Online Limburgs Museum: A treasure trove of stories
Hoe bouw je een online museum? In Limburg weten ze er alles van. Het Limburgs Museum lanceerde ons.limburgsmuseum.nl, een levende feed vol verhalen door Limburgers. Via hun smartphone swipen online bezoekers door een omgeving vol video, foto, audio en tekst. Losse verhalen komen samen, krijgen context en vormen zo het culturele geheugen van de provincie. DEN sprak directeur Bert Mennings over dit project.
Ons Limburgs Museum in het kort
In het online museum brengen erfgoedinstellingen uit Limburg verhalen van inwoners en Limburgse collecties samen.
Daaraan ging een boeiend traject vooraf, vertelt directeur Bert Mennings. "In onze nieuwe positionering staan identiteit, transformatie en de plek van Limburg binnen de Europese Unie centraal. Daarbij horen vragen als: wat is Limburg? Wie is de Limburger? Wat voor ontwikkelingen vinden in deze provincie plaats? En wat is de positie van Limburg in een Europese context?"
Online en offline museum
Die vragen probeert het museum op verschillende plekken te beantwoorden: niet alleen in het gebouw in Venlo, maar ook op locaties in de hele provincie én in het online museum. Voor het Limburgs Museum is dat een manier om zoveel mogelijk mensen te bereiken, ook als die niet fysiek naar het museum kunnen of willen komen.
Exclusieve content
Toch wil dat niet zeggen dat je op alle locaties hetzelfde vindt. Integendeel: de kunst zit ‘m juist in de exclusieve content per plek, legt Mennings uit. "Op die manier worden het locaties die je los van elkaar wilt bezoeken, maar die ook promotie vormen voor een bezoek aan de andere locaties."
Het online museum is een bezoek waard, benadrukt de directeur. "Het is geen traditionele bezoekerswebsite, integendeel: het is een interactief multimediaal verhalenplatform, dat bol staat van verhalen. Het idee hebben we getest tijdens de coronacrisis. We hadden een tentoonstelling georganiseerd, maar door de sluiting zou geen bezoeker die ooit te zien krijgen. Daarom maakten we een 360 graden-opname. We trokken er 28.000 unieke bezoekers mee. Onze strategie was getest en geslaagd. Hier gaan we mee door, besloten we."
''Digitaal en fysiek museumbezoek groeien steeds meer naar elkaar toe en vullen elkaar steeds meer aan.''
Participatie en samenwerking
Steeds meer musea staan in nauwe verbinding met hun bezoekers: ze zijn benieuwd naar hun ervaringen en vragen ze bij te dragen aan de collectie en programmering. Online komt die participatie nog te weinig tot stand, vindt Mennings. "Wij hopen een estafette van verhalen te veroorzaken: we vragen burgers en organisaties hun verhalen te delen, waarna zij hopelijk zo enthousiast worden dat ze een ander aansteken."
Dat doet het Limburgs Museum niet alleen. "Samen met meer dan zestig partners brengen we de verhalen van Limburg samen, zowel uit het verleden als het heden. We willen een linked open data (Opent een externe link)-structuur creëren, waarin alle organisaties hun content kunnen uploaden. In de toekomst willen we ook een customer data-platform bouwen, waarmee we de feed van elke bezoeker kunnen personaliseren, zonder dat die in zijn eigen bubbel terechtkomt."
"Ons Limburgs Museum past in onze zoektocht naar impact."
Het vinden van verhalen
Limburgers bewegen om hun verhalen te delen blijkt nog een uitdaging. "We krijgen op dit moment nog druppelsgewijs verhalen binnen, maar wat we ontvangen, blijkt heel waardevol. Dit past in onze zoektocht naar impact: het gaat niet altijd om kwantiteit, maar ook om kwaliteit. Daarnaast proberen we om de online participatiedrempel te verlagen."
Een oplossing kan zijn om te zijn op de plek waar verhalen loskomen. Deze zomer wordt bijvoorbeeld een serie voorstellingen gespeeld over het hoogwater dat in 1993 Limburg overspoelde. Grote kans dat daar indrukwekkende herinneringen van burgers over die gebeurtenis loskomen. Het museum buigt zich over de vraag hoe die verhalen opgehaald kunnen worden en daarmee duurzaam onderdeel kunnen worden van het Limburgs geheugen.
Dit is pas het begin
Voor Mennings is dit pas het begin van het experiment. "Wie weet welke nieuwe vormen we nog kunnen toevoegen en welke doelgroepen we nog kunnen bereiken, ook over de provinciegrenzen. In de pilot richten we ons vooral op cultuurliefhebbers en maatschappelijk betrokkenen uit de omgeving, maar dat mag nog breder. Ons Limburgs Museum heeft onze volle aandacht: we blijven continu doorontwikkelen."
Benieuwd welke doelgroepen jij zou kunnen bereiken met digitaal aanbod? Het publiek van de toekomst aan het woord.
Mennings ziet Ons Limburgs Museum als een pilot voor de rest van de culturele sector. "Hoe mooi zou het zijn als we een online Nationaal Historisch Museum zouden hebben? Ook kunnen we nog meer culturele instellingen, zoals de podiumkunsten, aan dit podium verbinden. En we onderzoeken de samenwerking met Duitse, Belgische en Luxemburgse partners, om mogelijk EU-regionaal op te schalen. In Nederland lopen we voorop in de wereld van de digitale transformatie; daar mogen we de rest van de wereld best iets van laten leren."
Word digitaal leider binnen jouw organisatie
Leiderschap is cruciaal in digitale leiderschap, Bert Mennings volgde daarvoor ons programma in DEN Academie. Hierbij leer je hoe je zelf als directeur of manager jouw organisatie en team kan motiveren om digitale kansen te benutten.