Het ‘Stappenplan AVG-proof werken'
Voor culturele organisaties is het belangrijk op een goede, gestructureerde manier om te gaan met de persoonsgegevens van het publiek. Wat mag wel? En wat juist niet? Hoe richt je jouw systemen en processen op de juiste manier in? Hoe ga je als culturele organisatie goed om met de wetgeving die hierop betrekking heeft: de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming)? Deze vragen zijn voor elke culturele instelling van belang.
Dit is een artikel van Taskforce Publieksdata. Artikelen van de Taskforce worden gehost op de website van DEN.
In het ‘Stappenplan AVG–proof werken’ komt in vijf overzichtelijke stappen aan bod wat je als organisatie moet doen om aan de wet- en regelgeving rondom privacy te voldoen. Per stap wordt op een gestructureerde manier uitgelegd wat je wel, of juist niet, moet doen. Het plan is gebaseerd op een eerdere publicatie van de Taskforce over dit onderwerp en de ervaringen van culturele organisaties in de afgelopen periode.
Digitale Veiligheid bij privacygevoelige zaken
Digitale veiligheid is altijd belangrijk, maar zeker daar waar het gaat om privacygevoelige informatie moeten organisaties extra opletten. Door actie te ondernemen aan de hand van de Checklist digitale veiligheid voor de cultuur wordt je organisatie minder kwetsbaar voor digitale incidenten en ben je beter voorbereid als er wel iets gebeurt.
Het Culturele Doelgroepenmodel en de AVG
Naast het stappenplan is een document opgesteld voor steden en regio’s die werken met het Culturele Doelgroepenmodel dat is ontwikkeld door Rotterdam Festivals. Dit model segmenteert het publiek op basis van cultureel gedrag en voorkeuren. Om het Culturele Doelgroepenmodel op de juiste manier toe te passen, is het belangrijk om te weten hoe je dit AVG-proof aanpakt.