Digital storytelling: Wat is het en hoe doe je het?
Storytelling is een hippe term voor iets dat je al je hele leven kent: verhalen vertellen. De oude Grieken deden het, de gebroeders Grimm deden het en tegenwoordig doen copywriters en marketeers het ook. Waarom is storytelling zo’n krachtig middel en hoe zet je het in als culturele organisatie? DEN helpt je op weg én geeft je de gouden tip.
Waarom storytelling werkt
Bal. Ruit. Buurman. Drie woorden die in principe niets met elkaar te maken hebben. Toch is de kans groot dat zich in je hoofd nu een verhaal afspeelt. Je hoort het glas rinkelen en ziet kinderen wegrennen terwijl een rood aangelopen buurman de voordeur uitstormt. Hoe kan dat?
Dat doen je hersenen automatisch. Wij zijn geprogrammeerd om in verhalen te denken. Om de continue informatiestroom die we te verwerken krijgen een beetje overzichtelijk te houden is ons brein continu op zoek naar oorzakelijke verbanden. Daar kun je als culturele organisatie je voordeel mee doen. Verwerk informatie in verhaalvorm en onze verhalende geest gaat er automatisch vanuit dat die informatie belangrijk is.
Hoe doe je dat?
Het goede nieuws is: iedere organisatie heeft een uniek verhaal. Dat kan zitten in de manier waarop jullie zijn opgericht, jullie geschiedenis, activiteiten, doelstellingen of jullie publiek. De kunst is om dit goed te verwoorden. Daarvoor kijk je af bij de beste verhalenvertellers allertijden: de oude Grieken.
Wie ben je? Waar sta je voor? Lees onze tips voor het schrijven van je oerverhaal en vind je basis.
Een goed verhaal bevat de volgende elementen:
- Het heeft een heldere structuur met een begin, een midden en een einde.
- Het heeft een hoofdpersoon die, als gevolg van een conflict of een dilemma, een ontwikkeling doormaakt.
- Deze hoofdpersoon is geloofwaardig en wekt sympathie op bij het publiek.
De beste verhalen bevatten daarnaast een plottwist; een onverwachte wending of verrassend element waardoor emoties worden opgeroepen bij je publiek.
Maar de gouden tip is:
"Een goed verhaal gaat over je publiek"
Een goed verhaal gaat over je publiek. Niet over jou, niet over je organisatie, niet over een heroïsch hoofdpersonage of een schitterend plot, maar over je publiek. Zij moeten zichzelf in het verhaal herkennen en erdoor in actie komen.
Drie voorbeelden van digital storytelling
Het merkverhaal van Theater Oostpool
Om een nieuw, jonger publiek aan zich te binden besloot Theater Oostpool uit Arnhem de merkstrategie aan te passen. Vertrekkend vanuit de vraag: wie willen we zijn? startten ze een publieksonderzoek. Hieruit bleek dat de oudere generatie toneelliefhebbers hen goed wist te vinden, maar de jongere generatie niet. Dat zorgde voor een radicale keuze: Oostpool paste de positionering en branding aan en besloot zich te richten op 18-45-jarigen. Het activisme dat leeft onder de jonge generatie en de visie van hun theatermakers vormen het uitgangspunt van hun merkverhaal: Oostpool schudt je wakker. Het merkverhaal vormt in iedere uiting de rode draad.
De crowdfundingcampagne van de Hortus
De Hortus Botanicus in Amsterdam wil een duurzame kas bouwen en daar is geld voor nodig. De tuin is daarom een crowdfundingcampagne gestart, waarin deze zakelijke boodschap gebracht wordt als persoonlijk verhaal. De campagne roept Amsterdammers op een plant te adopteren. Door de planten als personages met menselijke eigenschappen voor te stellen wordt hun behoefte (een nieuwe kas) ineens een stuk invoelbaarder. Bekijk de campagne.
De verhalen van het Mauritshuis
Het Mauritshuis in Den Haag koppelt hun collectie van zeventiende-eeuwse schilderijen aan actuele thema’s. Wat is de link tussen de naam van het Mauritshuis en ons koloniale verleden? Waarom zijn er zo weinig vrouwelijke kunstenaars in de zeventiende eeuw? In online tentoonstellingen belichten experts verschillende kanten van het verhaal. Zo vertelt een boswachter over Het Puttertje van Fabritius en gaat een acteur in op het filmische aspect van Rembrandts schilderijen.
Deel dit artikel
Storytelling van groot tot klein
Het leuke van storytelling is dat je het op alle aspecten van je organisatie kunt toepassen: van je merkverhaal tot je aanbod en van je webteksten tot social media posts. Je kunt het zo groot (duur) of klein (goedkoop) maken als je wilt. Zolang je verhalen in lijn zijn met jullie visie en publiek zit je goed.