Digitale innovatie houdt ABBA relevant

ABBA is nog altijd ongekend populair. En dat komt niet alleen door de herkenbare deuntjes, rake teksten en bijzondere kostuums. ABBA blijft vernieuwen, dat is geen geheim. Van musical tot speelfilms en nu zelfs een digitaal concert. Innoveren en aansluiten bij het publiek zijn de sleutel tot eindeloos succes. Zo doe je dat!

4 min. lezen

Een nieuw album en een digitaal concert. Dat is ABBA Voyage in een notendop. Vooral het concert houdt de gemoederen flink bezig: avatars van de ABBA-leden uit hun glorietijd vervangen de live aanwezigheid van de leden op het podium.

Hoe werkt het?

Via motion capture zijn de bewegingen van Anni-Frid, Aghneta, Björn en Benny omgezet naar hun digitale evenbeelden. Deze werden op een onzichtbaar scherm geprojecteerd. Hiermee konden ze in vijf weken de show opnemen die inmiddels al vijf maanden avond na avond te bezoeken is. De techniek is zo geavanceerd dat elk punt op het lichaam wordt meegenomen. Voor de ABBA-show werden zelfs bewegingen in het gezicht opgenomen. Zo zijn de bandleden opnieuw tot leven gewekt zoals ze er veertig jaar geleden uitzagen.

Om de avatars zo realistisch mogelijk te maken werd een gigantische collectie aan ouden opnamen en beeldmateriaal gebruikt. Het publiek ziet geen doorzichtige hologrammen, maar levensechte figuren.

Bekijk de trailer van de ABBA Voyage show

Ook dichterbij huis werd geëxperimenteerd met de artistieke laag van online aanbod, bij NDT gaf een danser een nieuw perspectief op de voorstelling.

Digitaal maakt het onmogelijke mogelijk

Door hun show op deze manier in te steken, weet ABBA nieuw en bestaand publiek opnieuw te bereiken. De kaartverkoop loopt storm en ook de recensies zijn lovend. De innovatie wekt interesse en maakt het onmogelijke mogelijk. ABBA zou vandaag de dag nooit meer zo kunnen optreden als in 1979. Digitaal kan dat wel. Zo creëerden ze een beleving die niet te evenaren is en trekken ze publiek en geld weer naar zichzelf toe. Ondanks dat het digitaal is, kom je dichterbij de originele ABBA dan wanneer je een coverband zou bezoeken.

De show brengt oudere generaties even terug in de tijd en opent nieuwe deuren voor jong publiek. Het is innovatief en vernieuwend, het prikkelt en polariseert. Dat maakt het nieuwswaardig en onderwerp van gesprek. Kan een digitaal concert hetzelfde oproepen als een fysieke beleving? De reacties en recensies liegen er niet om: ja.

“Tuurlijk is ABBA's virtuele concertreeks nep, maar je eraan overgeven gaat met het grootste gemak”

Recensie in de Volkskrant

Een liveband en achtergrondkoor versterken de muziek, er zijn outfitwissels en de decors wisselen bij ieder nummer. Er is zelfs ruimte interactie, zo houden de zogenoemde ‘Abbatars’ een praatje met het publiek. Hiermee doet de show niet onder voor live-concerten van moderne artiesten als Dua Lipa, Justin Bieber of Taylor Swift.

Digitaal met een kleiner budget

Weinig culturele instellingen hebben het budget om complete arena’s te bouwen. Toch valt er veel te leren van een digitale beleving als die van ABBA.

  • Een goed digitaal product kun je eindeloos blijven inzetten. Digitaal aanbod raakt niet uitgeput. Juist door te investeren in kwaliteit en aanbod dat aansluit bij een groot nieuw publiek kun je het keer op keer opnieuw uitverkopen. Geen enkele artiest kan week na week iedere dag meerdere keren optreden. Digitaal kan dat wel.
  • Digitaal aanbod biedt kansen voor vernieuwende artistieke uitingen. Innovatie betekent grenzen verleggen. Digitaal daagt je uit om nieuwe mogelijkheden te verkennen van projectie tot interactie en perspectief. ABBA toont lef met de hybride combinatie van een digitale hoofdact, ondersteund door een liveband.

Op zoek naar meer inspiratie?

Deel dit artikel

Ontdek de laatste digitale trends in de cultuur sector!

Ontvang iedere maand tips, kennis en inspiratie over de digitale transformatie in cultuur.