Livestreaming bij ITA en NDT
Livestreaming, iedereen heeft het erover, maar werkt het ook? ITA en NDT hebben inmiddels volop geëxperimenteerd en zeggen volmondig JA! Hun online aanbod trekt een groter, diverser publiek en heeft werkprocessen verbeterd. Ook aan de slag met online streams? ITA en NDT delen hun ervaringen.
Streamen vergroot je publieksbereik
Waarom ga je streamen? Volgens Wouter van Ransbeek (ITA) staat deze vraag voorop als je overweegt om voorstellingen te streamen. Wil je bestaande voorstellingen toegankelijker en inclusiever maken? Of wil je met nieuwe programmering een internationaal publiek bereiken? Deze overwegingen over voor wie je streamt en wat je programmeert bepaalt ook hoe je het proces insteekt.
30% van de online kijkers bij NDT en ITA komen uit het buitenland. Door hun livestreams groeit hun internationale fanbase
Een digitale, live ervaring neerzetten
Joost Poort vertelt over de ontwikkeling van livestreaming bij NDT: “NDT is een creatief huis, waarin dingen mogelijk gemaakt worden ook wanneer ze soms onmogelijk lijken. We zijn gestart met een laagdrempelige set-up: een wideshot, een medium close-up en een close-up. Voor sommige balletten voegden we een vierde flexibele camera toe voor een extra artistieke laag.” Het doel was steeds om een digitale, live theaterervaring neer te zetten.
Kijk wat er nodig is voor elke productie en voeg een nieuw, artistiek perspectief toe. Zo komt elke voorstelling tot zijn recht
Per voorstelling ontwikkelden ze hun livestreams en platform steeds verder. Na een experimenteerfase presenteren ze nu volwaardige online voorstellingen op het digitale podium. Door iteratief te werk te gaan kon NDT het businessmodel rond livestreaming ontwikkelen zonder meteen grote investeringen te doen.
Samenwerken en kennis delen
ITA had een soortgelijke benadering. Wouter van Ransbeek ziet daarom kansen in samenwerking: “Het is onlogisch en inefficiënt om allemaal hetzelfde wiel uit te vinden. En het is best een enorm wiel. Kennis op het gebied van livestreaming binnen de podiumkunsten is relatief fris, en ondergaat nu een grote boost.”
Livestreaming maakt nieuwe, artistieke elementen mogelijk voor digitale bezoekers
ITA en NDT onderzochten hoe ze de camera op de vloer zelf kunnen inzetten. Zo neemt bij NDT een danser met camera het publiek mee vanuit een uniek visueel perspectief. ITA werkt met een vaste cameraploeg en regisseur die ervaring hebben met het opnemen van live-evenementen zoals sportwedstrijden en popconcerten; vakmensen die gewend zijn aan bewegingsvrijheid. Zo voegen ze nieuwe artistieke elementen toe aan producties voor digitale bezoekers. Een duidelijke meerwaarde die zich vertaalt in het aantal tickets wereldwijd. Het maakt livestreaming een aanvulling op de fysieke voorstellingen.
Hybride of alleen online?
Je kunt livestreams aanbieden als hybride vorm of als enige mogelijkheid. Dit heeft ook invloed op je processen. Bij een hybride format, moet je tijdens de opnamen ook rekening houden met het publiek in de zaal. De aanwezigheid van camera’s mag hun beleving niet verstoren. Een voorstelling die speciaal ontwikkeld en opgevoerd wordt voor digitaal bereik geeft vrijheid.
Online interactie en publieksbinding
Fysiek en digitaal zijn nooit exact hetzelfde. Interactie met het publiek is lastig, tot nu toe blijken digitale inleidingen en ontmoetingsplekken voor bezoekers niet te vergelijken met hun reguliere alternatieven. Wel kunnen gezelschappen hun voorstelling direct dicht bij het publiek brengen, waardoor ze inzicht krijgen in hun bezoekers.
Op basis van publieksonderzoek weet ITA dat er veel nieuw publiek naar online voorstellingen kijkt. Publiek dat niet eerder in de zaal was bij ITA. Ook kijken de meeste mensen de voorstellingen helemaal tot het eind.
“Het online aanbieden van voorstellingen komt ook de theaters ten goede”
NDT ziet een directe verbinding tussen het gezelschap en het publiek op afstand. Voor inzicht in de bezoekersdata zijn ze niet meer afhankelijk van een theater. Alle informatie bevindt en verspreidt zich via NDT-kanalen. Dit maakt het makkelijker om mensen te binden aan het gezelschap. Joost ziet ook potentie van digitaal naar fysiek: “Mensen maken vanuit hun vertrouwde huiskamer kennis met ons aanbod, daarna kunnen ze zelf de stap naar het theater zetten. Zo komt het online aanbieden van voorstellingen uiteindelijk ook de theaters ten goede.”
Bezoekers- of gebruikersdata helpen je om jouw doelgroep in kaart te brengen. Lees hier hoe je dit aanpakt.
Streamen als onderdeel van je proces
ITA en NDT hebben bewust geen aparte afdeling opgericht voor streaming. Juist omdat het aanbieden van livestreams doorwerkt in alle lagen van de organisatie.
Bij marketingcommunicatie en verkoop zien ze dat bezoekers de tickets vaak dichter op de voorstellingsdatum kopen. De online zaal kan immers nooit uitverkocht raken. De marketingafdelingen zetten hierop in door extra campagnes te draaien in de week voor de show.
Ook productie en techniek zien hun werkproces veranderen door livestreaming. Zo moeten er scenario’s ontwikkeld worden voor alle technische mogelijkheden en onvoorziene situaties. Bijvoorbeeld het wegvallen van de stream of een storing op het platform.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Guido Jansen. Met dank aan Wouter van Ransbeek en Femke de Veer (ITA) en Joost Poort (NDT).