Een duurzame website. Waarom en hoe doe je dat?

Wist je dat een website ook CO2 uitstoot? En hoe meer paginabezoekers, hoe meer uitstoot. Vera Born van Impact Makers/We Are Warming Up verkleinde de ecologische voetafdruk van hun website en deelt tips die jij kunt inzetten voor een duurzame website.

5 min. lezen

Voordat we overgaan op de praktische tips, stelt DEN nog 2 belangrijke vragen aan groene IT deskundige Julia Krauwer van ABN Amro. Wat veroorzaakt vervuiling en waarom moeten we er iets mee?

Waar komt deze vervuiling vandaan?

Het internet bevindt zich volledig in de cloud. Om deze cloud voor iedereen en altijd beschikbaar te maken, staan er overal in de wereld datacenters die ontzettend veel elektriciteit verbruiken. Daarnaast wordt er bij het bouwen van deze apparatuur ook nog eens gebruik gemaakt van schaarse grondstoffen, die amper gerecycled (kunnen) worden. Kortom: alles wat opgeslagen wordt op het internet draagt bij aan de CO2-uitstoot. 

Een rekenvoorbeeld: als een website die 0.5 gram CO2 uitstoot per paginaweergave maandelijks 10.000 bezoekers trekt, stoot deze al gauw 60 kilo CO2 uit als deze bezoekers meerdere pagina's bekijken. Dat staat gelijk aan 270 kilometer autorijden. De duurzaamheid van je website kan deze impact verlagen.

Waarom is bewustwording zo belangrijk?

Van het kijken van een film op Netflix tot het luisteren van een album op Spotify, onbewust maken wij gebruik van de cloud en zo ook van deze datacenters. Het internet is nu groter dan ooit en dat zal alleen maar blijven groeien. Zo komen er dagelijks nieuwe digitale diensten uit op het internet. 

Denk maar bijvoorbeeld aan ChatGPT, die binnen de kortste keren al miljoenen gebruikers had. Om ervoor te zorgen dat hun website het grote aantal bezoekers aan kan moeten zij meer servers inschakelen. En om deze servers werkende te houden zijn er meer datacenters nodig. 

Wist je dat datacenters duurzamer zijn dan losse opslag? Datacenters benutten vaak groene energie en restwarmte. Zij betrekken hun energie uit zonne-, wind- en waterkracht. Hiermee reduceren ze de CO2-uitstoot ten opzichte van bijvoorbeeld individuele dataopslaglocaties.

Hoe maak ik een duurzame website?

Om erachter te komen hoe je jouw website kunt verduurzamen moet je natuurlijk eerst weten hoe het ervoor staat met jouw ecologische voetafdruk. Hoe duurzaam is jouw website nu? Met een CO2-calculator (Opent een externe link) kun je uitrekenen hoe jouw website scoort op duurzaamheid in vergelijking met andere geteste sites. Ook We Are Warming Up gebruikte dit als startpunt. 

Volgens Website Carbon Calculator is den.nl 75% schoner dan pagina’s die zijn getest. Doe jij het nog beter?

92% vuiler dan gemiddeld

Als organisatie die kunst en klimaat bij elkaar brengt vond We Are Warming Up het belangrijk om ook hun eigen digitale voetafdruk te meten. Toen uit de CO2-calculater bleek dat zij 92% vuiler zijn dan de gemiddelde website, wisten ze dat ze iets moesten doen. 

Helaas geeft de CO2-calculator niet aan wáár het grootste verbruik op jouw website plaatsvindt. Daarom voerde We Are Warming Up een eigen analyse uit op hun website. Uit deze analyse bleek vooral dat opgeslagen data en beeldmaterialen, zoals video’s en foto’s, voor het grootste verbruik zorgden. Iets wat voor veel andere websites ook geldt en eigenlijk heel makkelijk is om te verbeteren!

Kleine veranderingen, grote impact

Binnen de cultuursector is beeldmateriaal een belangrijk onderdeel van de website. Je beeldmateriaal offline halen is daarom geen optie. Maar je kunt wel verduurzamen. Hier is wat We Are Warming Up heeft gedaan:

  1. Aan de schoonmaak

    Alle data die niet meer nodig is, heeft We Are Warming Up van hun netwerk verwijderd. Denk hierbij aan webpagina’s die niet online staan volledig verwijderen, mailboxen opruimen en ongebruikte afbeeldingen van de cloud verwijderen.

  2. Verklein je datagebruik

    Elke afbeelding heeft een specifieke grootte in geheugen, genaamd megabits. Door het aantal megabytes (MB) per afbeelding te verlagen, zorg je ervoor dat deze minder ruimte op de Cloud in beslag neemt. We Are Warming Up heeft ervoor gekozen om enkel afbeeldingen met een maximale grootte van 1 MB op hun website te plaatsen. En ze gaan zelfs nog een stapje verder: bezoekers kunnen ervoor kiezen om afbeeldingen vervaagd te zien om hun voetafdruk verder te verkleinen.

  3. Kies voor groene hosting

    Voor een duurzame website hosting is het raadzaam om een webhost te selecteren die hernieuwbare energiebronnen benut om hun servers en datacenters te voeden. Op deze manier kun je de koolstofvoetafdruk van jouw website hosting aanzienlijk verlagen. Daarnaast kun je ook rekening houden met webhosts die beschikken over energie-efficiënte koeltechnieken en CO2-compensatieregelingen.

Het eindresultaat? Door de aanpassingen is de website van We Are Warming Up nu 87% schoner dan de gemiddelde website. Een heel mooi resultaat! Wil je je nog verder laten inspireren, kijk dan eens bij We Are Warming Up (Opent een externe link) en ontdek wat er nog meer mogelijk is om jouw website te verduurzamen.

Aan de slag met je website? Denk ook aan digitale toegankelijkheid.

Naast duurzaamheid is ook digitale toegankelijkheid een belangrijk thema als je werkt aan je website. Zijn je pagina's contrastrijk genoeg? Is het lettertype leesbaar? Bevatten afbeeldingen een alt-tekst? Welke taal gebruik ik? Deze vragen stel je als je jouw website digitaal toegankelijk maakt. Wist je dat zeker 2 miljoen mensen in Nederland hier behoefte aan hebben? 

Deel dit artikel

Ontdek de laatste digitale trends in de cultuur sector

Ontvang iedere maand onze nieuwsbrief met tips, kennis en inspiratie over de digitale transformatie in cultuur.