Sinds maart '24 in dienst: Helen Goossens
DEN bestaat 25 jaar. En in het kader van ons jubileum laten we je graag kennismaken met de mensen uit onze organisatie. Bijvoorbeeld Helen Goossens, een van onze adviseurs. Sinds maart dit jaar zet zij zich onder meer in voor het Digitale Daadkracht leerprogramma. Haar streven? De drempel voor digitale ontwikkelingen binnen culturele organisaties zoveel mogelijk verlagen. Grote veranderingen beginnen klein, juist digitaal.
Ha Helen! Sinds wanneer werk je bij DEN, en wat heb je daarvoor gedaan?
Ik werk per 1 maart dit jaar bij DEN. Daarvoor werkte ik bij digital design agency Fabrique als projectleider. Mijn achtergrond is in (documentaire)film, zo werkte ik ook als producer bij de VPRO.
Hoe verliep de onboarding bij DEN?
Toen ik vanuit de commerciële sector bij DEN begon, ervaarde ik best een cultuurshock. Je wordt hier echt uitgedaagd over dingen na te denken in een brede sociaal maatschappelijke context, sterker nog, dat is echt deel van onze opdracht. Terwijl ik eerder vooral in een constante staat van gáán stond voor projecten, ligt hier de focus op wijsheid in processen en oplossingen voor de hele sector. Hoe kunnen we met de middelen die we hebben zo breed mogelijk effectief zijn, een heel andere uitdaging om mee aan de slag te zijn. Dat was even wennen, maar past me ontzettend goed.
Laten we het niet nodeloos groter en ingewikkelder maken dan het werkelijk is. Je kunt klein beginnen, juist digitaal. Hoe groot of klein je organisatie ook is.
Wat is je rol bij DEN?
Ik werk als adviseur op dit moment aan drie onderwerpen. Ten eerste zit ik middenin een jaarlijks terugkerend praktijkgericht programma dat we hebben opgezet bij DEN: Digitale Daadkracht. De eerste editie heeft als thema ‘Bouwen aan Online Succes’. We bieden workshops, online coaching en kennisondersteuning aan 14 culturele organisaties. Zij werken tot juni 2025 elk aan een eigen project binnen het gezamenlijke thema. De organisaties en projecten zijn divers, maar we zien dat er ook heel veel overlap zit in de uitdagingen die ze tegenkomen. Het is heel inspirerend om met de organisaties te werken en te zien hoe we ze verder kunnen helpen.
Verder houd ik me bezig met interne procesinnovatie voor culturele organisaties. Dat klinkt als een ingewikkeld en weinig prikkelend thema, maar is juist een cruciaal deel van de keten om digitale transformatie in je organisatie te integreren. Dan moet je ook naar binnen kijken. Hoe kan je interne processen beter aanpakken waardoor je meer slagkracht hebt? Wat brengt een innovatief werkproces jouw organisatie en wat houdt dit voor jou in? Met fijnere werkprocessen kunnen organisaties meer tijd besteden aan de interessante taken van hun werk.
Ook bekijk ik vanuit mijn achtergrond naar de taak die je als organisatie hebt in het leiden van digitale projecten. Hoe ben je een goede opdrachtgever voor een leverancier waardoor je het meeste uit jouw project en budget kan halen? Wat vraag je uit, hoe ga je zo’n samenwerking aan. En hoe zorg je dan voor realistisch verwachtingsmanagement met gestroomlijnde communicatie?
Hoe zou je jezelf als collega omschrijven?
Ik hoop dat ik een prettige collega ben, een sfeermaker met een brede interesse waardoor ik altijd kan meedenken. Ik geloof heel erg in een open werksfeer waarin mensen het ook kunnen aangeven als het even niet lukt.
Wat maakt DEN als organisatie uniek?
DEN is een safe space waarin culturele instellingen ervaringen kunnen delen en kunnen leren om verder te komen. Er werken bevlogen mensen die je verder willen helpen – zonder winstoogmerk, maar omdat we het belangrijk vinden. Ik hoop dat organisaties dat ook zo ervaren. Daarnaast is DEN van oudsher een kennisinstituut, maar geloven we niet in vuistdikke rapporten. Nu voert de boventoon: wat kunnen we teruggeven aan de sector? Ik denk dat dat heel goed is.
Welke zorgen en kansen heeft DEN volgens jou, nu en in de toekomst?
Binnen organisaties zijn er nog te veel mensen die een angst ervaren voor veel wat met digitale technologie te maken heeft, we horen dit ook terug uit de sector. Ze denken dat het groot en ingewikkeld is of dat het teveel een negatief effect zal hebben op waar ze als organisatie écht voor zijn, waardoor er een bevries-reactie kan ontstaan. Of alles digitaal als de vijand ervaren. Dan maak je het nodeloos groter en ingewikkelder dan het werkelijk is. Je kunt klein beginnen, juist digitaal. Hoe groot of klein je organisatie ook is.
Er ligt een kans voor DEN om hierin te ondersteunen, door die initiële angst weg te nemen. We zijn er echt niet op uit via digitaal de pracht en kracht van de culturele sector te bezoedelen, we willen de sector juist sterker en mooier maken en geloven dat er ontzettend veel kansen liggen dit via digitaal te doen. Zo zie ik mijn rol bij DEN in ieder geval: als een gids voor organisaties om zich verder te ontwikkelen, toekomstgericht en alleen maar sterker te worden in waar ze al in uitblinken.