Workshop Digitale Strategie: een inspiratiebron voor het Schoenenkwartier

Het Schoenenkwartier in Waalwijk, een plek waar het ambacht van schoenen maken en innovatie samenkomen, heeft onlangs een belangrijke stap gezet in de richting van digitale transformatie. Directeur Rinske Jurgens, deelt haar ervaringen over DEN en de workshop ‘Digitale Strategie’ die zij onlangs met haar team volgde.

Op zoek naar inspiratie en nieuwe mogelijkheden

Het Schoenenkwartier is een jonge, startende organisatie. Maar de behoefte om ook in deze fase al daadwerkelijk stappen te zetten rondom het digitale vraagstuk was binnen het team groot. Zo start Rinske haar verhaal: “Ik had een aantal redenen om met mijn collega’s mee te doen aan de workshop. Allereerst ging het ons om het opdoen van inspiratie en om zicht te krijgen in digitale ontwikkelingen. Wat betekenen die voor ons en welke bijdragen kunnen mensen binnen onze organisatie hieraan leveren?”

Data als sleutel tot succes

De workshop leverde het Schoenenkwartier al snel een paar interessante eye-openers op. Rinske: "Een paar uur samenwerken aan dit onderwerp heeft ons enorm enthousiast gemaakt. De combinatie van theorie en praktijkopdrachten zorgde voor verrassende inzichten. We realiseerden ons pas echt hoeveel waardevolle data we al verzamelen, van bezoekersaantallen tot winkelomzet. Al deze informatie kan ons helpen om gerichte keuzes te maken en onze bezoekers nog beter te helpen. Dat de kassa meer is dan alleen een toegangskaartje was nieuw voor de medewerkers. Ze realiseerden zich dat ook de kassa data genereert die we kunnen analyseren.”

De toekomst van het schoenmaken

En de digitale wereld biedt meer opties voor de organisatie. Er liggen kansen om ook aandacht te besteden aan nieuwe technologieën: “Digitale ontwikkelingen spelen een grote rol in de vernieuwing van het ambacht. Denk bijvoorbeeld aan een robotarm waar ontwerpers mee kunnen werken of VR-brillen waar mee wordt vormgegeven. Het is ons streven om deze innovatie binnen het ambacht met de buitenwereld te delen,” vertelt Rinske.

Ambitie voor de toekomst

Rinske besluit haar verhaal door haar ambitie uit te spreken. “Als jonge organisatie hebben we nog een wereld te winnen. De workshop heeft ons de richting gewezen. We willen graag een vervolgtraject bij DEN waarin we onze digitale strategie verder uitwerken en concrete projecten opzetten. Hoewel de dagelijkse werkzaamheden soms roet in het eten kunnen gooien, willen we doorgaan met waar we zijn gebleven en concrete stappen zetten om onze digitale ambities te realiseren. De conclusie? Deze workshop smaakte naar meer!”

Waarom zou jouw organisatie ook aan de slag moeten met digitale strategie?

Wil jij net als het Schoenenkwartier ook graag klaar zijn voor de toekomst? De workshop Digitale Strategie helpt je om:

  • Bewust te worden van de mogelijkheden die digitalisering biedt.
  • Een digitale ambitie te formuleren die je helpt een digitale strategie te schrijven.
  • Te inspireren en te motiveren om digitale projecten op te starten.


Wil je net als het Schoenenkwartier de digitale transformatie in jouw organisatie in gang zetten of wellicht versnellen? 

Neem dan contact met onze adviseur Laura de Vos.

Deel dit artikel

Ontdek de laatste digitale trends in de cultuur sector!

Ontvang iedere maand tips, kennis en inspiratie over de digitale transformatie in cultuur.