Cultuur tot leven gebracht: live-uitzendingen maken musea toegankelijk voor iedereen
Inmiddels zijn we aardig gewend aan online live-uitzendingen. Veel bedrijven maken webinars en ook op social media gaan influencers regelmatig live. Wat is de potentie van interactieve live-uitzendingen voor de culturele sector? Het Smithsonian American Art Museum biedt interactieve video-uitzendingen aan. Zo maken ze hun collectie toegankelijk voor een andere en bredere doelgroep.
Interactieve collecties voor jong en oud
Door middel van live video-uitzendingen kunnen mensen van alle leeftijden en achtergronden deelnemen aan interactieve lessen over kunst en cultuur.
"Artful Connections is een programma dat gratis interactieve videoconferenties biedt aan een publiek van leerlingen vanaf groep drie tot volwassenen," legt Allie Knight uit, die het programma leidt en de presentatoren traint.
De presentatoren nemen je in maximaal een uur mee langs de uitgebreide digitale collectie van het museum. Zo leer je over het ontstaan van Amerika, de Burgeroorlog of over Afro-Amerikaanse kunstenaars.
Een inclusievere culturele ervaring
Becky Fulcher is verantwoordelijk voor de technische aspecten en coördineert de aanvragen. Ze vertelt over de meerwaarde van dit programma. "In de Verenigde Staten moet je vaak een vervangende docent betalen, ouders organiseren als begeleiders en transport regelen om naar het museum te komen. Daarnaast voelen bepaalde bevolkingsgroepen zich niet altijd welkom in musea. Door het programma naar hen te brengen, maken we het niet alleen makkelijker maar ook comfortabeler voor mensen om deel te nemen."
De voordelen op een rij voor zowel de organisatie als het publiek:
- Toegankelijkheid: Kunst en cultuur worden toegankelijk voor een breder publiek, ongeacht locatie of budget.
- Interactiviteit: Deelnemers worden actief betrokken bij de lessen door vragen te stellen, opdrachten uit te voeren en te discussiëren met de presentator.
- Flexibiliteit: Het programma kan worden aangepast aan de specifieke behoeften van verschillende doelgroepen, van basisschoolleerlingen tot volwassenen.
- Kostenbesparend: In vergelijking met fysieke educatieprogramma's zijn live-videoconferenties vaak kosteneffectiever.
Interactieve lessen over kunst en cultuur
De vrijwillige presentatoren verzorgen interactieve lessen via Zoom. Meestal zijn dit gepensioneerden met een passie voor kunst of onderwijs.
“Hoe is het om met deze groep vrijwilligers te werken?”, vraagt podcast host Anic van Damme aan Allie Knight. “Beginnende presentatoren zijn soms bang dat ze op afstand de aandacht van scholieren niet kunnen vasthouden”, legt ze uit. "Vrijwilligers maken hun eigen presentaties en krijgen één keer per jaar training," vertelt Allie. "Dit zorgt ervoor dat ze eigenaarschap voelen over de inhoud en niet in paniek raken als er iets misgaat."
De keuze voor het platform Zoom is bewust gemaakt vanwege de gebruiksvriendelijkheid, vooral voor de oudere vrijwilligers. Becky legt uit: "Zoom was tijdens de pandemie overal en het blijft eenvoudig om te gebruiken. Veel scholen en vrijwilligers zijn al vertrouwd met dit platform, wat de drempel verlaagt om deel te nemen aan onze programma's."
Wel online, niet offline
Volgens de enige twee betaalde krachten achter dit programma kun je juist online een ander verhaal vertellen dan offline. Je kunt plaatjes laten zien, video’s die aansluiten. Dat doe je niet wanneer je naast een sculptuur in een museumzaal staat.
Zoek naar bondgenoten
Voor organisaties die willen starten met een soortgelijk programma, heeft Becky een belangrijk advies voor je in deze video. Ook benadrukt ze het nut om op zoek te gaan naar bondgenoten binnen je organisatie.
Het Smithsonian American Art Museum laat zien hoe je met live-uitzendingen een bredere en meer inclusieve culturele ervaring kunt bieden aan mensen van alle leeftijden en achtergronden.
Ben je benieuwd meer uit het interview met Becky Fulcher en Allie Knight? Kijk dan de hele aflevering van ‘Cultuurshift’. Daarin bespreekt een panel met Nederlandse tech- en cultuurexperts Artful Connections.
Deel dit artikel
DEN podcast Cultuurshift
In het tweede seizoen van de podcast ‘Cultuurshift’ spreken we elke aflevering een andere buitenlandse pionier op het gebied van cultuur en technologie. Denk aan innovaties rondom digital art, AI en nieuwe businessmodellen. Hoe pakken zij het aan en wat is de grote meerwaarde voor hun publiek én organisatie?
Host Anic van Damme en sidekick Splinter Chabot bespreken het samen met tech- en cultuurexperts uit binnen- en buitenland. En stellen de vraag: welke inspiratie kunnen wij in Nederland halen uit deze innovatieve voorbeelden?
Een van de afleveringen gaat over de live video-uitzendingen van het Smithsonian American Art Museum.