Nieuw onderzoek: het potentieel van online cultuur
De wereld wordt steeds digitaler. Dat is al jaren zo en die ontwikkeling zal alleen maar verder doorzetten. Ook in het culturele domein zien we steeds meer vormen van digitale en online cultuur. Maar wat zijn nu daadwerkelijk de wensen van het publiek als het gaat om cultuurbeleving? En hoe kunnen culturele organisaties hierop inspelen? DEN onderzocht het samen met Motivaction.
Digitale innovaties hebben de cultuursector ingrijpend veranderd. Toch staat dat in vergelijking met andere domeinen nog in de kinderschoenen. Printmedia krimpen hard, we vergaderen online en bij de meeste banken moet je moeite doen om een fysiek filiaal te vinden. Maar hoewel vrijwel alle kunstwerken ook online te bekijken zijn, blijven de bezoekcijfers in (de meeste) fysieke musea hoog en bekijken we een concert of theatervoorstelling toch vooral in de zaal.
Cultuurpubliek aan het woord
Maar de potentie voor online cultuur is groot. Het digitale domein biedt nieuwe kansen om publiek te bereiken en te betrekken. En alleen al op het gebied van toegankelijkheid, duurzaamheid en gemak zien steeds meer mensen de voordelen van cultuur online beleven. Om na te gaan wat het cultuurpubliek anno 2024 wil en verwacht, organiseerde DEN in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction een grootschalige studie naar de wensen van het Nederlandse cultuurpubliek.
Dat leverde negen essentiële inzichten op voor cultuurprofessionals die komend jaar aan de slag willen met een digitale strategie. Zo ontdekten we onder meer:
- dat online cultuur niet concurreert met de fysieke cultuur, maar met een hele andere uitdaging;
- dat er in twee belangrijke fasen van de publieksreis nu vaak digitale cultuurcontent ontbreekt;
- hoe je een diepere connectie kunt opbouwen met je publiek en kunt aansluiten op hun digitale gewoontes.
Download het onderzoeksrapport
Werk je voor een culturele organisatie en ben je op zoek naar manieren om een groter en nieuw publiek te bereiken? Wil je diepere betrokkenheid met bezoekers te creëren? Of ben je nieuwe digitale businessmodellen aan het verkennen? Download dan het onderzoeksrapport 'Inzichten en visitor journey online cultuur.'
Motivaction deed onderzoek onder Nederlands publiek in opdracht van DEN. Naast dit kwantitatieve onderzoek volgen komend jaar de uitkomsten van ons kwalitatieve onderzoek (e-safari + diepte-interviews).