Een verbindende organisatie: Zo ga je verder

Jouw organisatie is verbindend. Jullie zijn op weg naar een strategie-gedreven organisatie waarin alle activiteiten en nieuwe projecten verbonden zijn met de visie en strategie van de organisatie.
Benieuwd hoe je de volgende stap kunt zetten? Ontdek het op deze pagina.

Jouw organisatie is verbindend

Je organisatie staat in de vierde fase van digitale transformatie. Investeer in een wendbare organisatie zodat je steeds beter in kan spelen op de veranderende wensen van de bezoeker en nieuwe digitale ontwikkelingen. In deze fase is het werken naar integraliteit en meetbaarheid een belangrijke stap. Dit doe je door de digitale ambities onderdeel te maken van de organisatiestrategie en een methode te ontwikkelen om resultaten te meten. Bijvoorbeeld door te werken met dashboards. Hieronder vind je informatie die je verder brengt op de vijf onderdelen uit de scan. Bekijk in de email die je hebt ontvangen met de resultaten van de Digitale Transformatie Scan de uitkomsten per onderdeel en klik door naar de informatie die voor jullie belangrijk is.

Klik hier om de afbeelding te vergroten en alle fases te bekijken.

Onderdeel 1: Strategie en budget

Maak digitale initiatieven onderdeel van de organisatiedoelstellingen. Stimuleer en faciliteer doorlopend nieuwe digitale projecten en toets deze aan jullie strategie. Ontwikkel daarnaast een methode om digitale initiatieven te evalueren: toets zowel het proces als de uitkomst aan jullie strategie. Zorg dat budget structureel beschikbaar blijft om de digitale doelstellingen te behalen, subsidies kunnen hier aan bijdragen.

Onderdeel 2: Cultuur en competenties

Digitale transformatie vraagt om een innovatieve organisatiecultuur. Versterk deze via iteratief werken, ruimte voor het ontwikkelen van nieuwe ideeën, samenwerking en open communicatie. Borg de lerende organisatie door leren en ontwikkelen te stimuleren en faciliteren en door het in huis halen van nieuwe competenties bij het invullen van vacatures. Investeer ook in faciliteiten voor online samenwerking tussen afdelingen en teams en met andere organisaties.

Onderdeel 3: Publiek en waarde

Welke meerwaarde wil je teweegbrengen met je digitale strategie? Investeer in structurele samenwerking met organisaties binnen en buiten de sector die waarde toevoegen aan de digitale ambities en voor het publiek van de toekomst.

Onderdeel 4: Data en technologie

Data werkt het best als iedereen het begrijpt. Zorg dat inzichten uit publieks- en organisatiedata analyses breed beschikbaar zijn voor de organisatie, bijvoorbeeld via dashboards.

Onderdeel 5: Processen en structuur

Versterk co-creatie door IT en andere organisatieonderdelen samen te brengen in multidisciplinaire projectteams. Heb je de kennis niet in huis? Werk dan samen met interne collega's en externe partners. Bouw structureel aan een online community voor kennisdeling en kansen voor samenwerking.

Monitor je vooruitgang

De informatie op deze pagina helpt je bij het zetten van de volgende stap in digitale transformatie. Maar wat brengen jouw acties teweeg? Bewaar de resultaten uit de Digitale Transformatie Scan en monitor je activiteiten. Doe de scan over 6 of 12 maanden nog een keer om de voortgang in je organisatie te zien. 

Benieuwd naar de andere fasen?

Digitale transformatie kent vijf fasen, van startend tot integraal. Wil je vanuit je huidige fase kijken naar wat je al achter de rug hebt óf hoe de volgende fase eruitziet? Klik dan hieronder naar de adviezen en kennis over de andere fasen.

Ontdek de laatste digitale trends in de cultuur sector

Ontvang iedere maand onze nieuwsbrief met tips, kennis en inspiratie over de digitale transformatie in cultuur.