Laura in een bespreking op het DEN kantoor, door Nadine Stijns

Maak kennis met Laura de Vos

DEN bestaat 25 jaar. En in het kader van ons jubileum laten we je graag kennismaken met de mensen uit onze organisatie. Bijvoorbeeld Laura de Vos, een van onze adviseurs. Zij houdt zich bezig met het onderwerp digitale strategie. Maar dat is zo'n grote term, verhoud je daar maar eens toe. En dat is exact waar zij organisaties bij ondersteunt. Bijvoorbeeld met een onlangs ontwikkelde e-learning.

5 min.

Ha Laura! Waar werk je op dit moment aan?

Ik geef veel workshops over het ontwikkelen van een digitale strategie bij culturele instellingen. Ook werk ik aan de doorontwikkeling van tools hiervoor, zoals een stappenplan en invuloefening voor richtlijnen van een digitale strategie. Daarnaast ontwikkel ik met collega’s een e-learning programma. Organisaties kunnen daarmee zelfstandig online aan de slag gaan, op hun eigen tempo. De e-learning bevat theorievideo’s, opdrachten en best practices van andere culturele organisaties.

Wat vertel je op een buurtbarbecue over je rol als adviseur bij DEN?

Dat ik culturele organisaties ondersteun in het anders-denken over technologie. Ik denk graag mee over hoe technologie van waarde kan zijn voor het toekomstbestendig maken van culturele organisaties. Ook ontwikkel ik praktische hulpmiddelen voor culturele organisaties waarmee ze aan de slag kunnen. Denk aan de Digitale Transformatie Scan, of in-company-workshops om met medewerkers van verschillende expertises een digitale strategie te ontwikkelen. Niet te hoog-over, zodat organisaties echt op weg geholpen worden.

Wat houdt ‘digitale strategie’ precies in?

Digitale strategie is zo’n grote term: verhoud je daar maar eens toe. Allereerst draait het om het ontwikkelen van een digitale visie en ambitie: waar wil je digitaal staan over een paar jaar? Wat heb je op digitaal gebied nodig om in te spelen op het publiek van de toekomst? Dat kunnen softwaresystemen zijn, maar ook nieuwe vaardigheden van medewerkers, of nieuwe hybride presentatievormen. Vervolgens kun je intern een plan uitdenken over hoe je naar die stip op de horizon toewerkt.

Laura de Vos

Denk eerst zo groot mogelijk en werk vanuit daar terug naar het heden.

Laura de Vos

Wat heb je voor DEN gedaan?

Ik begon ooit aan de dansacademie in Tilburg en werkte als moderne uitvoerende danseres. Mijn danscarrière ging heel snel heel hard. Dat was leuk, maar ook eenzaam en heel hard werken. Tegelijkertijd deed ik een master in de kunsten. Dat lag me wel: verder nadenken over dingen. Op mijn 23e ben ik gestopt met professioneel dansen.

Na een studie bedrijfskunde ben ik in het softwarebedrijf van mijn vader gerold. Aan de keukentafel werd altijd al veel gepraat over technologie. Ik specialiseerde me in het begeleiden van verandering voor de mensen die met nieuwe software moeten gaan werken. Voor DEN werkte ik bij een Microsoft partner. Daarnaast was ik zakelijk leider voor een choreografe, waardoor mijn kunsthart weer wat harder begon te kloppen. Ik merkte dat mijn passie ligt op het snijvlak van kunst en technologie. DEN combineert die twee perfect.

Wat was het eerste project waar je mee aan de slag ging bij DEN?

Toen ik hier in 2023 begon, mocht ik gelijk een groot project uitvoeren: het proeftuinentraject. Met consultancybureau TwynstraGudde keken we met verschillende organisaties naar de behoeftes van organisaties en hoe we ze het beste kunnen begeleiden. Daar zijn twee nieuwe workshops uit gekomen.

Na de incompany digitale strategie bij Schoenenkwartier

Wat maakt DEN als organisatie uniek?

DEN is uniek omdat we op één thema een speciale rol innemen om de culturele sector vooruit te helpen. Wij zien digitale transformatie als kans. Ik kom van commerciële organisaties, die niet altijd rekening houden met hun consument. Commerciële bedrijven lopen voorop in innovatie, maar gaan vaak voorbij aan publieke waarden.

Doordat de cultuursector met een kritische en creatieve manier naar technologie kijkt, houdt zij vast aan de eigen normen en waarden. Neem bijvoorbeeld het Public Spaces-manifest: dat kijkt met een menselijke maatstaf naar technologie. Tegelijkertijd denk ik dat de cultuursector wat meer een open mindset mag hebben over de kansen van technologie.

Wat maakt het voor jou aantrekkelijk om bij DEN te werken?

Er is nog zoveel te doen en zoveel om me in verder te ontwikkelen. Zo ga ik binnenkort bijscholing doen voor verandermanagement: hoe neem je een organisatie mee in verandering? Ik heb de expertise al, maar ga me verdiepen in nieuwe theorieën die de afgelopen tijd zijn ontwikkeld.

Welke zorgen en kansen heeft DEN volgens jou, nu en in de toekomst?

De wereld verandert continu, en technologie en de maatschappij ook. Daar moeten we ons toe zien te verhouden. Hoe bewegen we als bovensectorale organisatie mee, hoe kunnen we impact maken voor de sector? We zijn continu actief bezig om bijtijds te blijven.

Heb je tot slot nog een praktische tip voor culturele instellingen die aan de slag willen met het plotten van een digitale strategie?

Start bij: waar sta je nu en waar zou je naartoe willen? Wat is je digitale volwassenheid, wat zijn je kansen en risico’s? En waar zou je over vier jaar graag willen staan? Ga daar eens rustig over nadenken. Denk eerst zo groot mogelijk en werk vanuit daar terug naar het heden. Waar kan je al mee starten? Misschien vraagt dat ook om uit je eigen comfortzone te stappen. En mocht je er niet uitkomen: bel of mail ons gewoon.

Deel dit artikel

Ontdek de laatste digitale trends in de cultuur sector

Ontvang iedere maand onze nieuwsbrief met tips, kennis en inspiratie over de digitale transformatie in cultuur.