Sinds maart '24 in dienst: Helen Goossens
DEN bestaat 25 jaar. En in het kader van ons jubileum laten we je graag kennismaken met de mensen uit onze organisatie. Bijvoorbeeld Helen Goossens, een van onze adviseurs. Sinds maart dit jaar zet zij zich onder meer in voor interne procesoptimalisatie en goed opdrachtgeverschap. Haar streven? De drempel voor digitale ontwikkelingen binnen culturele organisaties zoveel mogelijk verlagen.
Ha Helen! Sinds wanneer werk je bij DEN, en wat heb je daarvoor gedaan?
Ik werk per 1 maart dit jaar bij DEN. Daarvoor werkte ik bij een digital agency als projectleider. Mijn achtergrond is in (documentaire)film, zo werkte ik enkele jaren als producer bij de VPRO.
Hoe verliep de onboarding bij DEN?
Toen ik vanuit de commerciële sector bij DEN begon, ervaarde ik best een cultuurshock. Je krijgt hier de ruimte om over dingen na te denken, sterker nog, dat is echt deel van onze opdracht. Terwijl ik eerder alleen maar in een constante staat van gáán stond, ligt hier de focus op wijsheid in processen en oplossingen voor de hele sector. Hoe kunnen we met de middelen die we hebben zo breed mogelijk effectief zijn, een heel andere uitdaging om mee aan de slag te zijn. Het was even wennen, maar het voelt superfijn.
Wat vertel je kennissen over DEN?
Laatst heb ik DEN gepitcht aan mijn buurman tijdens een VvE-vergadering. DEN is een kennisinstituut en aanjager van digitale transformatie. Met verschillende programma’s helpen we organisaties in de cultuursector om zichzelf goed te organiseren. Dat begint met bewustwording over het belang van een digitale strategie. Als je nu nog niet nadenkt over digitale innovatie, dan gaat dat problemen opleveren in de toekomst. DEN helpt hierbij met workshops, online kennisdeling en praktische tips: waar kan ik beginnen en hoe kan ik dingen beter gaan doen?
Laten we het niet nodeloos groter en ingewikkelder maken dan het werkelijk is. Je kunt klein beginnen, juist digitaal. Hoe groot of klein je organisatie ook is.
Wat is je rol bij DEN?
Ik werk als adviseur op dit moment aan drie onderwerpen. Ten eerste ben ik een jaarlijks terugkerend praktijkgericht programma aan het opzetten: Digitale Daadkracht. De eerste editie heeft als thema ‘Bouwen aan Online Succes’.
Verder houd ik me bezig met interne procesinnovatie voor culturele organisaties. Hoe kan je dat beter aanpakken waardoor je meer slagkracht hebt? Wat brengt een innovatief werkproces jouw organisatie en wat houdt dit voor jou in? Met fijnere werkprocessen kunnen mensen meer tijd besteden aan de interessante taken van hun werk.
Tot slot buig ik me over goed opdrachtgeverschap van culturele organisaties richting leveranciers van digitale producten. Als je een ontwerpbureau vraagt om een nieuwe app of systeem te ontwikkelen: wat vraag je dan uit? En hoe zorg je dan voor realistisch verwachtingsmanagement met gestroomlijnde communicatie?
Hoe zou je jezelf als collega omschrijven?
Ik hoop dat ik een prettige collega ben, een sfeermaker met een brede interesse waardoor ik altijd kan meedenken. Ik geloof heel erg in een open werksfeer waarin mensen het ook kunnen aangeven als het even niet lukt.
Wat maakt DEN als organisatie uniek?
DEN is een safe space waarin culturele instellingen ervaringen kunnen delen en kunnen leren om verder te komen. Er werken bevlogen mensen die je verder willen helpen – zonder winstoogmerk, maar omdat we het belangrijk vinden. Ik hoop dat organisaties dat ook zo ervaren. Daarnaast is DEN van oudsher een kennisinstituut, maar geloven we niet in vuistdikke rapporten. Nu voert de boventoon: wat kunnen we teruggeven aan de sector? Ik denk dat dat heel goed is.
Welke zorgen en kansen heeft DEN volgens jou, nu en in de toekomst?
Nog te veel mensen ervaren een angst voor alles wat met digitale technologie te maken heeft. Ze denken dat het groot en ingewikkeld is waardoor er een bevries-reactie kan ontstaan. Dan maak je het nodeloos groter en ingewikkelder dan het werkelijk is. Je kunt klein beginnen, juist digitaal. Hoe groot of klein je organisatie ook is. Er ligt een kans voor DEN om hierin te ondersteunen, door die initiële angst weg te nemen.
Welke persoonlijke impact hoop je te kunnen maken bij DEN?
Ik hoop het projectmatige werken steeds verder uit te werken, waarmee we onze eigen interne processen verbeteren. Mijn stelregel is: “alles wat onnodig complex is, moeten we niet doen”. Innovatief en daarmee wendbaar werken is ook durven zeggen: dit doen we niet of dit bewaren we niet. Verder hoop ik een verbindende rol te hebben om samen supertoffe dingen te bereiken.