Start met datagedreven werken
Kijk jij elk jaar naar het aantal bezoekers dat jouw voorstelling, tentoonstelling of concert heeft bezocht? Vergelijk jij deze cijfers met voorgaande jaren en maak je op basis van deze gegevens beslissingen? Dan werk je al datagedreven. Je maakt namelijk keuzes op basis van inzichten vanuit de data. Maar, je kunt nog veel meer met data. Ontdek hoe een datagedreven aanpak organisatie helpt in de digitale transformatie.
Datagedreven werken is belangrijk in het proces van digitale transformatie, omdat het jouw publiek centraal stelt. Het zorgt voor een doelgerichte organisatie die de tools heeft om strategische beslissingen te maken op basis van objectieve inzichten.
Het belang van datagedreven werken
Door datagedreven te werken, maak je keuzes op basis van inzichten uit data in plaats van aannames en onderbuikgevoel. Je ziet het effect van de stappen die je zet binnen een digitale transformatie. En je gebruikt deze inzichten om verdere keuzes te maken. Met deze werkwijze creëer je een gedeelde focus waarmee je verschillende afdelingen verbindt.
Breng de uitdagingen van jouw organisatie in beeld
Stel jezelf de vraag: wat is de komende periode belangrijk voor onze organisatie? Zijn we op zoek naar een nieuwe doelgroep? Willen we meer online bezoekers bereiken? Zijn we op zoek naar kostenbesparing in de bedrijfsvoering? Of ga je een digitaal transformatietraject in en wil je meten hoever je hierin bent?
Sta je aan het begin van datagedreven werken? Start dan met één onderwerp
Als je weet welk onderwerp belangrijk is binnen jouw organisatie, kun je focus aanbrengen. Staan jullie nog aan begin van een datagedreven organisatie? Maak het dan niet groot. Start met één onderwerp, bijvoorbeeld ‘het verbinden met nieuwe doelgroepen’. Vanuit het culturele doelgroepenmodel (Opent een externe link) of een ander segmentatiemodel kun je een doelgroep kiezen waar je je de komende 6 maanden op gaat richten.
Zoek je verbinding met nieuwe doelgroepen? Ontdek wie het zijn! Bekijk onze artikelen over het publiek van de toekomst.
Een nulmeting geeft richting aan je doelen
Ga op zoek naar de databronnen waaruit je de inzichten kunt halen. Je hebt vaak meer data dan je denkt. Denk bijvoorbeeld aan website- of ticketingdata als het gaat om de bestaande bezoekers. Bij het bereiken van nieuwe doelgroepen kun je kijken naar bestaande segmentatiemodellen en onderzoeken of zelf publieksonderzoek doen.
De inzichten uit de nulmeting zijn het begin van je doel. Als uit de data van de nulmeting blijkt dat de doelgroep die je voor ogen hebt nu 1% van je bezoekers is, kun je het doel stellen dat dit aan het eind van het seizoen 5% moet zijn. Maak je doelen helder zodat duidelijk is of je de doelen hebt gehaald.
Neem actie! Bepaal een actie en maak deze smart (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden). Dan kun je ze na afloop makkelijker evalueren vanuit de data.
Wat kun je doen om je doel te behalen?
Elke actie beïnvloedt de data, je hoeft niet met één actie je hele doel te behalen. Juist door verschillende kleine acties te nemen, kun je meerdere methodes testen. Start bijvoorbeeld met een samenwerking met een partij die een goede relatie heeft met de door jouw beoogde doelgroep en meet tijdens en na de samenwerking hoeveel nieuwe bezoekers dit oplevert.
Evalueren is bijstellen
Zie je na de actie een stijging in het aantal (herhaal)bezoeken? Super, je acties hebben gewerkt! Soms zie je alleen niet het gewenste resultaat. Onderzoek dan of je vanuit de data inzichten kan vinden waarom de actie niet heeft gewerkt. Haken veel mensen op hetzelfde punt af in het bestelproces? Misschien is de pagina dan onduidelijk. Komen er sowieso weinig mensen op de programmapagina? Dan heb je misschien de verkeerde doelgroep aangesproken. Formuleer op basis van deze inzichten een nieuwe actie, maak ook deze smart en evalueer wederom de resultaten.
Datagedreven werken is inzicht krijgen in je proces. Door via data te onderzoeken wat er wel en niet goed gaat in het behalen van je doelen, kun je gerichter actie ondernemen. Sta open voor leerpunten, want datagedreven werken is ook blijven bijstellen en optimaliseren. Om uiteindelijk je publiek te kunnen blijven bereiken en binden.