Een startende organisatie: Zo ga je verder

Jouw organisatie staat aan het begin van de digitale transformatie. Hoe zorg je ervoor dat iedereen in de organisatie dezelfde taal gaat spreken zodat je een goed voorbereide start kunt maken met digitale transformatie? Waar begin je? Ontdek het op deze pagina.

Jouw organisatie is startend

Jouw organisatie is in de eerste fase van digitale transformatie. Stel je nieuwsgierig op, zorg dat de organisatie bereidwillig wordt om met digitale transformatie aan de slag te gaan. Doe kennis op over digitale transformatie en innovatie en laat je inspireren door andere organisaties. Hierdoor krijg je niet alleen zicht op welk ambitieniveau je aanspreekt, maar ontwikkel je ook een gemeenschappelijke taal in je organisatie waarmee iedereen onderdeel wordt van de digitale transformatie. Tegelijkertijd kan je écht een eerste start maken door concrete acties in gang te zetten. Een digitale strategie helpt je hierbij. Hieronder vind je informatie die je verder brengt op de vijf onderdelen uit de scan. Bekijk in de email die je hebt ontvangen met de resultaten van de Digitale Transformatie Scan de uitkomsten per onderdeel, en start bij de informatie van het onderdeel waarop je de eerste stappen wilt zetten. 

Klik hier om de afbeelding te vergroten en alle fases te bekijken.

Onderdeel 1: Strategie en budget

Wat is digitale transformatie en hoe zet je de eerste stap? Doe kennis op over digitale transformatie en technologie door online research, het volgen van relevante trainingen en het bijwonen van congressen of netwerkevenementen. Kijk naar prioriteiten in budgetallocatie zodat je budget beschikbaar kan maken voor digitale initiatieven. Ga aan de slag met de visie om hierin de uitdagingen en kansen van digitale transformatie te integreren. Betrek hier de medewerkers bij en maak een plan hoe je de visie en strategie actief kan uitdragen naar het publiek en stakeholders. Bijvoorbeeld via de nieuwsbrieven en social media kanalen.

Onderdeel 2: Cultuur en competenties

Een innovatieve organisatie ben je niet alleen. Breng in kaart welke digitale kennis en competenties je denkt nodig te hebben. Verbind talent aan je organisatie op het gebied van IT, digitale marketing en digitaal leiderschap. Of verken of bestaande medewerkers deze (verborgen) talenten in kunnen zetten of ontwikkelen.

Onderdeel 3: Publiek en waarde

Waarde creëren voor een veranderend publiek. Hoe doe je dat? Verken het publiek van de toekomst en stel jezelf de vraag wat voor digitale projecten je hiervoor kunt initiëren, laat je inspireren door bestaande voorbeelden en rapporten over het publiek van de toekomst. Verwerk de nieuwe kennis van het publiek van de toekomst in je visie en strategie.

Onderdeel 4: Data en technologie

Digitale transformatie kent een aantal basisvoorwaarden. Verdiep je in de relevante wetgeving waaraan je moet voldoen bij nieuwe initiatieven zoals auteursrechten, privacywetgeving en cyber security. Gebruik data en meetinzichten bij besluitvorming. Gebruik data en de inzichten die daaruit komen voor de gesprekken in je organisatie over digitale transformatie en bij besluitvorming.

Onderdeel 5: Processen en structuur

Onderzoek je huidige organisatiestructuur: is deze flexibel genoeg is om je digitale ambities uit te gaan voeren? Kijk ook naar collega-organisaties: laat je inspireren door praktijkvoorbeelden en geleerde lessen op het gebied van samenwerken en digitale initiatieven of dienstverlening (digital first).

Monitor je vooruitgang

De informatie op deze pagina helpt je bij het zetten van de volgende stap in digitale transformatie. Maar wat brengen jouw acties teweeg? Bewaar de resultaten uit de Digitale Transformatie Scan en monitor je activiteiten. Doe de scan over 6 of 12 maanden nog een keer om de voortgang in je organisatie te zien. 

Benieuwd naar de andere fasen?

Digitale transformatie kent vijf fasen, van startend tot integraal. Wil je vanuit je huidige fase kijken naar wat je al achter de rug hebt óf hoe de volgende fase eruitziet? Klik dan hieronder naar de adviezen en kennis over de andere fasen.

Ontdek de laatste digitale trends in de cultuur sector

Ontvang iedere maand onze nieuwsbrief met tips, kennis en inspiratie over de digitale transformatie in cultuur.