Games en kunst? Wat kan cultuur leren van de gamebeleving
Na een lange dag, stressvolle week of zware maand kan cultuur een lichtpunt zijn. Het haalt je even uit de werkelijkheid, laat je meevaren naar een andere wereld en geeft nieuwe perspectieven. Games doen dit ook en gaan daar misschien nog wel verder in. De nieuwste games floreren in interactie, immersie en samenspel. VR, AR en andere technieken zijn hier al volledig in geïntegreerd. Wat kunnen culturele organisaties daarvan leren voor de beleving van hun aanbod? Gameontwikkelaar Matt Radford slaat de brug.
De rol van beleving in kunst
Een van de meest effectieve manieren om mensen te doordringen van een boodschap, is ze het zelf te laten ervaren. Dat is wat een beleving biedt. Het zorgt ervoor dat je je kunt verplaatsen in een verhaal en daarmee in de ander. Of het dan gaat over de watersnoodramp van ’53, de gevolgen van klimaatverandering of de vreugde van spel en vermaak.
Culturele organisaties hebben de taak en missie om al die verschillende verhalen voor het voetlicht te brengen. Door te zorgen dat een verhaal een beleving wordt, vergroten ze impact ervan. Hoe immersiever de beleving, hoe beter bezoekers zich kunnen inleven in de ervaring. Digitaal is een krachtig middel dat daarbij kan helpen.
Wat is een ‘immersive experience’?
Immersive betekent onderdompelen. Een immersieve beleving sleept het publiek of de bezoeker mee in een nieuwe wereld. Vaak wordt hiervoor gebruikgemaakt van verschillende digitale technologieën, bijvoorbeeld virtual, augmented en mixed reality. Door op deze manier verschillende zintuigen te prikkelen, waant de bezoeker zich onderdeel van de beleving.
''Integreer nieuwe technologieën als AR, VR en meer. Omarm ze en gebruik ze om je beleving te verrijken.''
Waarom digitaal?
Matt is groot voorstander van het implementeren van digitale technologieën. Waarom? Vraag je je misschien af. En dan zit je al op de juiste weg, vindt Matt: “Mensen die de waarom-vraag stellen, zijn de slimste mensen.” Door continu te bevragen wat je doet en waarom je dat doet, maak je verandering onderdeel van je identiteit en bewaar je die identiteit.
Het antwoord op de waarom van digitaal is simpel, zegt Matt:
- Nieuwe technologieën maken kunst en cultuur toegankelijk; het kan ook helpen om ingewikkelde onderwerpen begrijpelijker te maken
- Nieuwe technologieën vervangen (bijna) nooit oude media: ze verrijken het aanbod
- Technologieën bouwen steeds voort op de ontwikkelingen die eraan voorafgingen, het is dus geen verloren tijd om je bezig te houden met digitale ontwikkeling
- Digitaal kan je nog meer zintuigen prikkelen, dit maakt verhalen en belevingen rijker
Investeren in verrijking
Matts eerste tip is om na te gaan waar de grootste verrijking zit voor jouw publiek. Investeren in een beleving, is investeren in je doelgroep. Wat willen ze? Wat verwachten ze? En wat kan jij daarin betekenen?
Als je het antwoord op die vragen hebt, kun je over tot actie. Daarbij is samenwerking belangrijk, technische experts weten beter wat er mogelijk is en kunnen je laten zien hoe jouw verhaal digitaal tot leven komt. Zoek je een samenwerkingspartner op technisch of financieel vlak en zorg dat je deze drie punten helder hebt, zegt Matt:
- Wie is je doelgroep? En waarom is dit ook een relevante doelgroep voor je samenwerkingspartner?
- Waarom wil je dit doen? Wat is je missie, je visie voor dit project?
- Wat breng je zelf mee? Waarom is de samenwerking voor beide partijen waardevol?
Je beleving verrijken is je publiek centraal stellen. Cinekid en EenVandaag doen dit al. Hoe? Dat lees je in dit artikel.
Matt Radford (Opent een externe link) is een filmmaker en gameontwikkelaar van o.a. The Last of Us. Hij heeft gewerkt bij Epic Games waar Fortnite en veel andere games werden gecreëerd. Hij heeft ervaring met AR, VR en VFX (= Visual Effects). Juni 2023 sprak hij op de DEN Conferentie.