De kunst & kansen van digital storytelling

In het digitale oerwoud van 2023 winnen flitsende digitale campagnes de strijd om de meeste aandacht. Hoe val je op en hoe maak je een oprechte connectie met je beoogde doelgroep? Zet je in op trendy tools of kies je voor zichtbaarheid in de publieke ruimte als tegenoffensief. Het antwoord is dubbel nee: de allerbeste manier om je doelgroep te binden is met een sterk verhaal. En dat telkens weer. Van storybeing naar storydoing: Digital storytelling doe je zo!

6 min. lezen

Storybeing: schrijf je oerverhaal

Digital storytelling bestaat niet zonder merkdenken. Voordat je je verhaal kan delen met de buitenwereld, is het belangrijk dat je dat verhaal zelf scherp hebt. Wie ben je? Waar sta je voor? Hoe en waar wil je dat uitdragen?

In je oerverhaal maak je keuzes waar niet iedereen zich in kan herkennen. Dat is niet per se slecht: het is vooral een teken dat je je duidelijk positioneert. Dit geeft inspiratie en motivatie, maar helpt je vooral om dicht bij jezelf te blijven. Het gaat er in de eerste plaats om dat je herkenbaar bent. En dat is meer dan alleen een logo. Je oerverhaal is niet alleen je naam, je huisstijl of de kleuren die je gebruikt. Je belichaamt het ook als organisatie in de manier waarop je met je klanten én medewerkers omgaat. Zo bouw je een sterk merk.

Oefening

Om je oerverhaal scherp te krijgen, helpt het soms om in gedachten terug te keren naar je eerste dag bij deze organisatie. Wat voelde je toen? Wat was je eerste indruk? Even terugkeren motiveert je en geeft inspiratie, maar brengt je ook terug naar het DNA van je organisatie. Deze waarden kun je uitdragen of aanscherpen in je oerverhaal. 

Storytelling: vertellen maar

Hier kun je op letten bij het uitdragen van jullie oerverhaal. 

Digital first, want meten is weten

Iedereen is vandaag online op zijn eigen manier. Dat is handig, want zo kan je als organisatie meten hoe het met je bereik gesteld is zodat je je strategie kan bijsturen. Die online meetbaarheid is de enige manier om na te gaan of al je inspanningen effect hebben. Zet in op online marketing en ga datagedreven werken.

Benieuwd hoe je dat aanpakt? Lees meer over datagedreven werken.

Het oog wil ook wat

Maak je content visueel aantrekkelijk. Dat kan je zo groot of klein maken als je zelf wil (en kan). Een campagne met foto’s van collega’s of ambassadeurs maakt alles persoonlijker en toegankelijker. Eenvoudig, maar niet minder effectief. Heb je meer te besteden, zet dan in op hoogwaardige videocontent. Schrijf een script, zorg voor een spanningsboog en geef mensen een concreet beeld van wat ze kunnen verwachten. Een vaste partner kan helpen om een herkenbare signatuur te ontwikkelen.

Trap niet in trends

Vernieuw niet om te vernieuwen. Trendy tools zijn flitsend, maar hebben alleen effect als jouw doelgroep ze ook waardeert. Bepaal eerst je strategie en kies op basis daarvan de middelen. En heb je een trouwe fanbase op Facebook, ook al zegt iedereen dat Facebook passé is? Onderhoud dat kanaal dan gewoon!

Investeer in nieuw publiek

De groep traditionele cultuurliefhebbers die abonnementen heeft en ver op voorhand plant, wordt kleiner en vergrijst. Het is dus hoog tijd om de generaties van de toekomst aan je te binden. Maak en vertel actief wat hen bezighoudt, zonder oudere generaties uit te sluiten.

Marketing at the start

De mensen van je marketingafdeling zijn degenen die je programma vertalen naar het publiek en die de rode draad doorheen je campagnes bewaken. Het is dus belangrijk dat je marketeers en je artistiek team aan het begin van elk proces samen om de tafel zitten. Ze bepalen best samen de haalbaarheid en relevantie van nieuwe projecten. Zo voorkom je dat programmakeuzes niet (meer) aansluiten bij je doelgroep of oerverhaal.

Storydoing: maak je beloftes waar

Iedereen kan mooie verhalen vertellen. Maar het gaat erom dat je je beloftes kan waarmaken. In het handelen komt de essentie van een organisatie pas echt tot uiting. Dat is storydoing.

Het allerbelangrijkste: doe het samen met je hele team. Vaak zijn de afdelingen directie, programma en marketing goed op de hoogte van strategische keuzes. Maar het vereist nog een aparte inspanning om al je andere collega’s ook mee aan boord te krijgen. Alleen zo gaat je verhaal leven en worden collega’s ambassadeurs:

  • Stel samen je doelen scherp en vier samen de successen.
  • Geef complimenten en durf te benoemen wat niet goed gaat.
  • Laat ruimte voor experiment, zodat iedereen voelt dat er ruimte is om te proberen en soms eens goed te falen. Vertrouwen is alles!

Dit artikel is gebaseerd op de input die we verzamelden tijdens de DEN meet-up De kunst & kansen van digital storytelling op 21 april 2023 in Deventer. Sprekers waren: Sinja Bloeme (expert brand management), Daniel Jaspers (hoofd marketing Toneelgroep Oostpool) en Sophie Heijkoop (programmamanager DEN). Ook de deelnemers deelden ervaringen en tips. Dit artikel is geschreven door Birgit Van Asch (Cornelis Serveert).

Deel dit artikel

Ontdek de laatste digitale trends in de cultuur sector

Ontvang iedere maand onze nieuwsbrief met tips, kennis en inspiratie over de digitale transformatie in cultuur.