Veilig werken met publieksdata
Wil je meer weten over het gebruik van publieksdata in de cultuursector? Op deze pagina vind je artikelen en rapporten over gegevensbescherming en optimaal gebruik van publieksdata.
Dit is een artikel van Taskforce Publieksdata. Artikelen van de Taskforce worden gehost op de website van DEN.
AVG-proof werken met publieksdata
De AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming): we hebben er allemaal dagelijks mee te maken. Om de privacy van je publiek te garanderen, moet je rekening houden met de regelgeving. Wat mag wel? En wat juist niet? Hoe richt je jouw systemen en processen op de juiste manier in?
Lees hier meer én dowload het naslagwerk Publieksdata & de AVG en de aanvulling hierop die specifiek ingaat op het publieksdata in relatie tot het Culturele Doelgroepenmodel.
Wet- en regelgeving gegevensbescherming
Uitgebreide Q&A met de cultuursector over de AVG en ePrivacy verordening
Een artikel van DDMA (Data Driven Marketing Association) en Cultuurmarketing over de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de ePrivacy Verordening. Lees hier (Opent een externe link) de vragen uit de cultuursector over deze wetten en de antwoorden hierop.
Handleiding Algemene verordening gegevensbescherming
Het doel van de Verordening is om twee belangen te waarborgen: de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van hun gegevens en het vrije verkeer van persoonsgegevens binnen de Europese Unie.
Goed gebruik van publieksdata
Data-analyse in de theatersector
Theaterkrant
Hoe kunnen culturele organisaties meer uit hun data over bezoekers halen? Naast nieuwe inzichten over de doelgroep, kan data-analyse ook helpen om te bepalen wanneer je als organisatie in actie moet komen. Dit lees je in het interview (Opent een externe link) met Bo van Bommel ( Noord Nederlands Toneel) en Hilde Smetsers (directeur van Cultuurmarketing).
Unlock the potential of your cultural venue
Bureau Lahaut - 2021
Ticketing Group deed grootschalig onderzoek naar 4000 cultuurparticipanten in Duitsland, Oostenrijk, Vlaanderen en Nederland. In dit artikel van Dimitri Lahaut lees je de relevante uitkomsten voor de culturele sector (Opent een externe link).
Haal meer uit publieksonderzoek
Cultuurmarketing - juni 2017
Data-analist Sara Oomen geeft in haar artikel een aantal eenvoudige tips (Opent een externe link) waarmee je je publieksonderzoek prettig houdt voor de bezoeker.
Bezoeker in de nieuwe digitale wereld
DEN Kennisinstituut cultuur en digitale transformatie
Hoe kunnen culturele instellingen hun online bezoekers blijven bedienen? Om het gebruik van de digitale kanalen in kaart te brengen, hoef je niet direct grote stappen te ondernemen. In dit artikel vind je enkele handvatten om met online publieksonderzoek aan de slag te gaan.