Vijf keer inspirerend, digitaal, binnen- en buitenschools cultuuraanbod

Speel in op de belevingswereld van jongeren en kinderen en verrijk jouw aanbod én hun ervaring met digitale technologie. Hoe je het publiek van de toekomst niet alleen boeit, maar ook creativiteit stimuleert? Dat laten deze vijf voorbeelden zien.

7 min. lezen

Digitale tools zijn niet meer weg te denken in en om de klas en er zijn weinig jongeren die geen smartphone bij zich hebben in een museum. Als culturele organisatie kun je dit als uitgangspunt nemen en de ervaring van kinderen met jouw digitale aanbod verrijken. Ontdek aan de hand van deze vijf voorbeelden hoe je met digitale technologie jongeren kunt boeien, hun eigenheid naar boven kunt halen en hun creativiteit kunt stimuleren.

1. Macbeth op Instagram, TikTok, Pinterest en X

Na een theaterworkshop van het STET The English Theatre (Opent een externe link) op het Edith Stein College in Den Haag over de voorstelling Macbeth, gingen de leerlingen op een bijzondere manier aan de slag met de personages van dit Shakespeare stuk: ze gaven de karakters een stem op sociale media! Een idee dat is ontstaan tijdens een traject over digitalisering cultuuraanbod waar het theater aan meedeed op initiatief van educatiemedewerker Gig Gamaggio, dat werd gefaciliteerd door Cultuurschakel (Opent een externe link) Den Haag. Hierin zijn ze ook begeleid door Art-Up (Opent een externe link). Leerlingen gebruikten hun kennis van het verhaal, de karakters, de scenes maar in hoge mate ook hun verbeelding, want de personages maakten contact met elkaar online, natuurlijk in het Engels. Zo ontstond er spelenderwijs een eigentijdse moderne interpretatie van Macbeth. Leerlingen verdiepten hun kennis over de betekenis van het verhaal en werkten actief samen aan interacties tussen de rollen. Op X had één van de personages zelf 45 berichten geplaatst! De educatieafdeling van STET concludeerde dat door deze aanpak de leerlingen met veel plezier uit zichzelf veel tijd staken in het project en dat 9 van de 10 gevraagde leerlingen Macbeth hierdoor beter begreep. Een adaptatie van het stuk werd naderhand opgevoerd onder begeleiding van Christa van Rijn, docent CKV van het Edith Stein College.

STET Theater MacBeth

2. De Dikke Doe- en Luistertour in het Frans Hals Museum

Om te leren is nieuwsgierigheid nodig en die wordt volop geprikkeld door de Dikke Doe- en Luistertour voor kinderen in het Frans Hals Museum. Maret van Esch van Het Imaginarium (Opent een externe link) ontwikkelde deze tour langs acht topstukken van het museum, met en voor kinderen. Bijzonder is dat kinderen zelf bepalen wat ze willen horen: door middel van de knoppen op de podcatcher, het apparaatje waar de luistertour zich op afspeelt, maken ze keuzes en geven ze hun eigen tour vorm. De tour zit vol spannende verhalen en weetjes, maar ook spelletjes en opdrachten.

De kunstwerken worden verder tot leven gebracht door verschillende zintuigen aan te spreken: niet alleen de ogen en oren, maar ook neus en handen. Speciaal hiervoor ontwierp en ontwikkelde Het Imaginarium vijf zintuigzuilen langs de route (Opent een externe link).

3. Het Huis van Gedichten: een app voor jouw taal

Een telefoon bevat een schat aan informatie over de gebruiker. Het Huis van Gedichten (Opent een externe link) deed hier wat mee en onderzocht in het traject met Cultuurschakel hoe ze digitale technieken konden inzetten om taal te beleven. Hierin zijn ze ook begeleid door Art-Up (Opent een externe link). Hier is de app Selfie Safari (Opent een externe link) uit ontstaan, waarmee de leerlingen op speurtocht gaan door hun eigen telefoon. De vragen gaan over muziek, beeld en contact met anderen. Met deze input, waar leerlingen zelf woorden aan geven, worden de leerlingen uitgedaagd om een gedicht over zichzelf te schrijven.

DEN interviewde directeur Malou Osendarp en vakdocent Anne Bündgen over dit project. Lees het in het artikel 'Het Huis van Gedichten spreekt leerlingen aan in hun eigen taal'.

4. Whats'App challenge in museum SMAK

De POP-ART Whats'App challenge van museum SMAK (Opent een externe link) in België betrof een interactieve rondleiding via de tool Whats’App. Jong publiek werd door een medewerker van het museum via een live chat in Whats’App naar schilderijen gestuurd en gaf acht verrassende kijkopdrachten door de tentoonstelling heen. Het publiek typte het antwoord in of laadde een foto, waarna de volgende opdracht werd gegeven. Eenvoudig maar doeltreffend èn interactief.

5. Digibord app maakt muziek en ballet interactief

Het Koninklijk Concertgebouworkest (Opent een externe link)en Het Nationale Ballet (Opent een externe link) ontwikkelden samen met Uitgeverij Follow a Muse (Opent een externe link) een digibord app waarmee ze een klassiek muziekstuk en klassiek ballet interactief konden maken. Een kleurrijke online omgeving voor op het digibord waar de leerkracht samen met kinderen kan kiezen uit verschillende aansprekende opdrachten. Hiermee werd hun aanbod direct toegankelijk voor het onderwijs. De app biedt een breed scala aan actieve opdrachten, zoals het onderzoeken hoe de dansers zich bewegen in de scenes in het verhaal. Leerlingen kunnen zelf kiezen uit dans-energizers, en vanuit theater leren ze emoties te koppelen aan beweging.

De app (Opent een externe link) is een voorbereiding of uitbreiding op de voorstelling die op dat moment speelt want de schoolconcerten sluiten aan op de content van de app. En voor leerlingen die niet naar de voorstelling kunnen komen, biedt deze app een fijne basis om in aanraking te komen met klassieke kunst. De app kan dus jarenlang mee.

Tekst: Inger van Til

Verruim je kennis en kunde op het gebied van digitale cultuureducatie

Wil je jouw kennis en kunde over digitale cultuureducatie verruimen en leren hoe je de organisatie meeneemt in jouw digitale aanpak? Dan is de tweedaagse training digitale cultuureducatie voor jou! We bespreken hoe je digitale middelen op een betekenisvolle manier kunt inzetten en hoe je anderen stimuleert om dit te doen. En je krijgt handvatten om culturele instellingen nog beter te kunnen ondersteunen en te begeleiden bij de ontwikkeling van digitaal aanbod voor het onderwijs.

Deel dit artikel

Ontdek de laatste digitale trends in de cultuur sector

Ontvang iedere maand onze nieuwsbrief met tips, kennis en inspiratie over de digitale transformatie in cultuur.