Wat beweegt jouw publiek, nu en in de toekomst?
Wat beweegt het publiek? Waar kun je hen bereiken? En hoe? Carlo van Lienden is hier als verhalenverteller, contentmaker en metaverse-expert ingedoken. DEN spreekt met hem over digitale ontwikkelingen en het publiek van de toekomst. Wat is zijn visie op generatie Z en de toekomst van de cultuursector? En wat kun je volgens hem als culturele instelling, groot en klein nu doen?
DEN zag Carlo van Lienden bij het Congres Podia Festivals Evenementen, waar hij over de metaverse sprak. We raakten geïnspireerd en nodigde hem uit voor een interview over het publiek van de toekomst. Hoe ziet deze eruit en hoe kun je daar als cultuurinstelling op inspelen?
Weerstand: waar begin je?
“Moet ik me hier ook nog in gaan verdiepen?”, omschrijft Van Lienden de weerstand die hij voelt bij nieuwe, digitale ontwikkelingen. Weerstand die iedereen ongetwijfeld ervaart. Digitale transformatie, je moet er iets mee, maar waar begin je?
“Gefeliciteerd! Het feit dat je die vraag stelt, betekent dat je een eerste stap neemt”, antwoordt Van Lienden als wij hem die vraag stellen.
“Onderzoek de behoeftes van jouw publiek en die van nieuwe generaties.”
“Overwin de weerstand en begin dichtbij. Leer je huidige publiek kennen, maar ook de mensen die geen publiek meer zijn. Onderzoek de behoeftes van oud publiek en nieuwe generaties: wat willen zij zien? Hoe willen zij dit zien? Dit kun je doen door data te verzamelen en te analyseren. Of organiseer panelgesprekken!”
Wat kenmerkt het publiek van de toekomst?
Carlo neemt ons mee in zijn visie op de toekomst en die nieuwe generaties. “Ons is het overkomen, internet en online. Ik ben opgegroeid zonder internet. Generatie Z en Alpha weten niet beter. Doordat zij met de telefoon opgroeien, wennen zij ook aan de manier waarop zij informatie verkrijgen via die telefoon: kort en snel.
Daarnaast zie je ook dat sociale machtsverhoudingen veranderen. Generatie Z is activistisch en meebeslissen is voor hen belangrijk.
“Laat je publiek meebepalen. Co-creatie en meebeslissen is steeds belangrijker.”
“De organisatie van de toekomst zal volledig democratisch en 100% transparant zijn”, filosofeert Van Lienden. Organisaties zullen minder vanuit een centraal bestuur aangestuurd worden. Stakeholders en medewerkers zullen meer digitaal stemrecht krijgen. “Dit is koffiedik kijken”, benadrukt hij, “maar de tendens is zichtbaar, juist bij de nieuwere generaties.”
Meer leren over Gen Z? Maak kennis met de nieuwe generatie jongeren en leer wat hen beweegt in dit artikel.
Hoe kun je hierop inspelen?
Carlo van Lienden begint met een voorbeeld: “John Quinn, editor in chief van de ‘USA Today’, werd voor gek verklaard toen de krant in 1982 werd opgericht. Alle kranten zagen in die tijd hun oplage dalen door de opkomst van de televisie. Kranten in die tijd waren groot met veel tekst en weinig beeld. Niet meer waar lezers in die tijd op zaten te wachten.”
“Quinn liet zich echter inspireren door het nieuwe medium en maakte zijn krant op zoals televisie informatie deelde: korte artikelen, kleurenfoto’s en entertainment. De krant werd hierdoor een succes.” USA Today is nog steeds de grootste krant van de Verenigde Staten.
“Publiek wil meegenomen worden in het verhaal en zelf aan de knoppen zitten.”
Zet in op interactie
Met alleen een nieuw medium ben je er nog niet. Ook de manier waarop jongeren informatie ontvangen en verwerken is anders. “Als je gewend bent om vier of vijf Instagram story’s binnen een minuut te zien, voelt iemand die tien minuten op televisie iets vertelt, als een speelfilm.” Hou hier rekening mee bij het maken van content.
Daarnaast is co-creatie belangrijk. “Kijk goed naar de gamewereld. Storytelling is belangrijk. Publiek wil meegenomen worden in het verhaal en zelf aan de knoppen zitten. Interactiviteit is belangrijk voor de ervaring”
“Zowel online als op de fysieke plek moet meer gebeuren dan louter en alleen zenden”, benadrukt Van Lienden.
Trends
Met welke trends gaan we komende jaren te maken krijgen? Carlo van Lienden noemt drie belangrijke elementen: interactiviteit, storytelling, beleving. “Het publiek wil mee kunnen doen of na kunnen doen. Denk aan virale dansvideo’s.”
Daarnaast wijst hij op de game-industrie als groot voorbeeld. “Zij zijn leidend als je het hebt over digitale transformatie en het bereiken van nieuwe generaties.”
Wat kun jij nu doen?
Veel organisaties zitten vast in een vierjarige subsidie. Ze moeten meerjarenplannen schrijven, terwijl juist wendbaarheid en snelheid nodig zijn om in te spelen op de veranderende maatschappij.
Carlo van Lienden is hier duidelijk over: “Zorg dat je de boot niet mist, maar houd het simpel. Vind eerst de energie en moed om te beginnen. Dat is de eerste stap. Lees boeken of artikelen over nieuwe media of generatie Z. En heb het erover met collega’s”
Carlo van Lienden is voormalig hoofdredacteur van RTL
Boulevard en RTL Late Night. Hij is momenteel eigenaar van contentstudio
Foresee en publiek spreker over de metaverse, storytelling en nieuwe
media. Hij houdt zich bezig met wat het publiek wil
zien, hoe je dat laat zien en hoe het aankomt. Ook doet hij geregeld
onderzoek naar nieuwe ontwikkelingen in de online wereld. “Want daar
gaat het publiek naartoe."