We bespreken hoe technologie, bijvoorbeeld VR en mixed reality, de cultuursector voorgoed zal veranderen.

S2:E7 Hoe een topuniversiteit AR gebruikt om opera te innoveren (met MIT)

Aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) wordt gewerkt aan de opera van de toekomst. Voor de opening van een bekend operafestival wordt een ambitieus experiment opgezet. De Amerikaanse regisseur en hoogleraar Jay Scheib legt uit hoe hij 2000 Augmented Reality-brillen wil gebruiken om de voorstelling Parsifal van een extra laag te voorzien. Prachtige kansen voor kunstenaars, maar een flinke uitdaging om te realiseren.

Anic van Damme gaat met Splinter Chabot in gesprek met Abdelhadi Baaddi en Merel van Helsdingen. We bespreken wat Augmented Reality kan bijdragen in de toekomst van cultuurbeleving.

S2:E8 Toegankelijkheid: een bril met ondertiteling voor doven (met National Theatre)

Smart Caption Glasses zijn brillen die gesproken teksten tijdens een voorstelling live ondertitelen. Het National Theatre in London ontwikkelde deze bril voor doven en slechthorenden. Dominic Bilkey is hoofd Beeld en Geluid bij het National Theatre. Hij legt uit hoe belangrijk toegankelijkheid is en hoe de technologie achter deze bril werkt. Ook bespreekt hij de voordelen en uitdagingen van dit soort accessibility devices. 

Anic van Damme gaat met Splinter Chabot in gesprek met Abdelhadi Baaddi en Merel van Helsdingen. Zij bespreken de impact van dit soort brillen en hoe technologie kan zorgen voor een inclusievere theaterervaring.

S2:E9 Een spannend experiment: AI als maker én hoofdpersoon (met Sh4dow)

In de voorstelling Sh4dow krijgt kunstmatige intelligentie een hoofdrol. De AI reageert op input van bezoekers. En een actrice gaat in gesprek met de AI, die zich steeds verder ontwikkelt. Volgens de Deense regisseur Mikael Fock is dit een parallel met hoe AI een steeds grotere rol krijgt in ons eigen leven.

Doordat de AI bij elke voorstelling andere input krijgt, ontstaan er ook andere gesprekken tussen de actrice en de AI. Dat zorgt ervoor dat elke voorstelling uniek, maar ook onvoorspelbaar is.

Host Anic van Damme gaat met sidekick Splinter Chabot in gesprek met Rutger Middendorp en Merel van Helsdingen. Ze bespreken hoe AI de grenzen van kunst verlegt. Ze delen hun inzichten over de implementatie van AI in de sector.

S2:E10 Live uitzendingen, een nieuw businessmodel? (met Smithsonian)

Bezoekers langs je collectie leiden zonder ze over de vloer te krijgen: het Smithsonian American Art Museum biedt online live video-uitzendingen aan voor verschillende doelgroepen, van scholieren tot senioren. Hoe kunnen online lessen je helpen om meer impact te maken als museum?

Anic van Damme gaat met Splinter Chabot in gesprek met Rutger Middendorp en Merel van Helsdingen. Ze bespreken wat live videolessen kunnen betekenen voor het vergroten van toegankelijkheid en inclusiviteit binnen de cultuursector en wat voor lessen we uit het Amerikaanse voorbeeld kunnen halen.

Seizoen 1 podcast Cultuurshift

Dit is het eerste seizoen Cultuurshift. Een inspirerende podcast voor cultuurprofessionals over digitale transformatie. Want elke dag is een nieuwe kans voor verandering. En die transformatie start bij jou. Met z'n allen kunnen we de cultuursector toekomstbestendiger maken. Luister naar inspirerende voorlopers en gedreven experts uit de cultuursector.
S1:E1  Het Publiek van de Toekomst -Anic van Damme interviewt Peter Gorgels van het Rijksmuseum en Mèlanie Bosveld van Kult & Ace en PACT.
S1:E2 

Ontdek de laatste digitale trends in de cultuur sector!

Ontvang iedere maand tips, kennis en inspiratie over de digitale transformatie in cultuur.